Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 719 ggr
Haley
0

Färger

Jag har nyligen köpt några honor av rasen lejonhuvad dvärgkanin och letar nu hane. Helst ska man ju kunna använda honom på alla, eller nästan alla så man slipper ha många hanar. Iaf nu i början.

Färgerna jag har är manteltecknad havana, gul/svart japantecknad manteltecknad, havana och madagaskar. Vilken färg? kan man ha på hanen så det blir godkända färger? Svart? Viltfärgat?

Halshugg mig inte är ni snälla för min okunskap;)

Zvintos
0

Enklast är väl att säga vilken/vilka färger du helst vill få fram.
Även om hanen har Godkänd färg?, så kan det vara så att båda bär anlag för annat som då kan ge en icke Godkänd färg?.

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Först och främst: Fundera ut vad du vill satsa på om du ska hålla på med utställning. Om man har miljarder olika färger så blir allt lätt halvdant.

Om du vill hålla på med havana så ska du undvika gula färger, och zobel/chinchilla/ryss. Detta då det ger icke godkända varianter.
Ska du hålla på med japaner så rekommenderar jag att bara para japan med japan. Det ger bäst teckning.
Madagaskar funkar ihop med med mesta, men undvik havana och rysstecknat.

dermot
0

Jag vet inte exakt vilka färger eller så, men jag rekommenderar att skaffa en helfärgad hane, så kan du använda till alla :) Annars kan det bli vitscheck om du parar mantlat+mantlal, mantlat+brokat eller brokat+mantlat :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Haley
0

Okej. Tja, jag vill ju ha lite olika färger. Men de jag främst vill ha är dessa som jag skrivit. Eventuellt inte viltfärgen. Men svart, madagaskar, havana och japan. Jag är inte helt säker på vad jag vill än så får väl se vad tiden visar sig..

Så det bästa hade varit att ha en svart hane och en japantecknad? För att få fram bra färger på de jag har?

Haley
0

Ja, helfärgat har jag fått rekomenderat innan. Men svart kanske är enklast att börja med? Så kan man ju skaffa fler sen :)

1tack för era snabba svar!

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 Problemet med en svart är att det är väldigt sällan den inte har dolda anlag.

Zvintos
0

#6: Precis.

TS: Om du vill ha fram alla dessa färger så är det smartast med 2 hanar.
En för madagaskar och japantecknat och en för havana.
Om du vill ha en hane så krävs det att den har anlag för både gult och brunt, antingen ex madagaskar med anlag för brunt, havana med anlag för gult, svart med anlag för båda osv.
Problemet då är att det då kan ge kanel, vilket är en icke Godkänd färg?.

Så precis som redan sagts så är det smartast att fokusera på någon enstaka färg för att få så bra resultat som möjligt och försöka undvika icke godkända färger genom att blanda in många anlag.

Haley
0

Okej, tack för era svar! :)

Ska fundera på detta!