Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1820 ggr
hunny-bunny
0

Hane eller hona?

Mina erfarenheter säger att Hanar är mycket lättare att ha och göra med än honor. Mycket lättare att få tama, och är allmänt snällare.

Men att honor luktar mindre….

Kan det stämma?

myriis
0

Tror det är från person till person. Har kompisar som föredrar honor, och andra som tycker tvärt om.

Personligen gillar jag honor.. :)

KajsaM
0

Dom flesta säger det. Jag har tyvär bara erfarenhet av hanar. :)

Lollo86
0

Det är bara honor som grymtar va? har aldrig hört det från en hane iallafall.

myriis
0

#3: Hanar kan grymta, jo.
Det är likadant som att även honor kan skvätta och vara snuskiga, dock att det är vanligare att hanar är det.. :)

Zvintos
0

#3: Hur menar du med grymtar? När de är arga eller glada?

När jag hör grymta blir jag att tänka på hur de låter när de är glada.
Har 2 kaniner här hemma som grymtar, en hona och en hane.
Den som är värst är hanen!
Så fort jag (ingen annan) kommer och pratar med honom börjar han grymta, ungefär som att han pratar tillbaka. Låter helmysigt. Glad

Tycker om både honor och hanar.
Har 4 totalt helmysiga kaniner här (har 8 sammanlagt) och det är 2 hanar och 2 honor!
Huruvida de blir tama beror mycket på gener (om föräldrarna är snälla och tama) och hur de blir hanterade.
Klart honor kan bli lite griniga vid brunst, men det är inte alla som blir det.

KvirrZ
0

Den kanin jag haft som varit min lilla bebis och hur snäll som helst var min Busan, alltså en hona :)

Pepsi grymtar också när hon är glad :P

- Mvh Emma

Lollo86
0

#5 jag vet inte om hon är glad eller arg för ibland så verkar hon arg och ibland när jag sitter och klappar henne kan hon låta lite så också. menar hon borde väl hoppa iväg om hon inte gillar att jag klappar henne just då?

sen har jag tagit upp henne i famnen några ggr och då har hon iband grymtat. tror hon vill ner då. även fast hon inte sprattlar så känner det som att hon vill vara på golvet iställlet.

kanske är olika. dom kanske grymtar åt lite vad som :D

twinnie
0

Har bara haft hanar, men ska hämta en liten hona på söndag, så jag får väl se vem som beter sig bäst ;)

Lollo86
0

#8 hehe ja berättade det här sen vem som grymtar mest :D

hunny-bunny
0

Jag har haft 2st hannar, båda var som "hundar".

Jag hade dem ute utan koppel, en av dom kunde pussas på beställning. Båda kom när jag ropade på dem. Ingen av dem bet någon levande varelse.

Har haft 2st honor också. Båda 2 var som tjuriga. En av dem morrade och bets när jag stoppade ner händerna i buren. Hon satte sig längst in under sängen när jag skulle ta in henne, och kom jag i närheten bet hon mig. Den andra honan var lite snällare. Bet inte, men morrade och "atackerade". Hade jätte problem med att få in henne i buren. Dom var så "otama".

Jag har behandlat alla kaniner på samma sätt. De har fått lika mycket uppmärksamhet. Hade inte alla samtidigt.

Kanske så att att honor har nått emot mig *s*

twinnie
0

#9 Va?

Lollo86
0

#10 ja du ser hur det kan bli.

min tjejkanin brukar "attakera" när jag tar in handen i hennes bur. samma om jag håller på å greja på golvet mitt framför henne med nånting. då kan hon få ryck och grymta och "hota" med att attakera mig hehe.

samma gäller när jag ska sopa golvet. hon hatar verkligen den borsten. blir typ helt förstörd på den och försöker döda den. fattar inte varför :D vill hon ha sin skit kvar på golvet? :D

Lollo86
0

#9 vi pratade lite om grymtning här lite längre upp =)

Proanders
0

Menar du människor så stämmer det, utom det sista, honor har fler deodoranter…Flört

Lollo86
0

vad stämmer in på människor? menar du att killar luktar mer illa? dom har iofs godare parfymer :D aaah så gott

Proanders
0

#15: Nää, jag menade:" Hanar är mycket lättare att ha och göra med än honor. Mycket lättare att få tama, och är allmänt snällare."

Men det var tänkt som ett ironiskt inlägg…Flört

Lollo86
0

#16 haha men det är ju bara ren fakta ;D

Max-Lisa-Kim
0

Det där med lukten stämmer inte alls.

Däremor stämmer de ofta (men inte alltid) att hanen kan ha mindre humörsvägningar. En hona är t.e.x på dåligt humör oftare än en hane. Men jaf tycker båda könen är lika keliga för övrigt.

Maoa
0

Såg att honor kan vara lite surare m.m

Men jag har redan en han kanin hemma och han var helt crasy innan men jag har gjort honom tamare! :)

Men jag har funderat på att köpa en hon kanin unge som är 8v och super kelig när jag håller på med henne varje dag i djuraffären. Men om jag då kommer att uppfostra henne som jag vill m.m ? Kan man uppfostra de snällare, asså så att de inte kan försöka attakera och hota med mera? :) Tacksam för svar!

Suskiv
0

Honor kan vara lite tjuriga vid brunst (våran morrar åt maken när hon brunstar) men många hankaniner skvätter och det tycker jag är otrevligt. Jag föredrar överlag honor och de flesta djur jag haft har varit honor.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Borgbackens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Enligt mina erfarenheter är honor snällare, gosiare & "mammigare". Så det är väldigt individuellt ;)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

NaDa...
0

Det är väldigt individuelt, jag tycker att båda är lika bra, Men har ju mest hanar… (3 av 4)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Fridaaaa
0

Personligen tycker jag att mina hanar luktar lika mycket som mina honor och är lika tama:)

Enda skillnaden är att honor kan bli griniga vid brunst, men annars har jag inte märkt någon skillnad mellan könen:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

Är inte det här en väldigt gammal tråd? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#24 Haha såg det med nu ^^, Vet inte hur den kom fram:P Den är 4 år gammal:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.