Vikt på hona?
E så här att vi köpte en kanin hona för 1-2 veckor tillbaka då hon va ca. 10 veckor. Hon är blandras mellan Dvärgvädur, lejonhuvad o hermelin o funder vad hennes vikt bör ligga på ungefär? För 3-4 dagar sen vägde hon 948g o igår vägde hon 1088g de är en vikt ökning på 140g ungefär! E de normalt att e går upp så mycket på bara 2-3 dagar? Hennes bror som även fanns där vi köpte henne va dubbelt så liten än henne (mer lagom storlek för en 10 veckors kanin enligt mig)
Kan tillägga att hon e frigående o har tillgång till 70kvm o hoppa runt i, fri tillgång till hö, vatten o pellets o grönsaker. Nu är de ett bra tag sen ja hade kanin sist. Men vore glad för svar!

Kan även tillägga att hon får bara 1-2 dl i sin skål, per dag, men sen e hon så smart så när de e slut går hon in till mina marsvin o äter av deras mat oxå därav att de står fri frigång till pellets.

Lät mycket för en 10 veckors kanin, och ganska stor viktökning på 2-3 dar, men äter 1-2 dl eller mer om dan så kan man ju förstå det. Tror att min 4 månaders dvädgvädurshane inte ens väger så mycket, har inte vägt honom på ett tag, men han kanske väger omkring 1 kg.
Min lejonhuvade kaninunge ökade inte så mycket, och hon fick ca 2dl/dag.
Hmm…. Låter mycket tycker jag med-
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ja har kanske inte delat med mig av all info heller ville mest se vad folk tyckte innan. Jag fick även reda på att hon ev. kan vara dräktig då de tydligen suttit en vuxen hane i samma inhägnad som henne innan. O han som sålde kaninen klippte klorna på henne när vi bestämde oss för o köpa henne o tyckte att hon va ovanligt tjock o typiskt dräktighets tjock.
Så ja antar att de har med de o göra? Hon äter även massvis med hö till skilldnad från mina förra kaniner ja haft innan. Ja vet att de går dräktiga i ca. 1 månad, o att de ska ha en bolåda hade tänkt bygga en i veckan. Men har även hört från flera håll o läst att de oftast inte klarar av första kullen eller ja de vet inte va de ska göra. Så ja förväntar mig inte så mycket utan om hon inte bryr sig om dem så har ja så ja kan stöd mata ungarna, har gjort de innan på marsvins ungar.
#4 Dräktig? Oj!! Och hon är bara tio veckor? Går det ens?
Vill inte låta elak eller snäsig, men jag vet inte ens om det går :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~

Nej inte kan dom vara könsmogna vid 10 veckors ålder, i så fall om säljaren har ljugit om åldern.
Stödmata kaninungar är inte samma sak som att stödmata marsvinsungar, det går oftast inte bra.

#6 De va bara på ett ungefär, han hade ju inga födelsedatum på dem direkt så de kan va allt mellan 10 veckor till 18 veckor? Han visste inte själv exakt men runt 10 sa han på ett ungefär. Vid 12 veckor ålder har ja hört att de blir könsmogna o de finns säkert de som blir de tidigare/senare?
Hon va säkert äldre än 10 veckor när vi köpte henne, eftersom han tydligen redan då kunde se o känna att de va en typisk dräktighets mage.
Föresten vrf skulle de inte gå bra att stödmata kanin ungar? Ja har som sagt ingen erfarenhet av kaninungar just så blir glad för den infon ja får! =)
Det är svårt att få kaninungar att överleva genom stödmatning. Det kräver massor av tid och kunskap. Det allra bästa är att låta mamman dia dem. Det kan absolut gå bra även vid första kullen, men det är större risk att det inte gör det om mamman är för ung. Men nu ska vi inte ta ut något i förskott.
Det är ytterst ovanligt att en kanin skulle bli könsmogen vid 10v ålder, så jag tror att hon är äldre än så, om hon nu är dräktig.
#7 Vanligast är att kaninungar bli könsmogna från 12 veckor och uppåt, hanar är i regel tidigare än honor :)
Stödmatning av kaninungar är svårare. Vet inte riktigt varför, min Alex handmatade mamma från det han var ca 1 vecka gammal, gick jättebra, men hon hade nappat upp kattungar, och handmatat fågelungar plus att hon gick hemma. Men det är svårare. Dem är mer känsliga än marsvinsungar :) Marsvinsungar äter ju i stort sätt det mesta redan efter några dagar dem har kommit ut :)

Ja var hon 18 veckor så kan hon ju mycket väl vara dräktig, men hur som helt är det svårt att märka på en kanin att den är dräktig annat än sista veckan, tycker jag i alla fall. Vad är det för en uppfödare som hade så dålig koll och lät honungar gå med vuxna hanar, mycket märkligt och oseriöst skulle jag säga.
Anledningen att det oftast inte går att stödmata nyfödda kaninungar är att dom är så outvecklade, har provat ett otal gånger men det slutar alltid med att ungen dör, får lätt maten i fel strupe. Däremot om en kaninmanna dör vid 2½-3 veckas ålder så kan det gå, men då kan dom ju nästan börja äta vanlig mat och hö också. Men stödmata nyfödda, det är ingenting att ens försöka, finns säkert nån enstaka som lyckats men det hör till ovanligheten.
#10 Min Alex är lite "ovanlig" då? ;)

#11 Jo det tycker jag att han är, visserligen var han en vecka men jag har försökt med att mata svaga ungar som inte fått tillräckligt med mat, men det har aldrig lyckats. Bäst är då en fostermamma som har lika gamla ungar, har jag lyckats med ett par gånger. Har även tagit emot en hel kull på 2 veckor som mist sin mamma och då hade jag en mamma som dan innan mist sina ungar pga att dom krupit ur boet och blivit nerkylda. Det funakde jättebra och alla ungarna klarade sig.
#12 Ja jo men han var tunn då:) Men det är svårt alltifrån nyfött till 2-3 veckors ålder igentligen.
Ja har man fostermamma är det ju det bästa:)
Min mamma har stödmatat en hel kull en gång (5 ungar) från att de föddes då mamman tyvärr dog vid förlossningen. Alla klarade sig och mådde bra :) Dock var det ett tag sedan så ingen av de lever längre.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~

Tack för infon! =) Då har ja ett litet hum iallafall. Kom upp en annan fråga istället. De syns inte så väl att kaniner är dräktiga eller har ja fel? Isåfall hur tar man enklast reda på om hon e dräktig?
Uppdatering:
Igår vägde hon som sagt 1088g
Dagens vikt ligger på: 1168g
Kan även tillägga att imorse fick hon 0,5dl pellets, lika så marsvinen. efter de har de oxå fått 0,5dl var. o de har inte ätit upp allt ur skålarna. Så inte mer än 2 dl tror ja inte hon får i sig per dag. (min sambo ger dem mat ibland men han ger dem oxå bara 1 dl per dag totallt var.)
Måste påpeka att detta verkar vara ett trevligt forum som man inte blir påhoppad de första man blir för något man skriver. ;) De uppskattas!

#15 Nej det märks inte så tydligt, i sista veckan brukar man kunna känna fosterrörelser. Men när vi parar så har vi ju dom alltid under uppsikt, så man ser om dom parar sig, är inte honan villig så provar man en annan dag. Har man sett att dom parar sig så är det nästan 100% säkert att det blit ungar, brukar aldrig försöka kolla på nåt sätt utan jag tar för givet att honan är dräktig. Bara ett fåtal gånger har honor som man sett paras ändå gått tomma, kanske 2 gånger på 50-60 parningar.