grönsaker
det står i min lista som jag har sat upp på kylen att men ska ge sin kanin tre grönsaker om dan men behöver men värkligen det isåfall får jag värkligen skärpa till mig.
hur åfta ger ni era kaniner grönsaker?
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man måste väl inte men det blir ju en varierad och bra kost och kanske lite roligare för kaninen. Man behöver ju inte ge så mycket av varje grönsak.
Min lilla flicka här hemma får oftast 3-4 grönsaker varje dag. På höst/vinter får hon i större mängd då hon bor ute och mindre på sommaren. Grönsakerna får hon på kvällen och pellets på morgonen.

jag skulle rekommendera att ge kaninen iallafall minst 2 grönsaker om dagen och kankse en vilo dag från grönsaker för att få äta mer hö och så :)
Jag själv ger alltid mina kaniner ungefär 3-4 dl grönsaker kanske 5-6 ggr i veckan och det mår dom toppen av :D
Jag ger dom pelletsen tidigt på kvällen och sen när jag ska gå och lägga mig så lägger jag in grönsakerna lite överallt i buren tex hänger i taket, på gallret och gömmer det så dom har något att pyssla med på natten :)
ok tack
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Oj 3-4 dl tycker jag låter onödigt mkt om man ska ge det varje dag!Absolut inte dåligt eller något som måste minskas ner men tycker inte det är ett "måste" att ge så mycket dagligen. :) (Påtår dock inte att du antyder det) ^^,
Jag ger inte efter rutiner och scheman, ger när det blir lite grönsaker "över" ex när vi skalar morötter, broccoli och sådant, det delar vi upp och ger dom både skal och "stumparna" samt blast och sämre delar från ex. vitkålen och salladen (vi har alltid mycket grönsaker i maten varje dag så det blir en del, eftersom vi är vegetarianer) eller om några grönsaker börjar bli lite "dåliga" (torra morötter ex). Men det klart vi ger färskt också, ibland när jag kommer ihåg tar jag morötter och delar dom på mitten och ger alla, lika så med knäckebröd (dock inte alls ofta).
När det kommer till frukt ges bara ex. lite banan som är lite brun eller mosig, äppelskruttar och äpplen från vårat träd. Jag ser inget fel med att ge "överblivet" frukt och grönt, för det lider inte kaninen av och jag tror inte dom bryr sig heller.