Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 931 ggr
Körsbär
0

gräver på en

Hej!

Ibland när min kanin och jag sitter och gossar så brukar han gräva och bita min tröja..vad betyder det, vad vill han singnalera??Obestämd

te.x vi sitter och gossar och han sitter aldeles silla och helt plötsligt så börjar han "gräva" på mig med frambenen och sedan tar han tag med tänderna i tröjan… jag brukar lyfta upp honom då och sen sätta ner honom igen i mitt knä men efter en stund börjar det igen, vad håller han på med egentligen? 

MVH Astrid & Chester

Wilmuut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det har hänt mig med, dock bara några få gånger. Gör den så Ofta (Typ varje gång) eller bara väldigt sällan? ;)

Gaudium
0

Det kan vara ett stress-beteende, om kaninen vill bort därifrån och vill komma ner. men behöver absolut inte vara det.
mina kaniner kan också göra så ibland, ett tecken på att de tröttnat lite på att sitta i famnen. ;)

sannaisaksen.blogg.se

Körsbär
0

1# Han gör det ca.1-2 gånger i veckan 2# Okej, sätter du dom i buren/hagen då? :) Han är inte så stressig av sig uttan en lungn kanin ;) så det är nog inte ett stress betende.. Han har ingen stans att gräva eller så, kan det vara därför?

[ElisabethYL]
0

Är han lösgående innekanin? Kanske du kan köpa en liten innebur till honom då, där han kan gräva i bottenströet?

Har själv inte haft det problemet, så jag vet inte - bara en liten tanke..

Gaudium
0

#3 tex. om jag borstar dom och dom börjar gräva, lyfter jag upp dom och sätter ned dem igen, och gör klart det jag ska. sedan släpper jag ned dom igen.
vissa kaniner gillar helt enkelt inte gosiga stundet tyvärr ;) så börjar de tröttna släpper jag ner dem.

sannaisaksen.blogg.se

Körsbär
0

#4 nej,han är en utekanin men han har inte möjligheten att gräva (vi har en väldigt hård jord) tyvär men ska försöka att läga lite mer strö i hans utebur så kanske det blir lite bättre. :) #5 okej, ibland brukar han vara på goss humör och ibland inte. Men det händer oftast när han är på goss humör. När han inte är på goss humör så hoppar han ner från knät helt enkelt! ;)

Bamse 08
0

#6 Vad man kan göra det är att ta sand/jord i tex en kattlåda och där i kan de gräva ;) Har själv inte prövat :)

What doesn't kill you makes you stronger.

Körsbär
0

#6 okej, ska kattlådan vara djup då?

Lusthan
0

Min jätte gör så på oss när han försöker påkalla vår uppmärksamhet. Då vill han ha gos. Han sitter inte i famnen på oss då oftast utan springer fritt på golvet.

mygracious
0

Så gör min kanin också. Det kan vara att dom är uttråkade eller otåliga =)

Lusthan
0

Ja det känns som om han vill påkalla ens uppmärksamhet. Ibland kan det vara att jag står i vägen för han ska fram och en massa sånt. Sen gräver han i kuddar och i höpåsen men det känns mer som att han gör det för att det är ett naturligt beteende då och inte som när han gräver på mig.

HolyFuck
0

Min ena kanin gör så när hon har tröttnat på att bli klappad/borstad i mitt knä. Hon vet att hon inte får hoppa därifrån själv när jag borstar henne, så då säger hon till mig genom att göra så. Och lyssnar jag inte så nyper hon mig med tänderna i benet, som för att visa att jag visst borde lyssna :P

Körsbär
0

okej, tack för alla svar!

Jag ska försöka hitta en kattlåda som han kan gräva i senare idag.

#10,11,12 så han vill alltså ha min uppmärksamhet? eller har han tröttnat på att gossa? I fall jag har förståt det rätt?!

Han brukar göra så när jag te.x pratar med någon och samtidigt klappar honom men ibland gör han det ändå.. så det är nog som ni skriver att han har tröttnat eller vill ha uppmärksamhet..Glad

Bamse 08
0

#8 Tror inte det spelar någon roll om den är djup eller inte :) om du inte har en kattlåda kan du ju ta en kartong :)

What doesn't kill you makes you stronger.

EvelinaS-L
0

Jag hade en kanin en gång som grävde för att sedan kissa.. Vet att min kompis kanin också gjorde så.. Glad

_Kram Evelina
_

Körsbär
0

#15 Ja…, det kan ju vara det…Glad