Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 515 ggr
Oriel
0

Kaninungar?

Vi har 2 kaniner, 1 hona o 1 hane. Det är meningen att dom ska få ungar och har gått ihop sen i Juli förra året. Vi var osäkra på att hanen va hane men till slut uptäckte vi att han var det, men hade bara 1 testikel. Kan dom få  ungar ihop ändå?

-' Rebecca Johansson

Tina-A
0

Om det inte har blivit några ungar på snart 1 år så är ju frågan vad som är fel..? Hur gamla är dom?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

stinel
0

dere bør kanskje dra til dyrlege…

Oriel
0

#1 Dom blir 1 år i mitten av Juni. Men han försöker para sig med henne och hon har varit skendräktig? flera gånger. Nu drar hon sig undan när han försöker para sig.

-' Rebecca Johansson

Frida-L
0

Om hon drar sig undan så kan hon vara dräktig. jag skulle sära på dom!!

Oriel
0

Vi har särat på dem men dom får vara ute och springa tillsammans nu..

-' Rebecca Johansson

Frida-L
0

Okej, fast jag tycker att du ska hålla dom en och en (hela tiden) när honan är dräktig. Annars kan det bli bråk!!

myriis
0

Honan kan även få dubbelkull, och man ska inte ha en hona och en hane ihop hur länge som helst! Det kan vara jobbigt för både honan och hanen.

Oriel
0

okej:) men kan hom få ungar även om han bara har en testikel?

-' Rebecca Johansson

Chessan
0

Jag tror att han har en testikel kan innebära att han är till hälften kryptokid = dvs har den andra testikeln i magen.
Man bör inte avla på djur som ärkryptokida, det är ärftligt. Dessutom så sperman som ligger i testikeln i magen ligger förvarmt och kan bli skadad. Och det akn leda till att ungarna blir missbildade.

[Niike]
0

Vänta nu.. Har de gått ihop sen Juli förra året? Och i år blir de 1 år i Juni? Alltså var de bara 1 månad när de fick börja gå tillsammans? Eller har jag fattat helt fel?:O

Oriel
0

#9 Okej, det var inte så bra. Tack för tipset:)

#10 Vi köpte dem i slutet av juli, den 29 eller nåt. I år blir dom 1 år.

-' Rebecca Johansson

[Niike]
0

#11 Har de gått ihop sedan ni köpte dem?

myriis
0

#11: Tror inte någon av kaninerna mår bra av att bo ihop så länge! Jag skulle ta isär dem genast!

Tina-A
0

#13: Varför mår dom inte bra av att bo ihop länge?

myriis
0

#14: En hona och en hane som bor ihop i 1 år, och hanen inte är kastrerad? Det säger väl sig själv?
Mycket parningsförsök, gissar jag på. Tror inte honan mår speciellt bra av det. Och om honan blev dräktig skulle nog hanen fortsätta para sig med henne, och tror inte honan skulle gilla det heller, men troligen skulle hon säga ifrån och hugga honom. Sen när ungarna föds borde hanen bita ihjäl dem, oftast iaf. Eller har jag fel?

Tina-A
0

#15: Jo, jag håller med dig. Tyckte faktiskt det stod att inte "några kaniner" mår bra av att bo ihop länge. Tror det är olika från kanin till kanin :)

Att bli påhoppad av en hane i ett helt år kan ju absolut inte vara trevligt. Fast vi vet ju inte om han ens har någon lust och försöker para sig med henne hela tiden, men det har han väl antagligen?.

myriis
0

#16: Nej, visst finns det kaniner som trivs ihop! Så menade jag inte xD

Jag hade ju en hane och en hona ihop i en vecka, eftersom hanen inte ville para sig. Dem skadade inte varann, så provade att ha dem ihop en vecka. Men jag fick se att dem gjorde det flera gånger när man inte var i närheten (eller dem inte trodde att man var i närheten). Så jag tror nog dem gör det!

Oriel
0

# 12 Ja det har dem

#13 Okej…Fundersam

#16 Men han försökte inte para sej med henne under dom månaderna dom var ihop. I början på mars började han så vi särade på dem.

-' Rebecca Johansson

[Niike]
0

#18 Tyckte bara att det var lite väl ungt för en hona som är en månad att få ungar…?? Eller har jag missuppfattat allt?

Oriel
0

#18 Hon blir ett år"

Jag har ett till problem, min kompis nämnde nåt om att testikeln i magen kan bli en tumör, iaf för hundar, gäller det för kaniner också?

-' Rebecca Johansson