Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 887 ggr
Lurvboll
0

Träna innan 3m...?

Har funderat lite gran av vad som det sägs att man inte får börja träna sin kanin innan den är 3månader gammal, som selträning elr hoppning.
Hörde att det var något med skelettet elr nåt sånt och därför man inte fick börja träna innan kaninen var 3 m.

Tanken slog mig i går då jag var hos min kompis för att hälsa på mina "föredetta" kaninungar. De hoppade upp på en cirka 40cm's låda och ner, då förstår jag inte riktigt varför man inte skulle få hoppa med kaninen innan den var 3 m om man bara hoppar 10-20 cm's hinder om de klarar av att hoppa upp och ner på en låda som var cirka 40cm..
Vildkaniner hoppar ju över grenar och genom högt gräs då de är små, så varför kan man i så fall inte hoppa med dem inan 3 m?

Vet ni ens någon som det har hänt att kaninen blivit skada?
Jag vill inte anklaga elr något, är bara nyfiken! :)

I give you all my love, rabbits...<3

Borgbackens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är ju inte hur högt de hoppar som kan orsaka fel, det är, som jag uppfattat det, selen :) De har ju känsligt skellet när de är liten, & om du råkar rycka till i selen kan det orsaka skada på kaninen ;)
Hoppas du fattar vad jag menar :)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Lurvboll
0

Men det värkade som det var själva hoppningen som var haken! ;o
Men kan ju hoppa löshoppning i hagen i så fall, då skulle det väl inte vara några problem?:)

Borgbackens
0

#2, Jag är inte helt säker… om det är som för hundar så kan för mycket höga hopp orsaka fel också :)
Fråga på Kaninhoppning.ifokus! Där borde de kunna ;)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

[Cameliont]
0

Jag har börjat med sele innan 3 månader på de flesta av mina kaniner, även på min nuvarnade frassebebis. Han blir 3 månader nästa vecka och har tagit några selpromenader redan.

Min kanin är väldigt lugnt, så det blir absolut inget ryck och slit i selen utan han går mest som han vill. Är nog skillnad om man har en väldigt rädd eller nervös kanin som "flyger" omkring i selen…

Ambellah
0

Undrar samma sak, mina hoppar ÖVER kompostgaller på ca 1 m…

Mvh Alice och Morpen :)

spacesheep
0

Det handlar väl mest om hur selen kan skada dem om de t.ex. skulle rycka, bli lite rädda eller om ägaren helt enkelt inte hänger med i svängarna. 3 månader är en bra riktlinje tycker jag, man vet aldrig vad som ska ske, om den lille blir skrämd eller liknande och om selen då hamnar fel skadas skelettet väldigt lätt.

En bekant till mig skulle koppelträna sin kanin när den var ca 2 månader, hon fick gå i en lös sele i hemmet, utan koppel. Och det såg ju jättetryggt ut tills hon fastnade med selen i en möbel och sträckte sig allvarligt. Det kunde säkert ha gått ännu värre, särskilt om en ägare hade varit där och ständigt dragit i en åtsittande sele.

Sedan ska man inte forcera en så liten unge att hoppa heller, som #3 säger kan vissa djur skadas av detta. Att de hoppar högt av fri vilja lite titt som tätt är en sak, att du "tvingar" kaninen en annan. Du vet inte vart kaninens naturliga gräns går, när den blir trött. Kaninen känner det.

Du kan ju testa att ställa minimala hinder i hagen någon gång i veckan, och att kaninen frivilligt får hoppa över det. På så sätt förbereds de! Men jag tror inte på träning när de är så små. Det är onödigt dessutom, av egen erfarenhet fattar en liten unge inte galoppen alls så snabbt som en på 4-5 månader.

Fridaaaa
0

#5 Tvivlar på att dem hoppar över 1 m högt, då svenska rekordet i hoppning är 95-97 cm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Teddyvide
0

Tror att kompostgaller är ca 70 cm höga.:)

Men personligen skulle jag aldrig riskera att hoppa eller selträna innan 3 mån ålder eftersom att risken för skador är större. Jag brukar vänta tills de är 5 mån gamla men det är väl kanske lite överdrivet.:)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Ambellah
0

#7 okej som #8 sa är dem nog 70 cm men det var ju inge tvång, utan hon var i sin beteshage utan sele+koppel när hon fick för sig att hoppa över.

Mvh Alice och Morpen :)

Teddyvide
0

#9 Ja, kaniner kan få för sig lite saker ibland.:)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Lurvboll
0

Hmm ja, läst vad alla skrivit. Det beror ju också på hur kaninen beteende är, hur den klarar av att ha på sig selen utan att stressa upp sig och börja springa runt som en galning och vara helt uppkärrad, då tar man ju såklart stora risker.
Jag seltränar min kanin som är 2½ månad och hon är helt lugn och nyfiken då vi är ute och skuttar.

Men man ser ju hur högt kaninen klarar av att hoppa innan den inte vill mer, så då behöver man ju inte tvinga den att göra det, utan göra den säker på mindre höjder så man inte behöver rycka i kopplet, men det är vad man själv anser som är best åt sin kanin! :)

Fridaaaa
0

Jag skulle inte gå i sele med en kanin före 3 månaders ålder.
Däremot vänjer jag mina vid sele, har den löst på dem utan koppel osv innan 3 månader, det påverkar dem ju inte.

Min Smilla hoppade ca 30 cm när hon var 8 veckor gammal (hon rymde ur hagen inomhus) men sedan när hon blev 3 månader gammal, så ville hon inte hoppa över riktiga hinder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.