Pendla med kanin?
ska försöka göra detta kortfattat ;) Har precis börjat i en gymnasieskola som jag också har flyttat till eftersom det är långt dit. (ca en timma) Och jag åker hem på helgerna. Men kvar hemma har jag ju min lilla kanin som tyvärr får sitta där 4 dagar i veckan i buren utan att få komma utanför buren. visst, mamma matar honom och så men hon har varken tid eller speciellt stor lust att göra det lilla extra som att ta ut honom och pyssla om honom och så. På skolan där jag bor kan man ansöka om att få ha med sej husdjur. Så ska kanske ansöka om att ha kanin med utebur. Men jag undrar om han klarar av att komma åka buss i drygt en timma och sen bil ytterligare en kvart ca. Han kommer isf få åka så varje fredag och måndag. Tror ni att han skulle klara av det? Eller blir det för mke åkande? Vet att det inte är bra ör kaniner att flytta runt för mycket. Men om det blir till en rutin så kanske det blir annorlunda. Känns bättre i alla fall än att han bara ska sitta i sin bur och äta och glo nästan hela veckan. Vad tror ni? :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror att det beror på kaninen, men överlag skulle jag inte rekommendera det.
Om kaninen är ung och framåt är kanske chansen störst att det kommer att gå bra.
Kaniner blir lätt stressade av att byta miljö. Min kanin var ibland hos min mamma nån vecka när jag var bortrest, eller hos en kompis över någon helg, men han tyckte det var jobbigt både med resan och att acklimatisera sig efteråt. Han var mer inbunden och stillsam när han var borta och brukade sova mkt när han väl kommit hem igen, så jag uppfattade det som att han stressades av det.
(När han blev äldre kom mamma och passade honom här hemma istället.
)
Men som sagt, jag tror det beror på kaninen och hur den är.
Beror på kaninen men tycker tyvärr det låger för mycket. jag hade personligen inte gjort det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Folk släpar ju runt på kaniner på utställningar, och om din kanin är lugn och trygg, och van att du tar ut honom för promenader och så, så ska han nog inte ta nån skada av att pendla heller.
Men det är högst individuellt hur pass de mår av att åka bil.
Flera kaniner jag transporterat har varit alldeles sig själva efter flera timmar i bil.
Du har ingen på skolan som kan passa honom på helgerna? :)
Jag tror att själva bytandet av revir är värre än bilresan.
Jag bor själv på internat och har med mina kaniner. Nu åker inte jag hem varje helg utan bara under loven (åker då bil mellan Stockholm och Malmö) så det blir ändå en del lååånga resor för kaninerna. Första året åkte jag dock hem varannan helg - och då var det med tåg vilket inte heller var några problem.
Åker dessutom på hopptävlingar med dem.
Visst klarar kaniner av att åka omkring, finns ju de som tävlar med sina kaniner både i hoppning och utställning varje helg så de kaninerna får ju också åka ganska mycket. Tror de vänjer sig efter ett tag. Mina var väl lite stressade i början, men efter några gånger så vande de sig och idag ligger alla och sover mestadels av tiden de spenderar i transportburen.
Jag hade gjort det!
Har pendltat så med kaniner innan, dock "bara" en timma. Funkat Jätte bra! så jag skulle gjort så som du tänkt om jag var du :)
Tack så mycket för alla svar! :) Jag ska fundera lite till. Han är ju ganska ung och van vid att komma ut. Men om jag bestämmer mej för att göra det så har jag bara ett problem kvar; Jag måste på något sätt sätta fast ett lås på kaninburen. För internatchefen varnade mej för att jag får ha utebur på egen risk- och det kan hända att någon elaking släpper ut honom på natten eller när man är borta. Men min mammas sambo är ganska händig och uppfinningsrik så han kommer nog på ett sätt hur vi ska låsa buren säkert :) Jag kommer ju såklart kolla honom noga i början om han äter som vanligt och dricker. Och om det inte funkar så får han ju komma hem igen.
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#8 Något hänglås då kanske. Kan du inte ha honom inne då istället? Låter lite läskigt.