Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4021 ggr
LitenPyssling
0

Kattsand till kanin

Är så otroligt missnöjd med toa-lätt ströet så jag funderar på olika alternativ. Han är innekanin och bor i köket nu där han även har sin bur som toalett.

Så kattsand, hur fungerar det?
Och då menar jag klumbildande kattsand (men även icke klumpbildande), det känns som om att det ska fastna i kaninens päls så han drar med sig ut ur buren och sprida ut i köket. Det känns även som om att pälsen ska bli äcklig av det.
Det är ju heller inte bra om han skulle slicka i sig när han tvättar sig OM det nu fastnar i pälsen på honom.

Jag är ganska desperat och behöver alla möjliga tips?, börjar det lukta lite för mycket så kan jag inte ha honom kvar.
Jag har testat Toa-lätt, fresh & easy samt haft kutterspån (dock de första tre dagarna) och hittills har kutterspånet varit bäst men det är även det som löper störst risk att börja lukta för mycket..

Jag är väl medveten om riskerna med kattsand så det behövs inte påpekas. Men jag vet att det är många som faktiskt använder både klumpbildande och icke klumpbildande till sina kaniner och det fungerar utmärkt -därmed mina funderingar.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

natha-mjau
0

jag kör på klumpbildande kattsant i min bur, fastnar inte på pälsen eller under fötterna. Visserligen vet jag inte hur det är med långhåriga kaniner, men kattsant fungerar utmärkt för mig.

Fridaaaa
0

Rekommenderar inte kattsand. Ska man ha det måste man se till att kaninen inte får det i sig

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cameliont]
0

Om man är helt säker på att kaninen inte får för sig att äta kattsanden så funkar det säkert jättebra. Mjuk matta utanför toalådan, så borde det mesta av sanden under tassarna stanna där.

Jag har toa-lätt, men katterna går av och till på kaninens låda och det luktar inte gott. Tycker dock det funkar bra till kanin bara man byter ofta. Har man kastrerad kanin så luktar det i stort sett ingenting.

Har också sett att det säljs kristallsand till kaniner, men jag vet inte om det är bättre än vanlig kattsand. Vi använder det till katternas toalådor och då funkar det suveränt. Den är inte klumpbildande men har väldigt hög uppsugningsförmåga, så skulle kunna göra stor skada i en kaninmage.

Beror väl lite på om man har en ren toalåda eller om man tänkt ha hö där också, då kan ju kaninen få i sig av sanden när den mumsar hö.

Finns ju hampaströ också, har du testat det?

Chieko
0

Min kompis har klumpbildande kattsand till sin korthåriga skutt och det funkar jättebra. Hon har en handduk under bajs lådan för att den sand som sitter under tassarna ska stanna i närheten av lådan.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Han är normalpälsad! =)

#3 Jag har ju en matta alldeles utanför buren, kanske man ska köpa en till och lägga dit också så det blir mer täckt med matta?

#4 Vad använder hon för sand?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg