Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3222 ggr
Biejvve
1

Tan kaniner?

Jag tycker att tan är så fin färg på kaniner, jag försöker nu hitta vilka sorts kaniner som är i tan färg, men det verkar som att det är bara Hermelinkaniner har tan färg, finns det inte andra raser/blandraser som kan ha tan kaniner? eller är Tan kanin en gen ras?

Jag har ingen kanin idag men funderar Glad

Zvintos
0

Nej nej, det finns fler raser i tan än hermelin.
Dvärgvädur finns i tan även om det inte är så vanligt tyvärr.
Sen finns såklart rasen Tan, där färgen fått sitt namn ifrån.

Denna kommentar har tagits bort.
Biejvve
0

Tack för ditt svar, jag har försökt så mycket att hitta någon uppfödare som säljer tex. dvärgvädur i Tan men inget, är det jag som letar på fel ställe? Finns det i Sverige dvärgvädur i Tan? Nu försöker jag hitta uppfödare i Tan-kanin men inget där heller.

Känner du någon som säljer någon av dessa?

Zvintos
0

#3: Har du kollat kaninavelsföreningens uppfödarregister?
Skaf.info, sen uppfödarregister. Glad

Biejvve
0

#4 har tittat och hittar inte en enda i Stockholm och de flesta i andra läner har inga hemsidor, knappt tel eller mejladress (om jag nu inte har varit lite blind när jag letat Flört)

Men jag hittat en uppfödare som kanske har i ett helt annat län, så jag får väl se, annars verkar det inte alls vara vanligt med tex. dvärgvädur i tan färg, tycker inte folk att det är fint med de eller?

Zvintos
0

#5: Antagligen är det såpass få därför att tan är lite knepig färg att hålla på med.
Jag själv är förtjust i tan och white (både i vanlig och zobel).

imsuchadiva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingela som har Vretlunds kaniner tror jag föder upp Tan kaniner. Tyvärr får jag inte hennes hemsida att fungera, http://www.vretlundskaniner.dinstudio.se

Hon finns utanför Kolsva.

Eller om det var harar i färgen tan, jag minns tyvärr inte.

Biejvve
0

Alltså detta är inte klokt, inte en enda i hela Sverige som har dvärgkaniner i färgen tan? Men nu äntligen fick jag kontakt med en uppfödare som har och säljer Tan kaniner. Så möjligen finns att det blir en unge från henne Glad

#6 Jag förstår, men ändå man skulle kunna tänka sig att det ska finnas mer uppfödare av denna färg i dvärgvädur, kanske en idé att själv starta en egen uppfödning? Obestämd Tan of White är också fint, finns det uppfödare i Sverige av den färgen? Jag har inte kollat just den färgen, men bara undrar.

#7 Tack för hennes länk ska försöka kolla upp den.

Zvintos
0

#8: White finns det väl några få som föder upp.
Zobel white vet jag i alla falll två stycken och dessa hoppas jag fortfarande håller på när jag själv startar upp igen.

MH1994
0

otter finns ju annars på dvv..

Kuckelbos kaninavel - dvv i bla white svart och svart otter, de finns i stockholm.

Tan finns det i alla fall massa uppfödare av, men kanske inte just i stockholm men transport brukar ju gå att ordna ;)
vet bla en som har bruna tanar - Torrbergets kaningård, finns i dalarna.

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

[Becca-]
0

Annars tycker jag att du ska prova med en liten hermelin!

Örnabergets kaniner föder upp söta, trevliga och mycket fina tan hermeliner. Kika in på ornabergetskaniner.se :)

Biejvve
0

Tack till alla, jag ska kolla upp de uppfödare som ni rekomenderat mm

#11 Tack, jag gilla hermelin, men jag tycker inte om deras korta öron, skulle vara utmärkt med en hermelin med hängande öron av tan färg Glad.

Funderar på att sätta en annons på det Glad

[Becca-]
0

Deras korta öron gör ju så att dem ser ut som små kaninungar hela livet :) Det finns ju vissa hermeliner som föds med längre öron oxå.

Du kan ju mejla Hanna (?) på Örnabergets kaniner och fråga om hon har någon med lite längre öron kanske?

Biejvve
0

#13 jo, jag vet inte, tycker känner inte att det så fint med de korta öron, men just Hannas kaniner ser att de ha lite längre öron, hmm, då får jag kolla upp lite hermeliner med längre öron, stort tack Glad Ska mejla henne också och fråga Glad

jossan84
0

Jag tror faktiskt aldrig att jag har sett tanfärgade dvärgvädurar. Rödförstärkningsanlag över huvudtaget verkar vara ovanligt på dvärgvädur.

zezagena
0

#0 fick du tag på någon tanfärgad dvvädur..? varifrån isåfall?

nyfiken Skrattande

[Luppa]
0

#15 Det har jag. Dock i stort sett bara importer, och jag vet ingen som håller på med tan Dvv i dagsläget.
Synd, för det är tokläckert