Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1284 ggr
Nicolina
0

Pellets i vinter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ett gäng dvärgvädurar här hemma som kommer bo ute i vinter och nu behöver jag tips? på bra pellets!

Det är några ungdjur varav 1 är upphittad från polisen och var mycket, mycket mager när jag fick hem henne tidigare i sommras. Här kan vi prata päls och benknotor. Hon är fortfarande något mager då jag gått otroligt långsamt fram med att mata upp henne. Denna lilla tjej var inte gammal så troligen blir det här hennes första vinter. Sen är det lilla bebisen, som föddes tidigt o sommras och så min gamla kastrerade hane som alltid varit innekanin i 5 vintrar.

Så jag behöver alltså ett foder som kan passa alla dessa tre, och med tanke på hur vintern var i fjol här i Stockholm så krävs ju ett bra foder för att de ska klara sig ordentligt i kylan o snön.

Jag har tidigare gett lite olika pellets, även havre och torkade örter och rötter till min hane som "godis" då han egentligen inte behövde ha något. Pellets fick han bara som bebis och då gav jag honom Lottie och någon mer sort jag inte minns namnet på. Men nu börjar han ju bli äldre och ska tillbringa sin första vinter utomhus, samt dessa två småttingar som ju kräver lite mer de också.

Just nu äter de Edel köpt på lösvikt i djuraffären.
Så med andra ord är jag inte särskillt insatt i pellets-djungeln och behöver lite tips?!

[Luppa]
0

Edel är ett bra foder, så det kan du fortsätta med.
Annars finns Mästers, Versele Lagas olika sorter, Oxbow Bunny Basics och Svenska foders kanin och marsvinspellets. Det är de märkena jag skulle välja bland om jag var du.

Pelzi
0

Jag har carrier  ( Svenskta foders kanin och marsvins pellets) år mina och dom är i bra hull ger dom ca  0.8 d.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Nicolina
0

Men å vad bra att det inte var ngt dåligt pellets jag fått tag i, då kan de ju fortsätta äta den sorten!

Finns Edel att köpa i större förpackning, än bara i lösvikt? Skulle ju vara mer praktiskt och ekonomiskt.

Funderar på om jag ska köpa liet örter/rötter/torkat grönt samt lite havre till dem i vinter också. Bra havre är så svårt att få tag i bara.

[Luppa]
0

#2 Carrier är dyrt och har väldigt lågt vitamininnehåll så det skulle jag inte ge. Mina kaniner blev beniga av det dessutom.
Kan säkert funka för sällskapskaniner inomhus.

#3 Ja, det finns på 25 kg säck. Återförsäljare finns här: http://www.johanhansson.se/återförsäljare.htm

Pelzi
0

#4 mina kaniner älskar Carrier  ger 2 matskedar havre på vintern som tillskott åt dom bara :)

Fridaaaa
0

Jag tycker svenskt foder: kanin&marsvin är ett kanonfoder :) mina har alltid hållt hullet bra på det, även på de mest kalla vintrarna:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
0

#5 Jag har inte sagt att mina kaniner inte åt det… Men kropparna blev mycket sämre av det.

Pelzi
0

jag tror inte att det är pelletsen det är fel på utan på individendom behöver det är ju olika ibland :)

Clariiz
0

Jag har också gett Carrier i flera år, och alla mina kaniner har haft bra hull. Har bara gett några matskedar var, även på vintern.
Tror det har mycket att göra med hur pass bra hö man har.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Luppa]
0

#8 Jag hade 12 individer, alla blev kantiga över rumpan. Svårt att tro att det var en tillfällighet.
Hade analyserat hö med bra värden.

Fridaaaa
0

Några av mina blev kassa i magen av carrier, så använder ej det längre. Vet fler som har sagt samma sak

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

torpetskaniner
0

Edel blandat med Royal Rabbit är super. Mycket fibrer i edel, mycket protein i RR och det är fettsnålt. Det är rätt mycket fett i edel så då kan man blanda ut det med lite Royal rabbit som är extremt poppis :)

Nicolina
0

Tack alla för era tips?!! =)
Ska se vilka foder som finns att få tag på här i närheten!