"Grävlåda" i inomhusbur...?
Hej!! Jag har funderat på att fixa till en "grävlåda" åt min inomhuskanin, för att han ska få aktivera sig. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra detta. Sand sprids ju överallt, men jord är ju också ganska skräpigt… Har tänkt mig en trekantig plastlåda, liknande den toalettlådan han har, eller något liknanade som själva lådan. Någon som skulle kunna ge mig tips? på hur jag skulle kunna göra? :)
putt är också nyfiken på en bra idé
Mvh/ REXbunny
Medarbetre på minecraft ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
PUTT!
Ingen som har någon idé? 
Jag har en kattlåda med lock till min kanin (taket reducerar stänket när han gräver), den fungerar både som gömställe och grävlåda. För tillfället är den fylld med Toa-lätt, men jag planerar att byta till något lite mer "grävinbjudande", typ jord, så snart jag har möjlighet. Just nu har han den i buren (han har en 140*90-bur), men om man tycker den tar för mycket plats i buren kan man ju ha den ute på golvet när kaninen är lös :)
Du kanske skulle kunna använda en sånhär låda: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70206314#/30206325/
Finns i flera olika storlekar upp till 130 liter. För att det inte ska bli dåligt med luft (beror oxå på hur kompakt grävmaterial du har) är det nog bra att göra lufthål (t.ex. med en borrmaskin).
Som grävmaterial.. ..kanske något sorts strö? Hampaströ blandat med torv? Kanske blir skräpigt. Höstlöv?
Är du lite händig kanske du kan snickra ihop något liknande denna: http://www.modkat.com/ Det är en slags kattlåda, finns att köpa lite här och var i zoo-affärer. Skulle säkert funka helt ok som grävlåda.
Skräpar det mycket kan en dörrmatta/kattlådematta kanske hjälpa lite som uppsamlare.
Jag skulle fyllt en rektangulär toalåda med något grävvänligt strö, & som dessutom inte skräpar ned så mycket. :)
Torvmix kanske skulle kunna funka?
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
tass, har samma "problem"!
Tack för alla svar! 
Ska försöka testa något av dem någon dag snart och se om han gillar det 
Har nu testat att sätta in grävlåda åt min kanin och det funkade super :) Jag tog hans transportbur, endast underdelen, och fyllde den med lite jord och han verkade gilla det! Idag hittade jag honom sittandes i jorden, alldeles nedsotad kring hela ansiktet och på en stor del av kroppen, så han verkade stormtrivas :'D Dock började jag fundera över materialet i grävlådan, då han är teddylöwen och har en ganska jobbig päls att borsta kanske jord inte är det rätta att låta honom gräva i… Så nu börjar jag fundera på om man kanske kan ha fågelsand i den istället? Eftersom det även bor fåglar här, skulle det vara praktiskt. Men fågelsand borde väl inte vara giftigt eller så för kaniner, eller…? Annars funderade jag på råttsand, som finns att köpa i de flesta djuraffärer, kanske är mer passande, då råttor också är gnagare? Men det känns mer praktiskt med fågelsand, om det inte är giftigt eller så då…? Tacksam för svar!! / MELS
Puff, är också intresserad av vilken sand man skulle kunna använda sig av! :)
Putt, ingen som vet? :S
Puffpuff! Ingen som vet? :S
Vanlig sandlådesand…?