Ögoninflammation?
Hej,
Dvärgväduren Moa snart 1 år har ett öga som rinner. Kan det vara ögoninflammation och vad gör man åt det? Upptäckte det nu ikväll. Är pigg i övrigt och äter och dricker. Hon bor sedan några veckor inomhus efter ha varit utomhus under sommaren.
Håll det rent och försök att inte pilla för mycket:) Blir det värre finns det ögondroppar på apoteket. Det kan bero på t.ex. att kaninen har vistats där det vart dammigt:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lånar tråden lite här! ^^'
Min kanin har troligen också ögoninflammation, började nån gång i vintras, trodde det berodde på vinddraget, att det var dragigt där, för det kom och gick. Så jag började försöka hålla det mindre dragigt.
Men nu har det inte slutat och jag har börjat använda ögonsalva elr något liknande som ska hjälpa! Det rinner nästan inget så lenge jag lägger salvan, men så glömnde jag en dag så nästa dag ran det igen.
Vad kan jag göra mer för att få det att sluta? Hon mår annars topp och värkar igentligen inte besväras av det så mycket, men man vet ju aldrig! :/
I give you all my love, rabbits...<3
putt
Så är det för min äldsta kanin (ca 7 mån.) också. Det liksom rinner och blir kladdigt. Och hon är lite röd. Min kompis sa att det hjälpte att dutta med en tops blötlagt av saltlösning. Sen ska man göra det 3 ggr/dag. Det gjorde jag ett tag. Blev sedan 2 ggr/dag och sedan 1 och sedan ingen. För att jag ''trodde'' ögat var lite ''friskare''.
Men nu är det tbx. Och en kvinna som jobbar på Arken Zoo sa att dutta med en bomullsbit doppad i kamomillte skulle hjälpa, och sen dagen efter skulle det vara borta. Men jag har gjort det några få gånger och det har inte slutat.
Fast ja, som du ser har jag inte svar. Utan behöver hjälp själv.
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#4 kniper din kanin med ögat och det ser ut som om h*n har ont?
För Hassel har aldrig nästan sett ut att ha unt, utan då om jag ska lägga ögonsalvan på, men vem vill igentligen bli petad i ögonen? ;)
#5 Nope. Det ser inte ut som om hon har ont. Och hon kniper inte heller :/ Men hon kanske har ont, men det inte syns?
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se