Orolig, stressad, ouppfostrad??
Min äldsta kanin, på 7 månader ungefär. Beter sig rätt skumt. Jag hittade en annons i en trapport, och fick kaninen gratis. Kom med en TOK för liten bur. På 30x30x60. Såklart har hon fått en större bur, som är de ''rätta'' måtten. Hon älskar att bli klappad och så, i bur. Men om man vill prova bära henne. Det är lönlöst, bara man tar under magen och andra på rumpan börjar hon sprattla/springa iväg. Vi antar att hon inte är uppfostrad av kvinnan jag fick henne av. I sin gamla lilla bur när hon kom till oss satt hon på Hö. Inte ens halm, inte spån. Bara hö. Jag tror inte ens hon fick pellets. I sin gamla till klippta plast ''skål'' fanns det bara majs och inkastat gräs. Hon kan även gå till attack, och då biter hon rejält. Och rivs. Mamma fick ett öppet sår senast, kanske en halv månad sen. Och gör fortfarande ont. Vi har lyckats klippa klor en gång sen hon kom till oss. Och hon har varit här i ca 1 ½-2 månader. Och det är dags att göra det igen. Men vi får inte tag på henne. Sen är det nåt med hennes öga. Det rinner och är lite rött runtomkring. Min kompis sa åt mig att badda med saltlösning 3 ggr om dagen. Men det hjälpte inte, sen fick vi ett råd att badda med kamomillte, gjorde det två gånger. Och det rinniga är över. Men jag är misstänksam, tror faktiskt hon har ont.
Förlåt om det var för långt :P
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Det låter som att din kanin haft en svår start i livet. Då är det inte konstigt att hon har svårt att lita på människor. Men med tålamod och kärlek kan hon bli lika kelig och tam som vilken annan kanin som helst.
Om jag förstod dig rätt så har hon redan fått en bra bur och rätt kost (mycket hö, grönsaker, lite pellets). Det är första steget.
Jag skulle även kosta på mig en hälsoundersökning hos en veterinär, du skriver att du misstänker att hon har ont. Smärta kan vara förklaringen till att hon är aggressiv.
Det kan också vara så att hon är i tonåren nu och blir extra besvärlig. Det borde i så fall gå över inom ett halvår.
Jag förstod inte riktigt, men är det så att hon bara blir aggresiv/besvärlig när ni ska lyfta henne? Hon kanske blev tappad av förra ägaren och är rädd för att bli buren?
Fråga gärna om du undrar något särskilt, hängde inte riktigt med i ditt inlägg :)
Min kanin hade också det han födes i en hö lada och blev jagad av stallkatter fick han gratis annars så skulle dom avliva han men han har blivit hur fin som helst nu :) dock lite svår att fånga i buren :P
Men träna och ge morotsbitar när kaninen varit duktig det gjorde jag :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Anledningen till att hon gör så när du lyfter henne kan vara att hon helt enkelt är kittlig på magen. Jag har en kanin här hemma som förra ägaren lyfte upp i huden på ryggen och sen snabbt ner i famnen och det funkar faktiskt bra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Okej vad bra. Ska börja med det, hon brukar få morötter ibland. Fast då inte som belöning. Fast jag vet att hon älskar knäckebröd.. ^^
#3 Jo, det skulle kunna vara sant. Ska försöka med det nån gång i helgen :D
#3 gör inte det ont att bli lyft i huden? O.O och du menar väl nackskinnet?
#3 Man ska absolut inte lyfta en kanin i huden :O
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Om du lyfter kaninen i huden kan den nog bli ännu mer svårhanterad… Det gör ju jätteont på henne om du lyfter henne i skinnet.
tänkte väl det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min kanin är inte den sorten med hull på sig direkt. Hon var rätt tunn då jag fick henne, och har inte fått så mycket på sig än. Men jag tror inte hon kommer få så mycket på sig… Och nackskinn har hon inte heller direkt… Ellr, inte så mycket iaf.
Men jag måste väl börja vänja henne vid att man rör magen (skulle hon kunna ha ont i magen?) för jag har alldeles nyss lärt henne att inte bitas när man tar hennes tassar. :)
#5-6 nej då jag menar inte nackskinnet. Det var så ägaren sa att hon lyfte henne så det har jag gjort. Jag gör det inte med mina andra och jag tänker inte lära in det på mina ungar heller. Lite svårt att förklara var det är jag lyfter.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#10 En kanin ska aldrig lyftas annat än med en hand bakom frambenen o en under rumpan !!
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå