vattenflaskan
Kaninen kan inte dricka ur flaskan, hon vet att flaskan med vatten är där. Men förstår inte pipen. Jag har försökt att sätta hennes mun vid pipen och trycka på flaskan. Men hon förstår ändå inte, hon har undersökt det hela en massa, men näh. Går inte. Just nu har jag skål med vatten då och då för att hon inte ska torka ut. Låter henne vara utan ibland för att jag hoppas att hon ska lära sig och lockas till vattnet i flaskan (brukar låta droppar hänga utanför osv), men näh. Och när hon får skål med vatten så dricker hon hur mycket som helst.
Så, hur gör man? Jag vill ju helst undvika skål eftersom det blir så skitigt så snabbt.
Finns det andra alternativ??
Vattenflaska och skål är det enda.
Finns skål man kan sätta fast på gallret, blir det med skitigt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vattenflaska och skål är det enda.
Finns skål man kan sätta fast på gallret, blir det med skitigt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har funderat på sån skål med som man har till kattutställningarna. Men det är för högt upp ännu ^^
Jag var skål. Har en akitaskål som hänger på gallret, det är sällan nerskitat i den. Föredrar helt klart skål till kaniner.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag fick tipset att kleta lite banan på pipen, funkade på mina.

Konstigt, har aldrig varit med om att dom inte lär sig dricka från flaska, redan vid 3-4 veckor brukar dom ju börja med det.
Knäppa lilla tjejen ;)
Hon fick både vattenautomat och skål på gallret när hon växte upp, så jag vet inte om det är en annan teknik för att dricka ur en automat än en flaska? Vet i och för sig inte heller om hon valde automaten eller skålen, satt inte och kollade hur hon drack ;)
Ljustadalens kaningård
Vissa kaniner föredrar nog att dricka ur skål. När Éire blev sjuk så hedde jag in en skål för att hon skulle få i sig vatten lättare och sen dess har hon inte rört flaskan igen
Har kunnat lära alla kaniner jag haft, har brukat pendla mellan skål och flaska, konstigt tycker jag…
Min vatten skål jag har till en kanin här hemma är också för hög. Men hon har en sittbräda, så på sittbrädan är vatten skålen. Det funkar jätte bra! :D
Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se
Okey. =) Ja, hon skiter fullständigt i flaskan. Har testat med gotta på den, men näe. Men så typiskt med skålen är att hon stoppar sina dumbo öron i vattenskålen med, och det kan väll inte vara så bra?
Ja, hon är en riktig liten knäppis =) Gav henne en massa gotta med idag som knäckebröd. morot, gurka, osv. Inte åt hon något e. Smakat lite smått på gurkan endast, sen så inget med. =)
#12 Jag vet att det inte är bra om det är ute kaniner på vinter. :)
Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se
Bor hon inne är det ingen fara att hon stoppar öronen i skålen, de torkar snabbt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tycker #11 tips? är jättebra! Om du har skålen på en hylla eller något annat som är ovanför burgolvet slipper du ju dessutom problemet med nedsmutsat vatten.
Jag brukar sätta en akitaskål på gallret, sen sätter jag flaskan ovanför. Då brukar de börja slicka på nippeln efter några dagar.
Det är inte vanligt att kaniner inte fattar flaskan, men det förekommer.
Sen så rekommenderar jag INTE att trycka vatten ur flaskan, det kan snarare skrämma kaninen så den inte vågar nosa på flaskan ens.
Visserligen har jag en väldigt vattenälskande kanin, men jag tryckte bara ut lite vatten ur flaskat på fingret och "matade" henne på det sättet tills hon förstod att det var ur flaskan vattnet kom. Tog bara några minuter, men innan det kollade hon mest skeptiskt till det. Visserligen verkar hon ha förstått sig på flaskan lite fel, då hon trycker huvudet mot den för att få lite vatten i luggen mellan varven. Vet inte varför det är så roligt, men det är det visst…
Men var försiktig med att trycka så mycket på flaskan, som #17 säger då det kan medföra att kaninen istället skräms av det lilla ljudet eller liknande.