Havre
Min kanin får bara havre och färska grenar och blad varje dag och nån morot då och då. MEn borde jag ge den pellets iställed eller får hon i sig det hon behöver med det hon får? :)
hmmm nu är det inte så att jag är en kanin foder expert. Jag tror inte det är så bra att ge havre varge dag, då det kan svälla upp i magen. och jag tror inte havre innehåller allt det som en kanin behöver. Mitt tips? är att du byter till pellet's och även ger kaninen hö varje dag.
Man bör inte ge ren havre var dag.
Men klarar sig kaninen utan pellets, så behöver du bara ge bra hö & grenar och grönsak då & då :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon får ju såklart hö varje dag ;) men ska väl iallafall ge henne typ pellets eller något till vintern då iställed för havre? Men hur är det med havrekross då för det ger vi kaninerna på skolan :)
#3 Ja havrekross blandat med havre kan man ge om man vill :) Om man tycker att ens kanin behöver det ^^,
Iställed för pellets under vintern? ;)
#5 Du kan ge vilket som, vilket som passar kaninen bäst. Jag ger pellets året om :) Svenskt foder: Kanin&marsvin. Finns i både 4,5kg, 10kg och 25 kg säck:D
Jag skulle inte ge min kanin havre, dom kan bli väldigt feta av det. Men kanske inte alla? vad vet jag :)
Jag ger min kanin pellets, nån grönsak/frukt/knäckemacka varje dag. Plus hö och vatten. Tycker inte att dessa fröblandningar är speciellt bra. Har haft det till mina förra kaniner men dom blev bara feta :/
#7 Nä fröblandningar/gnagarblandningar borde förbjudas, inte alls bra för djuren.
Min har inte blivit speciellt fet då hon är hyperaktiv och skuttar och springer väldigt mycket ;)