Korrekturläs: Kaninens foder
Jag skriver faktatexter till mina hoppare, och vore jätteglad om ni även läser denna text som handlar om kaninens foder: Detta är en inriktning på enbart pelletsen! :-D
Kaniner som tränar, är dräktiga eller på annat sätt behöver fodras med annat kan vara knepiga att välja foder till. Denna text kan förhoppningsvis göra valet lite lättare! Tänk på att detta bara handlar om pelletsen, glöm inte bort att höet är kaninens viktigaste foder! 80-90 % av kaninens dagliga foder ska utgöras av hö, och det ska alltid finnas tillgängligt i buren. Tänk också på att kaniner är väldigt individuella; ett foder som fungerar bra för en kanin kanske inte fungerar på en annan.
I böcker om kaniner nämns ofta något som kallas lyxblandningar eller kalasblandningar. Det är en blandning av foderpellets, feta fröer och godis. Ofta innehåller dessa också torkade söta bär såsom russin eller banan. Det kan kännas frestande att ge kaninen dessa blandningar för att vara snäll, men i själva verket så innehåller dessa foder mestadels socker – det skulle vara som att ge barn enbart lösgodis att äta! Den snälla tanken kan istället leda till att kaninen drar på sig övervikt, vilket sliter mycket på både kroppen och hjärtat.
Vad ska man då välja för foder? Det som de flesta som har hoppkaniner utfodrar med är ”foderpellets” som ser ut som grå/bruna stavar. De innehåller nästan enbart nyttiga saker, och mycket lite socker. Vid val av ett bra foder så krävs inga extra tillskott som tillexempel vitamindroppar eller salt/mineralsten!
Är du fundersam över fodret till din kanin så är det bättre att fråga en gång för mycket än för lite! Ledarna i Svenska Blå Stjärnan hjälper gärna till i den mån de kan. Det kan handla om fodersorter, daglig giva eller om kaniens hull. Har du en kanin från uppfödare så brukar de vara villiga att hjälpa till vid frågor om kaninen, inte minst om vilket foder som är lämpigast för just den ras som du har.
tips? på bra foder:
Djur och natur (tillverkas av Svenska Foder) ca 165 kr för 25 kg
Stampe kaninfoder, ca 101 kr för 18 kg
Carrier kanin/marsvin, ca 180 kr för 10 kg
Rabbit Royale, ca 300 kr för 15 kg
Stampe ca 150 kr för 18 kg
Observera att priserna är cirkapris, och kan variera stort mellan olika återförsäljare i olika delar av landet. Fodret är i storsäck pga. Billigare inköpspris. Är ni flera som har kaniner så kan det vara lönande att köpa en stor säck med foder och dela på den!
Hur mycket bör jag ge min kanin per dag??
<3 Dreams don't turn to dust <3
Vart kan man köpa fodret?
Hittar ingen som säljer :O Finns det visa affärer som säljer? Sidor på internet?
ungefär 0.5 - 1deciliter varje dag ^^
Tack! ^^
<3 Dreams don't turn to dust <3
#1 Beror på hur stor kaninen är, hur mycket den aktiveras osv. Alla kaniner behöver inte ens pellets:)
#2 Vilket av fodrena? Carrier och svenskt foder finns bland annat på granngården/lantmännen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ja du ;) Den bästa ^^ Men Carrier och Svenskt foder går bra <3 Ska dit idag o kolla
Stampe finns med två ggr i listan. Jag tycker att det är fel att säga "nästan enbart nyttiga saker", vanliga pellets kan innehålla en hel del melass (typ sirap), runt 4-8% är inte ovanligt. Saknar också Versele Laga Cuni Complete och Cuni Pro på listan, samt Oxbow. Vikten av fiberhalt borde nämnas, ffa att växttråden bör överstiga råproteinhalten, helst med flera procent.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Är stampe fodret bra?
#8 Jag tycker det är för fett och har för låg fiberhalt, jag kommer inte köpa det fler gånger. Men det verkar smakligt och kan säkert passa kaniner så har svårt att hålla hullet.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
ahha… Vilket foder passar till en kanin med lite för mycket hull? :)
Låg fett halt hög fiberlhalt och så inte så mycket av det. Oxbow eller Cuni Complete. Av dem har Oxbow lägre fetthalt och högre fiberhalt. Men det viktigaste är att inte ge för mycket bara nån matsked räcker väl.
Japp ;) Ockej, men vart kan jag köpa Oxbow? <3
Finns på bla bromma zoo att betsälla.
Carrier då? Är det bra??
#14 Några av mina kaniner blev dåliga i magen av den, men det är ju individuellt :)
aha.. Men kan inte bestämma mig vilket foder jag ska köpa till min 6åriga kanin :O Hjälp mig välja
Mina blev dåliga i hull och päls av Carrier så jag har Edel, grymt nöjd!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Vart finns Edel att köpa?
Vi har Edel på Fäboden där jag jobbar
I uppsala? :) Vart?
Linnes Hammarby!
okej tack :)
#23 För dem lite äldre (11-15 kanske), kan du ju ha det, anser inte att det är överkurs i den åldern:)