Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 880 ggr
T0vve
0

Pellets för utställningskaninerna?

Jag har funderat lite på att prova en ny pelletssort till mina två hermeliner som jag ställer ut. Vill veta om det finns någon sort som är bra för pälsen och innehåller mer vitamin osv. 
Just nu använder vi ett foder från granngården som både hästar & kaniner kan äta.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Norberg90
0

Jag kör Mästers. Vissa får blandat med Rabbit Royal oxå. Tycker mina funkar bra på Mästers.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

T0vve
0

#1 okej, är det bara pellets eller något slags blandfoder?

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Norberg90
0

Mästers är bara pellets. Rabbit Royal är en salig blandning o sånt  får några av mina för att de är dåliga på att äta endast Mästers.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

imsuchadiva
0

Jag använder Kanin & Marsvins pelletsen ( grön säck ifrån granngården ) tycken den funkar kanon.
Men de jag tycker är viktigast är att köpa en pellets som är gjord för kaniner, och inte för massa andra djur. Som tx hästar ska inte ha i sig samma saker/mängd som kaniner.

T0vve
0

#4 vi hade en grön säck från granngården förut gjord för kaniner, men vi fick för oss att det nog var gödningsmat för kaniner då den innehåll så mycket näring, vi jämförde det fodret med det här som vi har nu, och det innehåller ungefär samma bara att det här har lite mindre näring, båda har fungerat bra, ingen av mina kaniner får särsilt mycket men ingen är undernärd eller så. Tänkte bara om det fanns någon sort som var bättre för päls osv:)

www.Zoorinas.webb.se

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Krafft Groov är till för häst men innehåller nästan samma värden, det använder många och fungerar kanon. Finns i två varianter, 125 innehåller mer protein, detta foder fungera bra till ungar och ungdjur upp mot 6-12 månader som fortfarande växer. Medan det andra "originalfodret" 90 är bra till vuxna kaniner.

En av mina kaniner äter Krafft Groov 90 blandat med 125 eftersom hon inte äter mitt vanliga Rabbfor.

tips? är att ge linfröpellets eller linfröolja i vattnet, det ska tydligen göra pälsen glansigare och finare. Även B-vitamin gör pälsen finare, det finns i bl.a nötter som man kan ge (såklart osaltade).

[Luppa]
0

#6 Krafft Groov har ungefär samma värden som kaninfoder, ja.
Men vitamininnehållet är högre, och E-vitaminet är skyhögt som i alla hästfoder. Det kan leda till problem med fetma om man ger ren Krafft.

Jag har börjat blanda Mästers med Krafft groov 125, men efter en månad är det fortfarande flera kaniner som totalvägrar att äta det.

T0vve
0

#6 Det jag ger är inte kraft, ska kolla upp vad det heter, återkommer.
Vart köper man linfröpellets eller linfröolja?

Det finns ju b-vitamin för kaniner att köpa, är det bra eller är det onaturligt?

www.Zoorinas.webb.se

imsuchadiva
0

Vet flera som gett Kraaft grov 90 & 125 som fått problem med kaninernas magar. Många tunnad ut över ryggen och blev bara bukiga.

[Luppa]
0

#9 Det har jag också hört från flera håll. Plus att kaninerna har varit fruktansvärt feta, alldeles vita inuti. Problem med fertiliteten osv, troligtvis pga att de varit feta. Ungdjur som dött utan synlig anledning.

Skulle aldrig våga ge det rent, och jag hade aldrig gett det över huvud taget om det inte var för att det inte går att få tag på vettiga foder där jag bor. Har 25 mil till närmaste inköpsställe för Mästers, då måste man dryga ut det lite. ;)

[Cameliont]
0

Min franska vädursunge hade fått hästpellets hos uppfödaren och var ganska kantig när jag fick honom. Tycker han var lite mager även för att vara en 2 månaders kaninunge.

Nu får han Bunny Basics 15/23 och Rabbit Royal och jag tycker han blev bättre efter bara en vecka med riktig kaninpellets. (Blandade ut de första dagarna men sedan skippade han hästpelletsen och åt bara det nya utan att det blev några problem med magen).

Ger också hö, grenar och en massa bladgrönt.

Vet inte om utställningskaniner behöver mer fett? Annars är Bunny Basics ett jättebra kaninfoder med 23 % fibrer och 15 % protein, 2 % fett.

[Cameliont]
0

Bunny Basics är relativt dyrt, men har du bara två hermeliner så går det ju inte åt några mängder direkt. Glad

T0vve
0

#12 nej precis :) Ska kolla upp det, tack!

www.Zoorinas.webb.se