Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1087 ggr
Teddyvide
0

Döende unge

Som endel av er kanske vet så har jag en kull här hemma. Nu när jag kollade in i buren så såg jag en unge utanför boet som låg och vred sig. Jag tog ut Tasha och bar in ungen, la den i en stickat filt i ett ganska varmt rum. Nu sitter jag här i rummet och hoppas på att den ska överleva!

Jag har säkert gjort något jättedumt men jag handlade i lite panik. För mamman är det inget problem att jag hanterar ungarna.

Vad hade ni gjort, och vad ska jag göra?

Behöver akut hjälp!

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Teddyvide
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Glömde nämna att ungen är mycket kall, hade den varit varm hade jag bara lagt in den i boet.

dermot
0

Jag skulle lägga tillbaka ungen! Den är antagligen tryggare och varmare hos sina syskon och under pälstaket! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Teddyvide
0

#2 Du har säkert rätt, men jag är rädd att den ska kyla ner de andra ungarna!:)

dermot
0

#3 Det tror jag inte är någon fara, bättre att de värmer upp den istället. :) Andas ungen? Rör den på sig? Kan ju hända att den lider och då kanske man ska ta bort den istället?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Teddyvide
0

Ingen mer som har något tips?? Är verkligen desperat, det kanske märks…

Chieko
0

Värm den med din kroppsvärme och lägg sedan tillbaka den i boet. Om du inte tror att den fått dia idag kan du fördöka lägga mamman på rygg i knät och låta ungen dia. Lägg sedan tillbaka den med de andra.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Teddyvide
0

# Ungen andas och rör sig och den känns varmare nu. Jag ska nog lägga tillbaka underbaringen. Dock så känns den lite uttorkad då det tar ca 3 sekunder rör skinnet att åka in. Är det någon fara?

dermot
0

#7 om den känns uttorkad så gör som #6 sa, låt den dia en stund, kan nog hjälpa :)

// Anka

Chieko
0

Jag skulle nog försöka hålla i mamman och låta ungen dia om det tar så lång tid för skinnet att åka tillbaka. Var nyss hos vet med min hona och det tog mycket kortare tid för henne, ändå tog dom in henne för uppvätskning…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Teddyvide
0

#6 Jag tror inte att den fått di, jag ska försöka på direkten.:)

Teddyvide
0

Oj i inlägg #10 menade jag ju såklart #9.:)

Nu har ungen fått dia och den fick i sig mycket. Jag har lagt tillbaka den i boet nu.

Jag hoppas verkligen att denna underbaring klarar sig!

dermot
0

Vi håller tummar och tassar för att lillen klarar sig! :)

// Anka

Teddyvide
0

En av ungarna hade riktig kulmage.:) Tycker ni att jag ska känna på alla ungarna och ge de som behöver di, eller ska jag vänta med det? Det syns inga revben eller någon ryggrad på någon av dem.

Teddyvide
0

#12 Tackar! Vi har gjort allt vi kan nu och jag tycker att det känns positivt eftersom att den diade bra!:)

dermot
0

#13 Det kan ju alltid vara bra att rutinkolla, men de brukar fixa det rättbra sålänge ingen är mycket mindre än de andra :)

// Anka

Teddyvide
0

#15 Om någon är mindre än nån annan så är det nog isåfall denna ungen. Hoppas att den växer till sig!

[Luppa]
0

Jga brukar alltid lägga ner kalla ungar hos syskonen. Har försökt värma dem själv, men boet är varmare och värmer ungen snabbare.

Teddyvide
0

#17 Då vet jag hur jag ska göra till nästa gång.:)

BusBella
0

Hur har det gått sen då?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Teddyvide
0

#19 Nu ligger han/hon i boet med rund mage och värms förhoppningsvis av syskonen. Jag ska kolla till den snart igen!:)

BusBella
0

#20 Okej, hoppas det går bra.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Teddyvide
0

Jag tror att vi lyckades klara livshanken på denna ungen för denhär gången! Han/hon är nu varm och go, har kulmage och ligger och vilar med de andra.

Jag måste tacka alla här för snabba och kloka svar, utan er hade det kanske inte gått! Ååh så glad är jag verkligen. Tack igen!;)

spacesheep
0

#22 så glad att det gick bra med den! man blir så orolig när det händer de små något

[Asra1]
0

10# du kan göra som vissa sa och hålla ungen under mammans mage så att den kan få mjölk, men om mamman irriterar sig på det så kan du disrahera mamman genom att till. ex. att ge henne något gott att äta så länge du diar ungen åt mamman!

LYCKA TILL! :D

[Asra1]
0

oj! såg att du redan fått svar :D det var bra !

Teddyvide
0

#24 Tack ändå!:) Vi är så glada att lillsnutten lever, han var mindre än  de andra idag, och hade ingen kulmage som de andra, så han fick hjälp med diningen idag också. Det är inte lätt att få när det är hela sex ungar!:)