Aldrig hungrig - hjälp med mat.
Hur mycket ska igentligen en kanin äta?
Jag ger min lejonhuvade kanin ganska mkt. Ibland en full skål & ibland bara nån tesked. Jag tror inte detta egentligen är så himla bra för min kanin.. Utekaninerna får inte pellets på sommaren. Dom ska börja få de snart.
Men iallafall, min innekanin är helt seriöst aldrig hungrig. Dom andra kaninerna är jämt hungriga, vare sig dem ätit ingenting eller ett helt lass med hö & gräs så ska dem bara ha mer, medans Sophie, inne kaninen, aldrig äter, förutom ibland då man ger henne mat i buren med det är sällan hon äter upp allt.
Hur stor mängd pellets ska man ge till en lejonhuvad kanin?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Hur mycket hö äter hon?
Det är ju, som du nog vet, viktigast att kaninen äter hö och höet ska vara ca 80-90% av kaninens föda.
Så mängden pellets behövs inte mycket, någon matsked eller två.
Är det bra hö lär det knappt behövas pellets varje dag.
Mina dvärgvädurar får ½dl pellets ca varannan dag och har under sommaren fått någon ynka matsked ca var 3:e dag.
Äter hon mycket hö? Om hon varken äter hö eller pellets borde du kolla upp det hos en vet.. Det kanske är stopp i magen?
Något som får igång magen (hjälper till att lösa upp hårbollar bland annat) är ananas eller ananasjuice.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har också Lejonhuvade kaniner, och en del äter fruktansvärt lite som ungdjur. Hur gammal är hon?
#1 och #2 Har inte riktigt koll på hur mycket hö hon äter. Men hon äter iallafall höet precis som hon ska. Som det andra kaninerna & hon har alltid tillgång till det.
#3 Hon är 3 år gammal.
Bor hon själv i buren?
Ge en viss mängd hö, t.ex. en höboll fylld med hö och se hur lång tid det tar innan hon äter upp det. Om hon bara får det och ingen pellets/grönsaker på en dag ska den vara slut på kvällen om du fyllt på den på morgonen/förmiddagen.
Bara för att se så hon äter en viss mängd liksom :)
#5 Ja det gör hon.
Jag fyllde hennes höhäck med hö nu bara för nån timme sedan. Hon har inte ätit nåt ur höet än, hon har bara käkat på äppelkvistarna jag gav henne. Men ska kolla imorron om hon ätit nåt då.
Gör så!