Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 5174 ggr
Rorvers
0

kanin med hönor?

Hej just nu har jag bara en kanin kvar och på sommaren bor han dygnet runt i en Hage understudsmattan, där har han massa saker han kan gömma sig i och en betesbur som vi har spikat fast plankor på så den blir heltäckande. Där han kan gå in då det blir dåligt väder. Men på vinter så brukar han vara i en bur, men jag tycker så synd om han då han sitter själv i buren och det är jätte kallt ute. Förra vintern hade vi han inne men nu har vi ingen plats. Men då funderar jag på om man kan ha han i hönernas bur? Där har han ett stort hus som han kan gå in i, och han kommer få bottenvåningen för sig själv nästan helatiden eftersom hönorna hellre sitter på deras pinnar. Sen har han ju tillgång till en stor Hage. Sen kan jag ju sätta in ett kanin hus med ett litet hål så bara han kan gå in där. Våra hönor är absolut inte aggresiva! Dom har träffat kaniner förut och då har dom antingen varit rädd för dom eller inte brytt sig om dom.

vad tycker ni? Någon som har kaniner med hönor?

Tacksam för svar!

Rorvers
0

jag kan tilläga att vi har värme lampa inne hos hönorna.

REXbunny
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tycker det låter som en dum idé risken är mycket stor att kaninen får rivsår mm

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

claryy
0

Nja jag hade inte gjort det. Många tycker som du ,att det är synd om utekaninen på vintern, men det är faktiskt inte så! Kaniner klarar nämligen kyla betydligt bättre än värme, -20 grader är inga problem för en kanin, ner mot -30grader kan en frisk kanin som får rätt kost klara av. Det finns kaniner som har klarat -40grader! Hur kallt brukar det bli hos dig?:)

Rorvers
0

Högsta är nog -35. Jomen det är det att han inte får vara ute lika ofta eftersom jag inte har en "vinterhage". Kompostgaller drunkar ju i snön ;) Och vattner fryser påengång så han blir ju utan vatten hela natten, och några timmar underdagen. Har ni några förslag på hur jag kan rasta han ? för jag har inte alltid tid att ta ut han i selen.

claryy
0

#4 Jag har kaniner i Hage året runt,dom älskar att gräva och hoppa i snön!:) Förstår inte vad du menar med kompostgallretOskyldig

Rorvers
0

jomen snön blir ju så hög här, så det snöar över kompostgallrena Flört

[Asra1]
0

nej! asså jag skulle verkligen inte ta den stoora risken, det finns flera risker en bara en! till ex, att om kaninen irreterar en höna eller tupp så kan dom ju hacka elr vad man nu säger på kaninen och om dom nu träffar kaninens öga e den gott som blind. elr någon annanstans i kaninens kropp så får dom hur djupa sår som helst efter som kaniner har tunns skin. eller som 5# säger att den kan få rivsår, eller till och med dom allra färsta om flera går på den. och hön avföring är ju flytande typ om aninen läggersig där på avföringen så e det nog inte alls bra för den kaninen.

som sagt jag skulle aldrig ta den stora risken! :)

imsuchadiva
0

Jag skulle absolut inte sätta ihop kaninen med höns. Har inte höns ofta ohyra? ( Vet inte om de kan gå över till kaninen ) Höns har även vassa klor och näbb.

Skotta bort snön där du ska ha hagen så slipper du problemet med att kompostgallerhagen "druknar".

[Asra1]
0

LYCKA TILL!Skrattande

dermot
1

Vi har en kanin hos våra höns, dock så är det på en vääääldigt stor yta + en ännu större Hage tillbyggd och bara runt 5 höns där. Det går bra, vi har kollat så inga höns har ohyra (kan man göra hos vet. med tester osv.) och jag kollar igenom kaninen var dag, han har ALDRIG fått ett rivsår, eller ens blivit av med en pälstuss. De är dessutom så att en av hönorna inte alls gillar att sitta på pinnen, då går den och lägger sig intill kaninen och myser, det har jag själv sett.

Men absolut, det är en risk ifall hönsen inte tycker om det eller om man inte vet om hönsen har ohyra eller liknande.  Så det är på eget bevåg, det säger jag inte emot, men min kanin och våra höns har klarat det fint. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
1

Höns har risken att drabbas av röda hönskvalster och är väl inte helt ovanligt i hönsgrupper. Dessa kan även gå över på kaniner och andra djur (inkl människor) och äta på dessa, även om de inte har dessa/oss som värddjur.

Sedan är det även den biten med damm. Hos höns dammar det en hel del, vilket inte kan vara särskilt bra alls för kaniner.

Jag personligen skulle inte ha kaniner ihop med höns.

[Luppa]
0

NEJ. Det blir som Ninni säger alldeles för dammigt, och det är inte bra för kaninens lungor.

Fridaaaa
0

Nej nej absolut nej! Höns dammar (inte bra för kaninens lufvägar), kaninen kan få hönsloppor om hönsen har det (vilket är ett sjuhelsike att bli av med), dem äter inte samma mat mm. Så absolut inte….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rorvers
0

#5 vi har också bara fem höns och ingen tupp. Dom är väldigt lugna och brukar vara lös på gården, och då brukar dom gå till kaninen och kolla läget ;)

Jag vet inte om våra hönor har några sjukdomar, men dom är väldigt renliga. Och vi är väldigt noga med att rengöra i deras bur. Eftersom vi luftar där varje dag och luckan är öppen varje dag så är det inte dammigt där inne. jag vet inte hur jag ska göra eftersom ni säger olika saker. Självklart skulle jag kolla kaninen varje dag osv. Jag får fundera mer på det osv. För det skulle vara väldigt skönt. Men jag vill ju kaninens bästa också..

Fridaaaa
0

#14 En jag köpte höns av sa att man måste ha en tupp. En tupp är viktig i en hönsflock, för det är den som är ledaren, skyddar flocken osv.

Men du ska inte ha höns med kanin.

claryy
0

#6 Blir det mycket snö så går det att lösa på ett mycket enkelt sätt: Skotta!;)

Rorvers
0

#15 vi bor i ett villa område och har fått tillstånd av komunen att ha höns bara vi inte har en tupp, eftersom den kan störa resten av grannskapet. Vi har läst på mycket och pratat med många höns ägare som sagt att om man inte har tupp så tar en höna över ledar rollen och det går hur bra som helst. Det har inte varit några problem alls. Glad

Fridaaaa
0

#17 Okej :) För dem jag har pratat med ha sagt att deras hönor mår sämre när dem inte har tupp och när våran tupp försvann mådde inte vara höns bra, det märktes. Ingen av hönsen tog över ledarrollen :/
Ja bor man i villaområde måste man ha tillstånd, vi bor på landet :)

Rorvers
0

Okej, konstigt våra hönor hade en tupp innan dom flyttade till oss men dom ser inte ut att se sämre ut. Men det kanske är olika Glad

Fridaaaa
0

#19 Ja kan vara så, för det tog 1-2 veckor innan vi hittade en tupp vi ville ha, och våra hönor var mer skygga då, åt inte som dem skulle osv, blev stor förändring när en tupp kom sen:) Vad har ni för höns?

Rorvers
0

Glömt bort nu vad dom heter men det är blandraser. Några är nån kinesisk ras och dom andra har jag glömt bort vad dom heter, dom har iaf som stora frisyrer på huvena haha ;)

Fridaaaa
0

#21 Aha hehe :) Vi har med blandras höns var av 2 är grönvärparblandningar:P

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag tycker inte att du bör ha kaninen med hönsen! Jag skottar alltid rasthagen om det behövs :-)

Rorvers
1

Det blir nog inte att jag har han i höns buren! han får flytta in i garaget istället :) där har han gått om plats:)

Fridaaaa
0

#24 Så länge ingen bil är i garaget går det bra. Men det får absolut inte lukta avgaser, bensin mm där inne:)

Rorvers
0

Nej vi har aldrig våran bil i garaget :)

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Då låter det som en jättebra idé! :)

Fridaaaa
0

#26 Då går det utmärkt :)

[Asra1]
0

26# bra att det löste sig!Skrattande

Fabiola
0

Vet en bekant till mig som har höns med sina kaniner och det fungerar hur bra som helst. Har aldrig blivit bråk mellan de och ingen har skadat varandra.

Fridaaaa
0

#30 Hälsa henne då att det inte är bra, pga att höns dammar = inte bra för kaninen, dem äter inte samma mat, risk gör för hönsloppar osv osv.

Fabiola
0

Höns dammar inte utomhus och hon har heller inte haft problem med ohyra. men kan hälsa henne det…

Fridaaaa
0

#32 Jo inne i hönshuset gör det dem. Tro mig, jag har höns själv. 
Skulle aldrig för mitt liv sätta kaniner eller andra smådjur med höns eller fåglar.

kalindas
0

Det finns en viss risk för coccidios om man har höns och kaniner ihop. Har för mig att det kan smitta mellan arterna. Detta om kaninen äter hönsens bajs.

Inomhus bör inte kaninen vara ihop med hönsen, då de precis som en del säger här kan damma en del. Utomhus är dammet inte så farligt. 

Loppor vill man varken ha på höns eller kaniner, nu när Etotal inte få säljar längre är det även svårt att bli av med dem.

Så jag säger som övriga, ha inte höns och kaniner ihop i samma bur. Glad

/Elisa