Hur gör jag på vintern?
(har samma tråd på Kaninhoppning, men tänkte fråga även här på kif)
I slutet av september ska jag debutera med min kanin som då är 4 månader. Hon bor inne hos oss nu men får komma ut varje dag i sele eller rasthagen.
Men hur gör jag när det blir hopptävlingar på vintern när hon bara är van vid att bo inne? Hopptävlingar i snön och i ridhus är det jag undrar mest över.
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Jag har innekaniner.
Förut har jag aldrig tävlat när det är vinter, men ska försöka komma iväg på ett par tävlingar i år.
Det är absolut ingen fara att ha en innekanin ute i mindre än 20 minuter, förutsatt att den rör mycket på sig och det inte är mindre än typ -10 eller -15 grader.
Ridhus brukar vara lite varmare än utomhus så finns det några tävlingar i ridhus kan du nog åka på dem. Dock skulle jag inte tävla en kanin utomhus på snö..
Det är alltid värre att ta IN en utekanin, än att ta UT en innekanin ;) Eftersom att utekaniner börjar fälla sin vinterpäls när de kommer in och det går inte att stoppa sedan. Dessutom klarar kaniner kyla bättre än värme.
Ta med ordentligt med filtar till både dig och kaninen bara så ni kan mysa er varma mellan starterna! :) Sen skulle jag inte rekomendera att vara borta en hel dag på tävling..

En av mina kaniner är innekanin och vi har varit på vintertävlingar i ridhus. Hon lever och är frisk ;)
#1 dock är det värre att ta ut en innekanin än att ta in en utekanin. Då innekaninen inte har någon vinterpäls och då blir det på tok för kallt och den kan frysa ihjäl ( Nu snackar vi inte om tävling och så utan flytta ut så att den bor ute)
Jag tog in en utekanin i vintras. Självklart fällde hon, men inte mer än nödvändigt. Och det gick verkligen superbra!
ok, jo utomhustävlingar på snö har jag nog tänkt strunta i, men med mycket filtar och sånt och kanske ljummet vatten (?) tror ni hon skulle klara sig i några timmar i transportburen då? :) Har varit väldigt kallt i dom ridhus jag tävlat i :S
Alla ridhus är inte nödvändigtvis varmare än utomhus. Ett av dom ridhus jag har tävat i har varit liiite varmare , men resten har varit lika kalla som utanför.. :/
hur tycker ni jag ska göra? Känns konstigt om jag ska debutera henne och sen inte kunna tävla med henne på flera månader då det bara är ridhustävlingar på vintern.
Som de flesta säger så är inte ridhus så specielt mycket varmare än utomhus :)
#5 Om du värkligen vill tävla med Henne så kanske ett alternativ är att hon blir utekanin?
What doesn't kill you makes you stronger.
Jo jag vill att hon ska bli utekanin, vilken är meningen. Men det är bara det att om hon ska få bra vinterpäls till vintern måste hon flytta ut i princip nu då vinterpälsen börjar bildas på hösten. Och jag har ingen mer utebur och hon måste ut nu isånt fall, då en utebur tar ett tag att bygga :/
Mina föräldrar tycker även att jag ska ha henne bo inne i år (vilket jag då ändå måste) för att göra henne så tam som möjligt.
tror ni det är försent att flytta ut henne (att bo utomhus dygnet runt) nu?
#8 hm svårt att säga. Jag skulle inte gjort det själv, men det går säkert.
suck, jag vet inte vad jag ska göra :(
Jag funderar på om det går att lägga in en flaska med varmt vatten, inlindad i en handduk i transportburen?
#2 Självklart vore det mycket värre att flytta ut en innekanin än att flytta in en utekanin :P
tror ni det skulle fungera med en flaska? : )
#8 Nej, jag tycker inte det är för sent att låta henne flytta ut dygnet runt nu. Jag flyttade ut en mamma med sin kull för en vecka sen, de har bott inne innan. De klarar det hur lätt som helst. Se till att ha halm åt henne bara så hon kan burra in sig i det.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#14 ok, men då jag tyvärr inte har någon bur måste hon bo inne i vinter.