Glada kaniner?
Hej !
Jag behöver hjälp med aktiverings tips? till mina inne kaniner :)
Jag har 2 inne kaniner som är frigående i hela huset allt fungerar galant !
Men nu har dom börjat att "deppa" eller vad man säger, dom lixom bara ligger hela dagarna och ser allmänt ledsna ut:(
Så jag behöver verkligen hjälp att kunna aktivera dom, Alla tips? motags ! :D
Härligt med frigående innekaniner, det har jag också :)
Mina är ganska slöa på dagtid, men ofta pigga och glada på kvällen ca 19-23. Vet inte om det hänger ihop med deras naturliga dyngsrytm eller om det beror på att det är då jag har tid att umgås med dem. Har också märkt att de är mycket mer aktiva när det är fint väder, en mulen dag kan de sitta i sitt hus utan att göra något.
Men, men, lite tips? som funkar för mig:
1. Låt inte kaninen ha fri tillgång till hela bostaden hela tiden. Mina blir alltid peppade när de får komma in i vardasrummet, där får de bara vara när jag är hemma.
2. Möblera om. Räcker med att ändra i kaninens hörna.
3. Gör hus av tomma kartonger. Be om kartonger på ica/coop och klipp minst två dörrar. Superpopulärt. Släng när det blir för skräpigt eller om kaninerna tappar intresset.
4. Min sambo brukar leka "fånga russinet" med ena kaninen. Han tar ett russin, knyter handen om det och sedan gräver, buffar och jagar ninen hans hand tills kaninen lyckas "vinna". De kan hålla på hur länge som helst (själv har jag inte tålamodet utan låter kaninen vinna nästan direkt).
5. Göm godis i toarullar eller de små kartongerna som man köper tepåsar i.
6. Ge dem tidningar som de får riva och bita sönder. Mina fick ikeakatalogen när jag bläddrat klar. De var sysselsatta i två dagar med att strimla den.

#1 ÅHHH du är en gud, kvinna !!! :D
Där satte du igång min fantasi igen ! :) Men det är de att mina knainer är bara i 2 rum och det är mitt rum och vardagsrummet , i vardagsrummet får dom inte vara inne i när jag/vi inte är hemma, men när jag väl öppnar där så kommer dom och så slänger dom sig på sidan och sover :O
Men jag ska verkligen pröva det där med kartong och tidning ! (skiter i vad päronen säger ;P ) Men är det inte farligt med färgen om dom tuggar i sig tidningen ? och hur är det med kartongen ? :)
men TAAACK så JÄÄTTE mycket för tipsen !!! :D
#2 ja ute får dom komma minst 5-7 ggr i veckan :) Men tyvärr så är det väldigt kylit när jag kommer hem efter skolan så det blir inte så långa promenader "/ aa en sån boll har jag, Den var suuuper rolig dom 3 första gångerna dom fick använda den, men nu när jag tar fram den så skiter dom hellre i pelletsen och kör på hö diet ;P
Men TACK för tipsen ! :D
Ja, jag är själv lite orolig för färgen. Vet inte hur farlig den är, men mina kaniner strimlar mest och sväljer vad jag kan se väldigt lite av tidningen/kartongen. Försöker också välja kartonger med så lite tryck som möjligt :)
mina gillar att riva och brottas med en hushållspapper (en såndär lång) haha :D han störs sig jättemycket på den ifall den står på golvet xD
dock lite slöseri med papper ;)

#4 aa man får väl hålla kolla på dom krabaterna :)
När jag gav mina ninisar en skokartong att lek amed så var den helt uppäten efter 1 månad (var inte hemma då, päronen passade dom) men kartong tror jag faktiskt inte är så farligt :)
Men vad vet jag lixom ;P
#5 åhh aa juuste, dom brukar ju ta mina toarullar jag har på rummet sen försvinner dom xD det var bra :D