Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2710 ggr
REXbunny
0

Lukt?

Luktar det mycket att ha en kanin i innebur?

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

bambiiii
0

om du vill ha en kanin som inte stinker i en innebur ska du se till att den kan kissa och bajsa i en kanin toalätt,träna den!! jag byter toalätten till min kanin varje dag men städar hela buren varannan dag! jag har en jätte ren holländsk kanin som har en otroligt gott lukt och glänsande päls!!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

natha-mjau
0

neeej, inte om du sköter om buren varje dag och ta bort allt kiss :)

REXbunny
0

Men ska man byta spån varannan dag? Blir lite dyrt

Mvh/ REXbunny

natha-mjau
0

jag byter inte hela buren mer än 2-3 gånger i månaden.
men toaletten byter jag underlaget i varje dag.

REXbunny
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej tack

Mvh/ REXbunny

Fridaaaa
0

Jag byter 1 gång/veckan. Min luktar inte, och han är ändå en hane. Har spån & sedan halm ovanpå (spån fastnar nämligen i hans päls)'

Man måste alltså inte byta varannan dag. Däremot är det bra att ta bort ifrån deras toahörna (alla kaniner i regel väljer ut en speciell hörna att bajsa & kissa i) ca varannan dag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moollan]
0

Visst luktar det att ha kanin när man inte är en van kaninägare. Urinlukt går att hålla nere om man byter ofta men höet luktar också en del för den som inte är van.

Suskiv
0

Ja det luktar. förutom lukten av kiss och bajs så har du ju själva kaninlukten och lukten av hö.

Kiss och bajslukten hålls dock nere om man gör rent dagligen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

spacesheep
0

Det beror lite på vilket burunderlag du har med! Hölukten kommer du ju inte ifrån, så länge du inte använder hö-kuber.

Spån och halm har en tendens att lukta lite när det blir kissat på, och då jag verkligen inte tål den lukten har jag valt att investera i Toa-lätt, det är pellets som varken dammar eller luktar något särskilt. De absorberar extremt snabbt och så länge man byter några gånger i veckan märks det knappt. Dock är det ju ganska mycket dyrare, men helt värt det, särskilt om man har en långhårig kanin som blir en spånboll varje gång den kliver ur buren annars… :D

mjuhm
0

Min hona behöver jag endast byta i toaletten för då hon endast har en matta som underlag & halm i huset.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

REXbunny
0

#9 har du toalätt i hela buren?

Mvh/ REXbunny

mjuhm
0

Om jag ska vara ärlig måste jag säga att toa-lätt har den äckligaste lukten av alla burmaterial. Det luktar, även fast det inte är kissat på.

REXbunny
0

okej blir nåt annat då

Mvh/ REXbunny

natha-mjau
0

#12 tycker du?
Har hampaströ nu, men innan hade jag toa-lätt och det är bland det bästa jag haft. luktar inte alls för mig.

mjuhm
0

#14 Har toa-lätt till kaninen & det luktar fruktansvärt tkr jag. Obestämd

natha-mjau
0

#15 okej, knepigt :o
tycker det luktar mycket mer av hampaströ.

mjuhm
0

#16 Jag tkr spån är en av dem som luktar minst, om man gemför med hö, halm & toa-lätt.

natha-mjau
0

#17 haha seriöst? spån luktar ju vedervärdigt när det är kiss på :o det är det som är dåligast, tycker jag.

mjuhm
0

#17 Haha, jag har alltid haft spån till ALLA djur, hamstrarna, marsvinen & kaninerna. Förutom min lejonhuvade då det bara fastnar i hennes päls :P Men ja, det kanske är helt annat burmaterial här där jag bor? ;)

[Momiji]
0

Om man använder en sån här tycker jag att det är mycket lättare att hålla lukten nere om kaninen bara går i den. Personligen tycker jag att den är lättast att göra rent med den och då luktar det ju mindre Glad Jag har "strimlade" papper i toaletterna och det tycker jag funkar bra.

mjuhm
0

Även kattlåda kan man ju använda, vilket jag gör :)

spacesheep
0

#11 Jag har toa-lätt i hela buren, då allt annat underlag vill fastna något så vedervärdigt i pälsen. Använder det dessutom till toalådan när hon är frigående! Sedan har jag en liten filt till kaninen att sova på, eftersom att toa-lätt inte är lika "mysigt" som spån :)

#12 Lukten från själva pelletsen har jag aldrig tänkt på som störande! den är ju i klass med spån tycker jag, inte så stark eller märkbar :) Däremot vid urinering luktar spån vedervärdigt, medan toa-lätt absorberar lukten! Men smaken är ju som baken

[toftaholmskaniner]
0

Håller med om att Toa-lätt luktar pyton. Hinner knappt öppna påsen innan en stank slår i ansiktet. Även okissat.
Har detta till katten, som aldrig använder lådan utan går ut genom kattluckan varje gång kan ska göra något. Ska snart plocka bort lådan och slänga materialet. Det står o luktar i onödan :)

mjuhm
0

#23 Bra att nån håller med mig :)

natha-mjau
0

hade oxå spån till alla först, men när jag skaffade en lejonhuvad kanin så upptäckte jag att toa-lätt var bättre.
men det är väl olika hur man uppfattar saker :)

Fridaaaa
0

Jag tycker varken spån eller halm luktar, och jag har både en hankanin inne och 4 marsvinshanar. Ingen lukt knappt. Enbart höet som luktar gott.

Lille-skuttt
0

kisset luktar väldigt starkt men om städar bort allt kiss varje dag ska det nog inte vara något problem :)

natha-mjau
0

#27 precis, då kan man ju ha i princip vad som helst.
fast tycker spån luktar hemskt mycket ammoniak bara det kommer en kissdroppe på.

Fridaaaa
0

#27 Gör ingen av mina kaniners kiss och jag har 5 st, dock bara 1 inne just nu, men har resten i en bod, inga är kastrerade.

Lille-skuttt
0

#28 testa använda trä-pellets i toan, då luktar det knapt något ( förutom när man städar) det kan man köpa i många djur-affärer

#29 antar att det skilljer sig från kanin till kanin..

Lille-skuttt
0
Fridaaaa
0

#30 Jag har 5 st, ingen av dem luktar;) Haft kanin hela livet aldrig tyckt varkens innekanin eller utekanin luktar:)

Lille-skuttt
0

#32 hmm knasigt karnse bara är min lilla ludde som luktar ;)

Suskiv
0

#12 Håller med . Har toa-lätt till hamstern nu och det luktar inte gott. Har även toal-lätt i kaninens kisshörn, men där spelat lukten inte så stor roll eftersom hon bor ute.

#32 som djurägare märken man tillslut sällan att det luktar av djuren, det blir liksom den vanliga lukten inomhus. samma sak är det ju tex med rökare som inte längre känns hur de och deras hem stinker rök.  Jag tänekr ju tex aldrig på att toa-lätten luktar förutom när jag går nära buren och känner den mycket starkare.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D