Avmaska kanin?
Jag har en kanintjej här hemma på 2 år som alltid varit liten,slank och smal. Man har t ex alltid känt "kokotorna" på henne och hon har inte haft så mycket hull. Hennes syster därimot är tvärttom, nästan överviktig till det naturliga. Då har jag tänkt att hon nog är ganska smal i vanliga fall från början, som vi människor. Några av oss är ju smala till det naturliga och några lite större o.s.v
Men idag när jag hoppade med henne så kändes hon smalare än vanligt, jag kände revbenen på henne och man kände nästan vart bröstkorgen satt. Hon har nyss varit skendräktig? och ryckt av sig mycket päls-
Jag har börjat fundera på mask, hur är det på kaniner? Har även höjt hennes fodermängd, men då hon delar bur med en annan kanin så vet jag inte hur mycket hon äter, men det har inte fungerat förut. Är orolig :(
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Kan vara att skendräktigheten tagit en del energi från henne och att hon därmed gått ner i vikt. Jag skulle avvaktat och se hur det funkar med foderhöjningen först, ev försöka se till att kaninerna får mat separat så att du vet att hon får i sig sin mängd.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Avvakta ett tag.
För en kanin som fått mask brukar magra av över rygg o ev. bröstkorg men kan ha världens mage.
Men som sagt avvakta ett tag :)
Okej, jo det är så att kaninen hon bor med (Tussan) alltid bossat lite över henne (Tingeling) och jag har varit rädd att Tingeling inte får äta så mycket hon behöver. Men det har funkat bra och jag har sett henne äta som hon ska o.s.v
Men nu idag har dom bråkat lite, Tussan är mer på Tingeling än vanligt och föser bort henne från allting. Funderar på att ta isär dom nu för alltid då en kanin som bodde med dom förut (Skorpan) började likadant och vi var tvungna att ta isär henne då hon gick på Tingeling hela tiden.
Har alltid tänkt att jag nog ska ta isär Tussan och Tingeling så att jag verkligen vet att Tingeling får i sig det hon ska, men det är nu jag verkligen har börjat funderat då hon gått ner i vikt. Usch känner mig så dålig som inte kommit på detta och tagit i detta tidigare :(
Men det är bara det att Tingeling och Tussan verkar trivas så bra ihop som dom även gjorde med Skorpan förut. Men det kanske alltid kommer en tid då dom till slut måste tas isär.
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Annars försöker du bara sära på dom under matning.
Men om de fortsäter slåss borde du nog sära på dom.
Men börja så :)