Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1621 ggr
ruitersanne
0

Havre

Min kanin får bara havre och färska grenar och blad varje dag och nån morot då och då. MEn borde jag ge den pellets iställed eller får hon i sig det hon behöver med det hon får? :)

Lille-skuttt
0

hmmm nu är det inte så att jag är en kanin foder expert. Jag  tror inte det är så bra att ge havre varge dag, då det kan svälla upp i magen. och jag tror inte havre innehåller allt det som en kanin behöver. Mitt tips? är att du byter till pellet's och även ger kaninen hö varje dag.

Fridaaaa
0

Man bör inte ge ren havre var dag.
Men klarar sig kaninen utan pellets, så behöver du bara ge bra hö & grenar och grönsak då & då :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ruitersanne
0

Hon får ju såklart hö varje dag ;) men ska väl iallafall ge henne typ pellets eller något till vintern då iställed för havre? Men hur är det med havrekross då för det ger vi kaninerna på skolan :)

Fridaaaa
0

#3 Ja havrekross blandat med havre kan man ge om man vill :) Om man tycker att ens kanin behöver det ^^,

ruitersanne
0

Iställed för pellets under vintern? ;)

Fridaaaa
0

#5 Du kan ge vilket som, vilket som passar kaninen bäst. Jag ger pellets året om :) Svenskt foder: Kanin&marsvin. Finns i både 4,5kg, 10kg och 25 kg säck:D

Naiz
0

Jag skulle inte ge min kanin havre, dom kan bli väldigt feta av det. Men kanske inte alla? vad vet jag :)

Jag ger min kanin pellets, nån grönsak/frukt/knäckemacka varje dag. Plus hö och vatten. Tycker inte att dessa fröblandningar är speciellt bra. Har haft det till mina förra kaniner men dom blev bara feta :/

Fridaaaa
0

#7 Nä fröblandningar/gnagarblandningar borde förbjudas, inte alls bra för djuren.

ruitersanne
0

Min har inte blivit speciellt fet då hon är hyperaktiv och skuttar och springer väldigt mycket ;)