Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 787 ggr
Suskiv
0

Hur planera för vintern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första vinter ute för kaninen. Hur ska vi planera för den? Så här ser buren ut. Numera kör vi spån och halm och inte bara spån som på bilden.

Räcker huset på vintern eller bör hon få ett annat, vilket? Funderar på att sätta pelxiglas på ena dörren för att göra buren mer vindskyddad.

hur är det med fodret, behöver man öka på mängden pellets under vintern? När är det daga att öka på i såfall.

Andra saker att tänka på. Hon har numera en akitaskål istället för keramikskål. Funderar även på en jockerskål för att lätt kunna slå loss isen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

Jag hade haft ett annat hus, eller då sätta plexiglas på den sidan och sedan fylla med halm :) Och då sätta det så att det inte blåser in.

Jag öker inte pelletsmängden till mina på vintern, mina har aldrig behövt det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zezagena
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina kräver mera mat kyliga mån -dec-mars, beror ju lite på var i landet man bor.. Har man  - 25 gr behöver de mera mat för att hålla värmen spec dvärgraser o rexpälsade..

Håller annars med #1

[Wera]
0

Jag ökar fodergivan vintertid eftersom det är så kallt här uppe där jag bor, ca 3 msk mer (dvärgras) men det varierar. Jag skulle ha täckt ena sidan med ett vindskydd för att skydda mot snö och vind :) Annars är det inte så mycket mer att tänka på, använda skål istället för flaska tycker jag, eftersom pipan fryser fort.

Suskiv
0

Jag bor i sörmland och blir vintern som de senaste två så blir det kallt ner mot ca -20- -25 grader även om det oftast ligger kring ca -10 - -15 grader.

Huset är jag överlag ganska missnöjd med. Det är för lätt så hon slänegr runt det i buren och hon har även tuggat hål i det. Vet ite riktigt vad jag ska ha för hus istället.

Kanske Jerrick som verkar ganska rejält eller kanske borde jag bygga ett nytt hus. Nån som har bild på egenbyggt hus.

Plexiglas hade jag tänkt sätta på dörren som är längst bort från väggen, det lär göra buren väl vindkyddad. Buren står under tak förövrigt och när de har regnat som värst har ca 1 dm in på burtaket blivit vått, resten helt torrt. På vintern är det sällan snör i det hörnet.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Pelzi
0

JAg bor ju i norrbotten så mina kaniner bor i en tvåfackar jag ska sätta byggplast framför burarna och lämna 10 cm  som ventilation åt dom och så får dom mera mat och halm i burarna :)

Här uppe blir det 25-35 -

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Ai-chan]
1

jag skulle haft ett hus med typ bara "dörren", och inget fönster. som en enda stor låda.