Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1080 ggr
Saeasco
0

Kanin med tics

Jag har en kanin jag har omhändertagit som har haft tics (muskelryckninar) till och från varje dag sedan jag fick henne för en månad sedan. I början trodde jag det kunde bero på ett sår hon hade i samma område, men nu har det läkt och ticsen har inte märkbart lugnat sig. De kommer och går varje dag.

Har någon av er haft kanin med tics? Jag har tänkt att gå till vetrinär om det inte löser sig snart, men undrar om det kan vara något så enkelt som näringsbrist på något speciellt ämne eller så. Hon äter och dricker bra och verkar frisk i övrigt. Jag ger henne Cuni Complete, så man kan tycka att det borde innehålla nog med mineraler och vitaminer etc…?

Tack för tassen :)

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Zvintos
0

Hur och vart sitter dessa muskelryckningar?
Är det på ryggen så är det troligen helt normalt.
Vissa kaniner får sådana "ryckningar" när de ex äter något de tycker är riktigt gott (har sett det på bla mina).

marty94
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har det vart lika mkt varje gång det händer eller blir det mer och mer för varje gång? :)
För det kan vara något som inte går att lösa med medeciner eller vitaminer. Men inget de brukar lida av.
Min kanin hade något liknande det var oxå när jag fått henne och det fortsätte. Men det var ingen fara sa veterinären jag rådfrågade när han kollade på henne.
Det var bara något tics som hon fått :)

Saeasco
0

Det är på samma ställe, på ena sidan långt ner på kroppen, alltså mot höften till. Det har varit ungefär lika mycket hela tiden tycker jag.

Trevligt att höra att veterinären sa att det kunde vara normalt också! Jag ska se om det dyker upp i samband med matning - väldigt bra tips?, tack!

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom