Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2688 ggr
mla0826
0

Pellets

kan dvärgkaniner äta samma pellets som hästar?typ sånna pellets som säljs på granngården?

Fridaaaa
0

Nej. Man ger kaniner mat som är gjort för kaniner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mla0826
0

ok läste bara på en kanin hemsida att även häst och ko maten passar till kaniner,men det gjorde den inte,tack :)

Fridaaaa
0

#2 Vad var det för sida?
Man kan ge kornkross & havre med om man vill.

kalindas
0

Det går bra att ge fårpellets till kaniner, likaså viss pellets till kor. Dock bör man kolla vitamininnehållet en del.
Vet att nötfor (som det hette för många år sedan då jag hade uppfödning) ibland innehöll för lite b-vitamin.

Men fårpellets vet jag många uppfödare ger sina kaniner. Häst maten kan jag inte så mycket om.

Viktigast är ett bra hö och färskt vatten. Gärna grönsaker i måttliga mängder.

Kross kan man ge som extra utöver pelletsen. Men det är i grunden mest bukfylla.
Tänk på att säd som ges till kor ofta är syrad och det gillar inte kaniner.

Men som sagt, det är sällan några problem att ge annan pellets, ha bara koll på innehållet.

En bra bok att köpa (om du hittar den på ett antikvariat) är Kaniner av KG Roos. Där står flera bra foderalternativ.

Man får bara vara berädd att det är en gammal bok, så lite smarriga recept på kaniner finns i den också.

/Elisa

Zvintos
0

Man ska inte stirra sig blind på vad det står för namn på förpackningen, utan innehållet.
Rent innehållsmässigt skiljer sig ex Krafft Groov inte alltför mycket från vanlig kaninpellets.
Oavsett märke på pelletsen ska man ju se till att den har rätt innehåll.
Jag vet uppfödare vars kaniner funkar alldeles utmärkt på ovannämnda hästfoder.
Min erfarenhet är dock tvärtom, att mina inte funkade alls på det.

mla0826
0

ok tack allihopa ska kolla innehåll på hästpellets,finns det inga kaninpellets på granngården?,jag kollade på hemsidan men hittade inget,har aldrig varit i affären så vet inte.

Fridaaaa
0

#6 Jo granngården har kaninpellets med men vet dock inte vilka sorter då jag inte har granngården i närheten

mla0826
0

#7 jaha ok tack :) ska åka ditt och kolla nån gång :)

kalindas
0

Granngården har sin egen kaninpellets, så den kan du köpa. Den är helt ok i innehåll.

/Elisa

Zvintos
0

På Granngården finns: Lottie, Stampe, Carrier (grön säck), Kanin & Marsvin (blå säck).
Det är de jag vet om.

De kan ha rabbfor också, men det är nog inte så lämpat till vanliga sällskapskaniner.

mla0826
0

ok tack allihopa för bra info :)

Annisch
0

#10 Är inte Carrier och Kanin & Marsvin samma sak? Den gröna säcken. Heter Favoritmaten för K & M (från Svenska foder)men enl. de på Granngården här är det samma sak bara att det inte längre står Carrier på påsen. Haha blev bara lite fundersam.

Linnet
0

Funkar bra med hästpellets också, om man tänker efter så ät dom ju gräsätare allihopa, både får, kor, hästar, kaniner, så det skiljer ju inte så väldigt mycket. Har haft både nötpellets, fårpellets och hästpellets till kaninerna och det funkar alldeles utmärkt. Renpellets går också bra. Brukar blanda rabfor och granngårdens egna hästpellets, fast rabfor är ofta slut, så då får man ta nåt annat, spelar ingen större roll vad det heter, bara näringsinnehållet är ungefär samma.

Fridaaaa
0

#12 Nej finns carrier:Kanin&marsvin och svensktfoder djur&natur:Kanin&marsvin.
Carrier är grönsäck, djur&natur är blåsäck