Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1995 ggr
mjuhm
0

Gräs ersätta hö?

Hej!

Nu under hela sommaren har jag inte gett mina utekaniner hö. Bara nån enstaka gång, utan istället har dem haft fri tillgång till beteshage på dagarna & på nätterna har dem haft en cykelkorg full med gräs som fylldes på varje kväll & morron. Även min kompis har endast gett sitt marsvin gräs under sommaren nu.

Hur bra är det egentligen? Har läst tidigare att ifall kaninerna har fri tillgång till gräs så kan det ersätta höet.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Wand
0

Det jag har förstått med just hö är att kaninerna (eller vilken gnagare det nu är) får mala ner höet med tänderna och därmed håller sina tänder i trim. Färskt gräs är inte torkat och ger inte samma effekt, utan mosas lätt ner i magen, och därför bör man alltid komplettera med hö.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lamina
0

#1 Låter konstigt, hur håller dom då sina tänder i trimm ute i naturen? Tror ju inte att det är någon som ger dom hö där…

När jag var liten hade vi ett helt gäng kaniner. Mamma födde även upp kaniner innan jag föddes. Och dom levde enbart på massor av gräs på sommrarna och fick inga problem med tänderna av det. Men kan ju inte ärligt säga att man faktiskt kan eller borde göra så, kan faktiskt inte särskilt mycket om kaniner… Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[aammE]
0

#2 I naturen äter kaniner grenar, rötter, grövre växter och annat som sliter rejält på tänderna utöver vanligt gräs, på så vis slipar de tänderna och håller även magen i form. En tamkanin i en beteshage har sällan de möjligheterna. :)

Fridaaaa
0

TS: Hälsa din kompis att marsvin inte mår bra på enbart gräs. Dem måste ha hö för tarmfloran och grönsaker då och då även under sommaren (behövs ej ges var dag om dem får massa gräs men ett par dagar i veckan).

Ang kaniner, så ger inte jag hö till mina när dem är i hagen men dem har i buren på nätterna (har dem ej i Hage dygnet runt).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Teddyvide
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min första kanin hade en förväxt i tandroten eftersom att han inte hade fått färskt gräs på vintern.

Jag vet att det låter konstigt, men han hade väldigt "känsliga" tänder.

Som jag har fått lära mig sliter pellets 60%, hö 80% och gräs 100% så jag tror att det går bra att endast ge gräs över sommaren.

Själv fick jag odla gräs inomhus för min kanin för att vi inte skulle behöva åka in och slipa hans tänder.:)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Sixtenblixten
0

Har en kanin med tand problem men vid mycket hö slippar han tänderna själv och nu i sommar har han inte fått så mycket hö utan tänkte han hade ju färskt gräs och han blev jättte mager snabbt och ko. då på att han inte slippat tänderna som han skulle.

Åkte givetvis in på akut tid och slippade tänderna och han har börjat gå upp i vikt och tänderna ser fina ut igen.

Vilken ångest jag fick och dåligt samvete att jag inte tänkte längre.

Så mina får Hö även om dom har fri tillgågn till gräs.

[Luppa]
0

#1 Kaniner är inte gnagare, utan hardjur.

Jag ser ingen anledning att ge kaniner hö om de får gräs. Så länge som de har material att gnaga på (buren, pinnar osv).
Hur klarar sig vildkaninerna? De äter ju inget hö.

Chieko
0

Min veterinär (Bosse som är med i SVTs Djursjukhuset) sa att kaniner bör äta hö även under sommaren eftersom gräs inte sliter tillräckligt på tänderna.

Dock kan man ju fundera över vilket gräs kaninen äter. Vanlig gräsmatta har ju väldigt tunt och fint gräs men om man har kaninen på en äng eller det gräs som man odlar för att göra hö på så tror jag att det är grövre och lättare sliter.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Zahara
0

se till att de finns pinnar och lite annat hårdare att gnaga på som sköter tänderna så kan du skippa höet men tänk på att hö e inte enbart vanligt gräsmattegräs utan olika arter av gräs! Så plocka gräs av olika arter om det ska ersätta höet!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

mjuhm
0

Jag har även alltid nånting dom kan gnaga på i buren. Typ pinnar & så:)

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥