Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1199 ggr
dermot
0

Vågar man?

Vi har en stor box som nu är tom då hästarna går ute. Den är på ca 6x5 meter om jag inte minns fel, kan kontrollräkna sen. Jag undrar om man vågar släppa ihop alla honor där som en "rasthage" då det ständigt regnar här just nu, och ingen verkar vara så pigg på att skutta i sele. Tror ni man vågar det? De som har stamtavla är utställda och stambokförda så jag är inte rädd för att de ska få små sår - ifall de skulle bråka, - utan det är om de inte känner sig okej med det? Blir de för stressade? Någon som har erfarenhet av det?

Tackar för svar! :)

Hälsningar Annika

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Ambellah
0

jag tycker du ska prova, bara du har uppsikt över dem hela tiden och beredd på att "rycka in" ifall bråk/slagsmål uppstår :)

Mvh Alice och Morpen :)

dermot
0

#1 Ja, precis! :)

Det är 4 honor ev. 5. Kan det funka på den ytan? Då ställer jag in lite krypin och hyllor så de även kan gömma sig :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Ambellah
0

#2 ja har nog inte nån jätte-erfarenhet men jag tror dem kommer tycka det är bättre än att bara sitta i buren iallafall ;) värt ett försök :) skulle behöva det åt mina två också nu när höstvädret är här, men idag är det strålande sol så dem har varit ute hela förmiddan!

dermot
0

#3 Tja, det är väl att prova, kan ju inte bli värre än att jag får sära på dem igen ^^

// Anka

Zvintos
0

Finns ju många uppfödare som har sk "kärringhagar" där de släpper ihop honor som inte ska gå i Avel under en period. Vet att Martina också hade en Hage med flertalet honor av olika raser i. Är det bara stor yta och många gömställen är ju chansen mycket större att de kommer överens.

Ambellah
0

#4 precis :) lycka till!

dermot
0

Allt gick bra! Nogger (rex) och Vilda (dvv) bråkade en del, men inga sår, bara lite tussar. Samt Gwen (hermelin) och Vilda rök ihop lite, men annars gick det över förväntan bra :) Abigail (dvv) gick bra ihop med de alla.

// Anka

Fridaaaa
0

Jag släppte ihop mina 3 honor utan problem.
Först Tufsan ( då 5 år gammal) och Flizan (då 1½år gammal). Gick superbra. Över förväntan. Sedan efter ca 2 månader testade jag att släppa dit Smilla, då ca 3-4 månader gammal, gick kanon!:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#8 Har du de permanent tillsammans då eller? :)

// Anka

Fridaaaa
0

#9 Japp :) Dem bor i ena boden vi har. Har delat av så dem går en del, och min jättekanin en del:=D

dermot
0

#10 Aha okej ^^ Jag kommer nog bara ha de tillsammans när jag rastar dem, vill inte lämna de utan uppsikt, tror de hittar på hyss då ;) :)

// Anka

Fridaaaa
0

#11 Haha :) Ja men att ha dem bara över dagen borde med gå bra tror jag :) Man märker om dem blir stressade eller inte.

dermot
0

#12 Ja precis! :)

// Anka

kaningodis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om jag hade en sådan stor box så skulle jag ha de där permanent. Inred med lite "kojor" och ha ett tjockt underlag och släng in massa grenar och annat skoj så blir det nog kanon! =)

Jag har 2 hongrupper och det funkar utmärkt.Det gäller att ge de tid och yta. Tid så att de får göra upp rangordningen och ytan så att de kan dra sig åt sidan/få sin egna del.

Lycka till!

Kastanjegårdens Kaniner

dermot
0

#14 Jag vågar inte ha de där permanent, våra hundar sitter då där 24/7 och stressar dem, men annars är det en superbra idé! :)

// Anka

Fridaaaa
0

#15 Men då får ni lära hundarna att låta kaninerna vara i fred ;) ingen omöjlighet :D

dermot
0

#16 Hehe nej visst, men har man en Rottweiler som har fått tag på kaniner tidigare (som rymt osv) :( och en terrierblandning, - som iof fungerar rättså bra med dem - så går det inte. Vi har försökt hur länge som helst, bättre att kaninerna är säkra när jag är där än att jag lämnar de "osäkra" ifall rottisen kommer in i stallet. :)

// Anka

Fridaaaa
0

#17 Ok inte bra när dem väl har fått smak på att ta kaniner, då kan det vara svårare men inte möjligt. Men jag skulle aldrig lämna hund nära kaniner hur lydig den än är ;) Det är djur vi pratar om ^^,

dermot
0

#18 Nej, precis, hon är ju stark också ;)

Vi lämnar henne inte ensam med dem, det är så att ibland när vi luftar stallet så stor dörrarna/portarna öppna och då händer det att hon slinker in. Dock så är alla kaniner säkra då dörren in till deras "rum" alltid är stängd så länge vi inte är där. Men boxarna står på logen och där kan hon komma åt, känns lite onödigt att ta risken som du säkert förstår :)

// Anka

Fridaaaa
0

#19 Japp det förstår jag. Har själv hund ^^