Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1890 ggr
[Kaningården]
0

5 veckor?

Hur gammla måste kaninungarna vara när dom flyttar?

Mina är 3veckor och 2 dagar nu, och dom äter foder hö vatten och gräs, kan dom åka när dom är 5 veckor?

denice95
0

Det är alldeles för tidigt, enligt lagen är det 6 veckor, men det är enligt mig för tidigt det också, jag rekomenderar tidigast 7, helst 8 veckor :)

[pixa3]
0

Som #1 säger, absolut inte före 6 veckors ålder, men 8 veckor är att föredra :)

[Kaningården]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

men då är dom ju fullvuxna?

denice95
0

#3 Jag kan säga så mycket som så, att dom är inte ens fullvuxna vid 11 veckor ;)

Skogsdalens
1

#3 Men snälla, #1 skriver att det är minst 6 veckor, men som sagt tycker väldigt många det är alldeles för tidigt! Jag vill ha kvar mina kaninungar till 8 veckor. :)

Och vadå fullvuxna? Tror du att en kanin är fullvuxen vid 8 veckors ålder får du nog tänka om. ;)

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

Peak303
0

En kanin blir inte könsmogen förrens vid 12 veckor, hur kan den då vara fullvuxen när den är 8 veckor?

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Ljusta
0

Jag tror inte att du är riktigt ärlig med dina frågor, men svar nej, de kan inte åka vid 5 veckors ålder. De är fortfarande bebisar då och bör stanna hos mamman tills de är minst 7-8 veckor. Sånt bör man ta reda på innan man avlar.

Ljustadalens kaningård

Skogsdalens
0

Håller med #7, du måste läsa på mer.

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

Fridaaaa
0

Absolut inte! Inte före 7 veckor, helst inte före 8 veckor.

#3 Haha hoppas du "skojar" med oss, en kanin är definitivt inte vuxen då!!!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

Som andra ovanför sagt så ska man aldrig ta ifrån ungarna från mamman innan de fyllt 6 veckor - enligt lagen - men enligt mig inte förrän de fyllt 7-8 beroende på hur stora och hur de anpassat sig.

Jag förstår inte vad du menar med "fullvuxna"? Jag räknar inte en kanin som fullvuxen förrän den är över ett år….

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Linnet
0

Antingen skojar du eller så har du inte alls läst på nånting innan du tar en kull. Det finns så mycket information på nätet så att du rimligtvis borde ha läst där. Kaniner är väl fullvuxna vid 6 månaders ålder ungefär, hur kan du tro att dom kan vara fullvuxna vid 8 veckor.

mlouiser
0

Enligt mig tycker jag att dom ska få flytta hemmifrån när dom är 8-10 veckor gamla. 5 är ABSOLUT Inte okej!!

Jonaflax
0

Ja, nu börjar t o m jag tycka att du är för dåligt påläst för att avla. Att inte ens veta att en 8-veckors kanin fortfarande är en unge var lite väl mycket att höra.

Jag säljer tidigast vid 7 veckor. Senare om det känns som om de behöver sin mamma längre.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Suskiv
0

Vid fem veckor är inte bara olämpligt utan även olagligt. Lämoplig ålder är tidigast vid 8 veckor.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[ninnakm]
0

5 veckor är alldeles för tidigt (blir lite orolig när du tror att man kan sälja dem vid 5 veckor och att de är fullvuxna då) Jag säljer inga ungar under 8 veckor, hellst inte under 9 veckor, då får kullen bo ensamma från 8 veckor till 9 veckor, sedan har jag inte sålt någon under 10 veckor, då tycker jag att de är tillräckligt mogna då.

[Momiji]
0

Själv tycker jag att man ska vänta tills dom är minst 8 veckor

[ElisabethYL]
0

#3 Jag hoppas också att du "skojar" med oss!

Den enda situationen jag kan tänka mig att ta en unge från mamma såpass tidigt är om mamman av någon anledning inte kan ta hand om ungen då - och då ska den sättas ihop med en fostermamma tills den är redo att klara sig själv. Tack och lov har jag aldrig hamnat i den sitsen med kaniner, men däremot med andra djurslag…

Om man tar djur från mamman för tidigt är risken stor att man får kaniner med grava beteendestörningar då ingen talat om hur man uppför sig som kanin. Att exprementera med levande varelser är allt annat än lämpligt, de är kännande varelser!

Tänk efter - Hur skulle du ta det om du togs från din mamma när du är 12 år och aldrig mer fick träffa henne?

Visserligen avlar jag inte, men säger som de andra 8-10 veckor - absolut inte före 6 veckor.. Och vuxna blir de någon gång vid 6-12 månader…

Vet att jag låter hård, men det är viktigt och svårt att formulera alvaret på något annat sätt..

[Kaningården]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17, jag flyttade från min mamma när jag var 3 år till fosterfamilj, och träffar hon nästan inget!!!

Okej, okej, alla behöver inte skriva samma saker hela tiden till mej , jag fattar nu, jag säljer dom när dom är 8 veckor.

Nu har mina ungar börjat äta foder vatten och gräs o hö.

När kan jag se vad dom har för kön?, någon bild? :)

Linnet
0

#18 Nu ska vi väl inte jämföra kaniner med människor heller. Men bra att du har förstått, fast du borde verkligen veta allt det där redan innan du funderar på Att ta en kull.

Vad beträffar könsbestämning så är det ganska svårt när man aldrig har gjort det förut, så du behöver antagligen få hjälp av nån som kan. Om man är van, så kan man könsbestämma kaninungar redan vid 10-12 dagars ålder ibland ännu tidigare. Tidigaste vi har könsbestämt är vid 4 dagars ålder.

Fridaaaa
0

#18 Spelar väl ingen roll? Du kan ju inte blanda in ditt liv när det är kaninernas liv det handlar om? Skaffar man en kull kaninungar måste man veta sånt här innan.

mygracious
0

MINST 8 veckor innan dom lämnar mamman.

[Kaningården]
0

äOkejokejokejokej, kaninungen har ganska mycket bajjs där bak..

Fridaaaa
0

#22 Det måste du ju ta bort. Antagligen har du gett dem för mycket gräs, pellets mm för tidigt, för mycket och/eller för snabbt.

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Tycker att det är lite tidigt att börja med gräs redan vid 3 veckors ålder. Har kaninerna fått diarré, så bör du ta undan gräset. Du har fått bra tips? ang. Om när kaninerna kan flytta, 8 veckor bör de absolut vara! För övrigt så bör du nog läsa på lite mer för att kunna ge kaninbebisarna de bästa förutsättningarna för att klara sig bra i framtiden.

[Momiji]
0

# 18 Så söt kaninen är Glad

spacesheep
0

Den enda anledningen att ge bort kaninungarna vid så låg ålder verkar i ditt fall vara om någon djurskyddsförening tvångsomhändertar dem. För det är verkligen inte okej att ens anta att en kanin skulle vara självständig vid 5 veckors ålder, än mindre vilja lämna bort dem då. Och gräs borde du, som #24 säger vara försiktig med, deras magar är fortfarnade väldigt ömtåliga…

Din attityd verkar även den helt fel för att syssla med kaninavel.

Lina R
0

Jag tycker inte att vi ska döma, utan hjälpa! Svar har redan getts ang ålder vid flytt. Vad gäller kladdiga bakar så är det så att kaniner har känsliga magar, speciellt som små. Ge endast hö och blåbärsris tills de slutat vara dåliga i magen. Introducera sen små mängder kraftfoder och grönt. En pellets med hög fiberhalt minskar risken för matsmältningsproblem.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#26 Bra skrivet! Helt sant!

Linnet
0

#18 Såg även på bilden att ungen sitter bland smörblomsblad, som är giftiga och absolut inte ska ges till djur.

Man måste vara väldigt försiktig när man introducerar gräs, en liten kaninunge som blir dålig i magen kan snabbt bli uttorkad och i värsta fall dö. Har den dessutom fått smörblomsblad som är giftiga, så är det ju inte alls bra.

Fridaaaa
0

Sedan är det för tidigt att ta ut 2-3 veckors ungar i gräset anser jag