Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 759 ggr
EternalWinter
0

Rumsren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft min lilla Hugo ett tag nu. När vi är på landet får han va ute i en Hage om dagarna och i sin innebur på kvällen/natten.

Men nu när jag bor i stan i lägenhet så har jag honom lös på mitt rum vilket har funkat rätt bra för att han hoppar in i buren och gör sina behov..han gör de aldrig på golvet.. men nu har han börjat bajsa i min säng, det är skit äckligt.

Jag vill att han ska få vara lös..så enda alternativet är att ha honom på mitt rum, har försökt att få honom låta bli att va i sängen men han hoppar upp hela tiden det spelar ingen roll hur många gånger jag sätter ner honom han hoppar upp på en gång.

Finns det något sätt jag kan gå honom att endast gå i buren?

Annars vet jag inte vad jag ska göra..tips snälla!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

GabbiS87
0

Så länge han inte kissar i sängen skulle jag inte bry mig ^^

Kaninpluttar är ju torra till skillnad från t.ex katt eller hundbajs.

Men ett alternativ är ju att spärra av med kompostgaller så han inte kan hoppa upp i sängen?

EternalWinter
0

#1 Tycker det är äckligt och idag är han lite lös i magen också Rynkar på näsan

Hmm får inte plats med kompostgaller =/

GabbiS87
0

Ja okej det förstår jag!

Du kan ju lägga ut ett annat tyg eller presenning över sängen, något som du inte är rädd om….som du kan tvätta sen liksom.

Spraya vatten på han med en sprayflaska? ;)

provson
0

Kan du inte sätta en liten toalåda i sängen? Och typ ha en handduk under? Om jag var en kanin som var och myste i sängen skulle jag inte orka hoppa ner på golvet för att bajsa :)

EternalWinter
0

#3/4 Jo jag har börjat lägga ut handdukar nu men han bajsar som en kulspruta..otroligt hur så mycket kan komma hur något så litet.. Obestämd

GabbiS87
0

#5 Ofta behöver dom ju komma ut och röra på sig för att kunna bajsa ordentligt…är ju inge ovanligt att djur "rejsar" runt innan dom ska bajsa och kaniner kan ju bajsa medans dom springer runt och skuttar Flört

Mina katter gör likadant fast dom går ju till lådan sen

EternalWinter
0

#6 Jo det har jag märkt ser ju lite roligt ut Flört
Jag får väl vara glad för att han inte kissar i sängen i alla fall..eller på mig för den delen..något han gjorde hela tiden då han var yngre..det var som att han väntade med att jag skulle plocka upp honom..och sedan kissa Förvånad

provson
0

#6 Haha har jag inte tänkt på men så gör min mammas katter också. Det funkar bra för mig med, alltså att motioner för att få igång magen :)

[Cameliont]
0

Är han kastrerad? Glad

Kiss och bajs är ju ett sätt och muta in revir, kastrerade kaniner gör inte så mer än om de kommer till ett nytt ställe som de vill göra mer "hemtrevligt".

GabbiS87
0

#7 Det känner jag igen, min gamla kanin som jag hade när jag var liten han skulle alltid kissa i sängen. Just i sängen! Det sista stället man vill ha det…. Så ja, var glad att det bara är pluttar Flört'

#8 Funkar nog för alla, haha!

EternalWinter
0

#9 Nej han är inte kastrerad, vet inte om han är gammal nog än.
Hur gamla måste dom va?

#10 Ja precis om det hade varit på golvet hade de inte vart så jobbigt, men just sängen där man ska sova Förvånad

GabbiS87
0

#11 Runt 6 mån, om testiklarna kommit ner så kan man kastrera dom. Hur gammal är han?

EternalWinter
0

#12 Han är 4-5 månader har inte stamtavlan här men jag köpte honom i midsommras så någonstans där. =)

GabbiS87
0

#13 Man kan alltid besöka en veterinär och så kan dom svara på om han är redo för kastrering. Om du nu vill kastrera…

Det kanske minskar risken för att han vill markera revir :)

EternalWinter
0

#14 Ja tanken är att han ska kastreras speciellt om det finns chans att han slutar med sitt markerande. =)

GabbiS87
0

#14 Då kanske det är dags att kolla upp det nu..han kan ju bli lugnare och så också och det är ju bara positivt =) Lycka till!