Förbereda utst
Okey… Nu är det så att jag är väldigt sugen på att ställa ut Mitsu som jag har döpt min nykomling till (rex dvv).
Hur förbereder man, vad ska man förbereda (lista gärna^^), hur gör man, vad ska man tänka på, hur & vad gör man på plats, vad ska man ta med sig osv osv. Är det veterinärundersökning innan man åker på utställning?
Totalt nybörjare. Dock ställt ut katter och hundar, och har någon gång varit på marsvins utställning.
Tass
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Det första du ska göra är att borsta kaninen och se till satt den inte har några tovor i pälsen och det ska inte heller sitta något bajs osv. Om din kanin har typ smutsgula fläkar i pälsen så ska man tvätta bort det.
Sen får du se till satt klorna är klippta och du kan gärna fila lite på dom satt dom inte är så vassa och de blir lite finare då :)
Öronen ska vara rena och inte något smuts i.
Om kaninen har någon hakpåse så borsta borsta borsta och försök få bort så mycket hår som möjligt från påsen. Det ger nämligen minus poäng om den har det.
Vikten får du också kolla satt den väger som den ska.
Kaninen ska kunna sitta still på ett bord också. Så sätt kaninen på ett bord några gånger så ska du se att den sitter stilla tillslut.
Se också till satt kaninen har en bra kroppsform.
Vetrinärkontroll har dom ej på kaninutställningar, utan det är ju domaren som kollar allt på kaninen.
Tips:
Efter borstning kan du ta en nylån strumpa och dra på kaninens päls. Då blir den även blankare och finare! Gör så ganska ofta och precis innan utställning.
Kommer inte på något mer just nu men om jag har glömt något som jag kommer på så skriver jag det här sen :)
Hoppas du fick veta lite mer nu!! :)
Bra att ni tog upp detta. Ska ställa för första gången i december.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det någon speciell vård just på rex dvv, på deras päls och så?
#4 det har jag ingen anning om men har inte rexar själv :P men kolla med sanna storm hon har rexar och ställer ut.
Förutom det som är sagt så kan du behöva kolla igenom henne efter vita hår med och plocka bort alla sådana (inte morrhåren). Har hon vita hår i en grupp så blir hon "nollad", dvs diskvalificerad. Sen har hon inte den bäsa presentationen i sin stam, så du kan behöva öva upp det genom att låta henne vara på ett bord då och då och bli van att "visa upp sig". Det hon inte ska göra är att göra sig så ful som möjligt genom att trycka mot bordet och göra sig platt.
Hon behöver inget speciellt för att hon är rexpälsad, men du kan gärna ge extra tillskott av solrosfrön så att hon får blank och fin päls. Kan också vara en idé att hålla koll på hullet så hon inte går ner i vikt.
Se till att hon har rena tassar och är ren under.
Hoppas att du hittar skjuts till utsällningen. Då får du se hennes kullsyskon också :)
Edit, läste efteråt att några råd är redan skrivna, men då får du dem dubbelt ;)
Ljustadalens kaningård