Kaninbodsinredning
Jag har en lekstuga som jag skulle vilja bygga om till kaninbod och ha fackburar inuti. Jag har dock lite svårt att se bra lösningar, och tänkte att någon av er kanske hade en bra ide?
Jag vill ha minst 4 (helst fler!) fack plus plats för transportburar m.m, men är inte 100 på att det kommer funka.
Måtten är:
Höjd: 161 cm (mot väggen, taket lutar uppåt och blir högre längre ut.)
Bredd: Alla sidor (4) är 181 cm långa.
Inuti boden från ena sidan till andra är den också 181 cm lång.
Tack på förhand!
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
Ska bli kul att se om det går att lösa det här.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoppas att du löser det Emma :D. Är ganska duktig med att komma på idér men inte sånt xD. Men hjälper dig gärna :D
Haha kom och tänka på en sak när jag såg stegen:P…
Sitter o funderar lite. Bästa sättet är nog att bygga såhär. Blir 4 fack
Du kan om du vill göra 3 på höjden. Om du gör burarna 50 cm höga burar. Men det är rätt jobbigt att ha burar långt ner på golvet. Men då får du 6 fack. :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
4# Ooh, det blir ju riktigt bra! Jag kör på 4 fack så kan jag överdriva lite med höjden och få luftigare burar. :)
Tack så jättemycket, nu får jag dessutom mycket förvaringsutrymme :)
2# Haha, jo ^^
#5 Ja precis. Så tänkte jag oxå, att det blir bra med förvaringsutrymme. Tror det kan bli riktigt bra !
Dvärgvädur i Viltgrå
6# Jo :)
Det tror jag också, supertack för hjälpen! Logiskt tänkande är inte min grej ;)
#4 Blir inte det ganska litet? Även om det är gör fyra burar så blir det ju bara mycket på höjden. Känns som att en kanin vill ha mer golvyta.
Varför inte göra utmed sidorna, så på varje sidan om dörren? Eller blir det kanske för tajt..
/Jessica
Kanske tänker helt fel, men det blev bättre i mitt huvud, ska tänka lite på måtten nu också kom jag på, haha.
/Jessica
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har oxå precis inrett en bod 
min något större 1.90 x 2 m men det är inte så mkt utrymme som man tror o vill..Tänkte först ha en två facks på bredden 90x80x60/fack + två inneburar + hö halm fodertråg + transportburar men.. blev för trång o även lite litet för kaninerna per fack tyckte jag..
Det slutade med en stor innebur 1.40 x 70 x 60 ( på hög bänk) + 2 st 1.20x 60 x 55 ovanpå varann. Plats finns nu för hö/halm+ fodret m m förutom 4 kaniner.
Man kan säkert planera bättre dock. Själv ville jag kunna plocka ut buren vb o ha ute på sommaren, du kanske tänkte bygga fack direkt från väggarna o då går det nog mindre utrymme.. Lycka till
#4 mysigt 
11# Jo, det är klart det, att det inte blir allt för stort.
Fast då kommer det i stället att bli väldigt lite golvyta att röra sig på när man gör så, och väldigt trånga gånger. Fast båda förslagen är bra, lite jobbigt med små utrymmen ;) Men jag ska fundera lite, det löser sig säkert i slutändan :)
12# Okej :) Jo, jag tänkte bygga direkt från väggen.
#9 Sådär var min tanke från början. Men det funkar inte.
Antar är dörren är 80 cm bred. o om man ska ha en bur på vardera sida om dörren blir det bara 45 breda, o det e inte lagligt !
Och andra förslaget så blir det alldeles för liten yta mellan burarna.
#0 Jag kan med egen erfarenhet säga att det är enormt jobbigt när det blir trångt :(
Dvärgvädur i Viltgrå
Gör minst 120x60 burar 100x50 är alldelse förlitet tycker jag :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#15 Beror på hur mycket man har de i hagar. Jag har olika storlek på mina burar. Tycker inte de som har större burar skuttar mer än de med mindre :P
Dvärgvädur i Viltgrå
Ja, mina kaniner kommer att gå mycket i Hage precis som dom gör nu :) Har dessutom betesburar som dom går i större delen av dygnet.
Funderar på att bara bygga tre fack för att dom ska få större yta, skulle det funka tror ni? Jag kommer att behöva ha en bur till i boden isåfall, men den får plats. Inte lika mycket förvaringsutrymme dock, men men ;)
Du kan ju ha burar på en sida om dörren. Och förvaring m.m på andra sidan eller mot väggen längst bort från dörren. Då har du ju även golvyta att röra dig på! :)
#18 Blir fortfarande bara 45 cm breda. Annars går burarna framför dörren !
Dvärgvädur i Viltgrå
Jag skulle ha kört enligt ritningen i #4, men byggt djupare burar. T.ex. 80 cm djupa. Då blir varje bur 90x80 = 0,72 kvm vilket funkar upp till medelstor kanin. Om du tycker att det är OK att börja den nedersta buren rätt långt ner (blir mindre eller ingen plats till förvaring under) kan du ju göra dem så höga som möjligt (det gör ju inget om översta buren får lite snedtak i ena kanten). Burarna måste förstås bli platsbyggda, och går inte att släpa ut utomhus…
Då har du kvar 1m från dörrväggen till framkant på buren, hyfsat luftigt och plats för förvaring (hyllor/krokar osv) på sidoväggarna.
#19 det förstås…;)
Här kommer ett till förslag :)
Längs ena sidan bredvid dörren och längs bortersta sidan. Bygger du i två våningar får du 6 st fack. Förslagsvis lämmnar du utrymme underst för förvaring.
Om du gör så att mellanväggarna går att ta loss blir det enklare att komma åt hörnburarna vid storstädningarna. Man kan även ha små plexiglas/nätfönster i mellanväggarna så kommer det in mer ljus + att kaninerna ser varandra mer.
En annan idé är att skippa hörnburarna och bygga bara två fack på varje sida 180*60 på ena och 120*65 på andra.
Det beror ju också på hur stora kaniner du skall ha i burarna och hur långt utrymmet mellan dörren och väggen är. Minsta mått på kortaste sidan för de minsta kaninerna är ju som bekant 50 cm.
#22 Tycker du att det blir för svårt att konstruera dörrarna till hörnburarna kan du ju sätta en enkel på diagonalen istället för 2 st i vinkel mot varandra :)
#22 Det där går inte. Det är inte sådär brett brevid dörren !
Dvärgvädur i Viltgrå
#24 Aha ok, är det bara 45 cm mellan dörren-väggen kan man ju bygga på gångjärns-sidan av dörren, göra kortsidan 50 cm lång och låta den sticka ut 5 cm i dörröppningen.
Viktigt är då att öka långsidans längd till minst 100 cm.
Kaniner under 3 kg får aldrig hållas på mindre yta än 0.5 m². Och såklart är mycket större utrymmen alltid är att föreda! Kaniner är trots allt väldigt aktiva varelser :)
Men ska du bara ha 3-4 fack så kommer du ju att kunna göra dem ännu längre.