Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 1008 ggr
dermot
0

Det här med luckor...

Jag undrar det här med luckor i stamtavlan. Jag har läst någonstans att det får finnas två luckor i en stamtavla, men kan man ändå stambokföra denna eller dennes avkomma? Eller Hur funkar det? Vill gärna veta :)

Tackar för svar!

//Annika, www.stengardenskaniner.n.nu - Stengårdens Kaniner

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Alone
0

kolla på skaf :) det borde stå där tycker jag ^^

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

dermot
0

#1 Jo, men jag hittar inte :/

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Alone
0

Mvh Järnskogens kaniner

dermot
0

#3 Ah jo jag såg det :)

Men en jag känner sa att man kan stambokföra sin kanin även fast där är luckor, men jag kommer inte ihåg exakt…

// Anka

Alone
0

jaha jag är inte så insatt i det ännu iaf :)

Mvh Järnskogens kaniner

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det får vara max 2 luckor i stamtavlan, men de får inte vara på samma sida (inte tex pappa + farmor) och en av föräldrarna måste vara stambokförd.

Som lucka räknas en ej utställd kanin, eller en kanin som är utställd men ej stambokförd. RBF räknas inte som lucka, om det är på mor- eller farförälder.
Det ska alltid stå både delpoäng, totalpoäng och stamboksnummer. Även adresserna ska vara ifyllda, även om det är samma uppfödare på alla kaniner i stammen så måste man fylla i adressen överallt. "Se ovan" eller liknande duger inte.

Zvintos
0

Precis som #6 säger så får det vara max 2 luckor.
För att få kunna stambokföra om det är fler luckor krävs att man söker dispens.
Detta görs efter att kaninen är utställd och gått igenom i vuxenklass (klass A).
Sedan skickar man in och ansöker om dispens.
Om dispensen sedan blir beviljad kan kaninen stambokföras.
Blir den inte beviljad kan kaninen alltså ej stambokföras om den har icke fullständig stamtavla (dvs mer än 2 luckor, eller luckor på fel ställe).

dermot
0

#6 och #7 Tackar! Så om jag har en hona som ej har blivit utställd pga skadat öra, t.ex, men som har föräldrar som är stambokförda, kan jag då sätta stamtavla på ungen, och sedan ställa ut och stambokföra denna, om pappan har helt full stamtavla? Eller? :)

// Anka

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 Ja. Om pappan till ungen är stambokförd.

dermot
0

#9 Super! Tack! :)

// Anka

Alone
0

ska du behålla vilda då? för jag antar att det är hon du snackar om :)

Mvh Järnskogens kaniner

dermot
0

#11 Jag tror faktiskt det :) Och sedan så tänkte jag lite på Nogger med, hon är heller inte utställd ^^

// Anka

Alone
0

båda dom 2 är super söta! :)

Mvh Järnskogens kaniner

dermot
0

#13 hihi jaa ^^ Ska bara hitta några snygga hanar att låna ;)

// Anka

Alone
0

para vilda med jasper :)

Mvh Järnskogens kaniner

dermot
0

#15 Han är tänkt som avelshane, ja. Först och främst till Abigail, men han är ju fortfarande bara en liten skit ;) han ska ju först ställas och så ^^

*känner att jag vill ha en kullnu!!*

// Anka

Alone
0

hmm ja då får du nog låna av nån, jag har en jätte fin blå dvv hane,men har inga papper på han tyvärr, :(

Mvh Järnskogens kaniner

dermot
0

#17 Kan du skicka en bild till min mejl? Hon behöver nog ändå få en kull så hon "hålls igång", så behöver väl egentligen stamtavla på just denna kullen. stengardenskaniner@gmail.com :) Kan u alltid vara kul att se ^^

// Anka