Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3475 ggr
PimTheGreat
0

vuxen+unge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har en belgisk jätte hane okastrerad på 1 år. köpte häromdagen en liten bebis, också belgisk jätte 8v, en hane.

Den lilla lyckades rymma ´över till den stora över natten och jag fick hjärtat i halsgropen när jag såg detta..man tänker ju bara slagsmål, skadade kaniner, döda kaniner när de gäller 2 hanar ihop… men min stora låg i sin hörna och sov och den lilla skuttade nöjt runt och utforskade stället. De har en hundgård som de delar på där den lilla nu har 1/4 och den stora 3/4. Ibland skuttade min stora fram och nosade på den lilla men då skuttade den lilla iväg och satte sig bakom hundkojan som är i hundgården.

Vi fångade den lilla och satte över honom igen för att se var han rymde över och fixade detta så han nu inte kommer över, men de verkar vilja in till varann… är det något som kan komma att funka eller hur ser det nu ni som kan detta område??

Zvintos
0

Jag skulle absolut inte ha dessa ihop, då risken för att det går illa är större än chansen att det går bra.
Särskilt med två okastrerade hanar.
Det må se ut att kunna gå bra nu, men lär säkerligen bli värre när den lille är könsmogen.

Kanske kan funka om båda kastreras, men inte heller någon direkt garanti där heller.

[Wera]
0

Att de funkar ihop även senare är ingenting man kan garantera såklart :)
Men om den lille kastreras innan den hinner bli allt för könsmogen kan det ju funka. Min kompis hade två hanar som funkade ganska bra ihop även som okastrerade (de träffades kortare stunder.) Den ena var ca 3 månader, den andre var nog bara 8 månader kanske. Båda kastrerades och fick flytta ihop redan samma dag som de kastrerats (även om man säger att man ska vänta några veckor/månader) så det kan ju funka bättre om de kastreras, eftersom den unga då inte hinner bli lika "hanig". Det går ju ofta bättre ihop vid stor yta :)

Fridaaaa
0

Jag hade inte haft dem ihop, dem kan börja slåss vid könsmognad, även om båda är kastrerade.
Min BJ rymde till min ena dvärgkanin (hane) och jag trodde med "å nej slagsmål" men det luktade på varandra, försökta para varandra sedan skuttade dem åt varsitt håll. Det gick ju bra men skulle aldrig låta 2 hanar bo ihop :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
0

Vet en tjej som har 2 okastrerade hanar tsm, båda är 3 år o från olika kullar :o Hon trodde ju att det  va 1 hona o en hane eftersom ena uppfödaren sa att de va en hona, när dom sattes ihop så hände inget dom busa bara, dom sover tsm, kurar ihop sig osv, lite skumt :P Men man ska aldrig ta den chansen för man vet inte vad som kan hända. Hade hon vetat att det va 2 hanar från första början så hade hon absolut inte satt ihop dom!

Dom kanske inte bråkar nu, men det kan hända att han smiter igen o då ryker dom ihop. Första gången är dom väll lite nyfikna men ha inte dom ihop helt enkelt!

PimTheGreat
0

Jag har kastrerat den stora killen nu och ska kastrera den lilla när han är mogen, enl vet runt 6 mån.

Jag satte ihop de för 2 veckor sedan och det var en månad efter den stora kastrerades. innan dess har de gått nät i nät och det har gått bra. De äter och sover ihop tätt ihopslingrade. Men de har en hel hundgård att skutta på så de har gott om yta att vara på. Tror ni detta kan ändras mellan dem? ska jag vänta till 6 mån o kastrera den lilla?

[Wera]
0

#5 Den "lilla" kanske hinner få hormoner till dess så att han blir agressiv mot andra hanen om reviret. Kan man inte kastrera tidigare? Har för mig att min kompis lät sina hanar kastreras i yngre ålder. Annars bör man sära på dom tills den lille också kastrerats.

Jag har två dvv hanar på 3 år som funkar ihop, de har smitit in till varandra utan slagsmål eller tecken på agression, men jag vågar ändå inte ha dom ihop p.g.a tidigare erfarenheter, även om dom bara juckar på varandra och inte bryr sig.

PimTheGreat
0

någon som vet om man kan kastrera före 6 mån?

[sstorm]
0

Så fort kulorna rasat ska man kunna kastrera

PimTheGreat
0

jag har ringt vetten igen o frågat om kastreringen och de vill absolut inte rekommendera att kastrera innan 6 mån då de inte klarar narkosen så bra innan dess…

[linneasandberg]
0

När jag köpte en liten hona till min hane sa uppfödaren att

det ska gå bättre med två KASTRERADE hanar än 2 honor eller 1hane och 1 hone tillsammans. Jag blev väldigt chockad eftersom jag alltid trott att 2 honor passar bäst.

Jag har aldrigt testat men dem verkar gilla varandra :)

Lycka till!

[sstorm]
0

#10 Två kastrerade hanar ska absolut INTE gå ihop…

rabzzit
0

När min lill kille kom hem till mej funkade mina två hanar ihop, men hade dom ofc inte tillsammans. Sen en gån när han ar äldre lyckades han rymma och kom in tilld en äldre. När jag hittade dom så var den äldre halt och av med en bit av örat. Skulle inte ha dom tillsammans!

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Fridaaaa
0

#10 Nej 2 kastrerade hanar är lika illa som två icke kastrerade hanar

[Wera]
0

#13 Inte alltid. :)

Fridaaaa
0

#14 Nej men de allra allra flesta fall Glad Ytterst sällan 2 hanar kan gå ihop Glad

[linneasandberg]
0

hmm, konstigt. uppfödarn sa så iaf så skyll inte på mig ^^ har absoluut ingen aning! det kanske beror på olika.. :D

PimTheGreat
0

nu är båda mina bj kastrerade och går ihop å det går bra. menar ni att det kan ändras med tiden då eller?

Teddyvide
0

#17 Jag tror att det kommer att funka bra.:) Som jag har fått lära mig så funkar två kastrerade hanar bra ihop om de kastreras vid tidig ålder, alltså innan de fått typiska hanbeteenden.

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

#17 Ja det kan gå bra :)
Absolut inte omöjligt :)

spacesheep
0

Jag har haft okastrerade hanar som ungåtts i princip hela dagarna, då de varit frigående utomhus (bo på landet + tama kaniner <3). Dock har de alltid släppts in i olika burar om nätterna och jag tror det är därför de höll sams så bra. De kunde leka med varandra i timmar utan att någonsin bråka. Kanske skulle det fungera så för dina med, att man har vissa stunder och vissa de får vara ensamma? :)

Viccan92
0

Mina två hanar har råkat träffa varandra men nät emellan såklart och dem har inte bråkat eller så. Däremot har den yngre skvätt på den äldre. Men jag har haft hanar som har bråkat. Men kastrerade hane går gärna på och bråkar med mina andra kaniner. Han fungerar bara med honor som har väldigt låg rang.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Chieko
0

Jag har haft två okastrerade hanar tillsammans och de bråkade aldrig. Beror mycket på personlighet. Och som det stod innan, det kan vara så att det funkar tills den yngre blir könsmogen men inte efter. Roligt om det går att ha dem ihop tycker jag, du kan ju testa när du har dem under uppsikt.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus