Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 3373 ggr
cocos_t
0

promenad?

Hej

Jag har en liten kaninunge som nu är ca 6 veckor gamal. Jag vet att det är tidigt, men jag provade att ta på henne sele och låta henne skutta lite idag. Det gick jättebra och hon skuttade lugnt och fint dit hon ville.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av att ta sin kanin på en riktig promenad? Inte att kaninen skuttar dit den vill, utan dit jag vill? Är det ens möjligt? När är det isåfall lagom att börja träna henne?

Hon är så fin i tempramentet och har potential att bli en riktigt fin sälskapskanin. Jag vill inte göra någon dum tabbe, pga min okunnighet, som förstör det. Har ni några tipps?

Michiis
0

man brukar inte gå med kaniner på riktig promenad,
då tror jag du menar som man går ut med hunden? 

Har man tur så kanske kaninen följer efter en :p

men man ska inte dra i kopplet å det hållet du vill den ska gå.
Då slutar de säkert med att den inte ens vill gå i koppel.
så fortsätt som du gör, låt kaninen gå som den vill :)

// Michis

Michiis
0

btw. om kanin är 6 veckor gammal är den föööör liten att ha koppel på:o för dens skellet är fortfarande mjukt och kan skadas.

// Michis

claryy
0

Om du redan visste att man inte ska ta ut kaninen i sele och koppel när den bara var 6 veckor, varför gjorde du det då? Kaninen ska vara minst 3månader innan man börjar selvänja.

Förrästen tycker jag att det var dumt att skaffa kanin när du är så okunnig? Bara min åsikt;)

zezagena
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det var en liten en, de brukar fortf oftast vara kvar hos sin mamma/ el syskon vid 6-7 v ålder..

Att börja vänja henne vid sele genom att ha den på utan koppel är ju helt ok, finns oxå sk mjuk sele (knäpps med kardborre under mage o hals), den kan du försiktigt börja med när hon lite större men var försiktig o dra ej. När hon närmre 4 mån kan du förslagsvis börja med bogsele st S Flört

Att gå på "promenad" med sin kanin gör många, de går ju inte direkt fint som en hund men många gillar skutta ut på äventyr med sin ägare. Hörde om en som följde med till skolan varje em för hämtning av barnen Skrattande det var typ 1 km fram o tillbaka

[Ssiri]
0

men hon frågar ju för att hon är okunnig!?!? och då kanske hon lär sig, och då kanske hon kan skaffa kanin utan problem sen…

[ninnakm]
0

Tycker kaninen är ganska liten (själv särade jag på mina fran mamman när de var 8 vecor, så gick syskonenn tills det var 9 veckor) Jag har sela på mina kaniner i hagen när de är ca 3 mån, inte hela tiden då, men just för att de ska vänja sig vid selen. För att sedan vid 3,5 - 4 mån ta ut de i sele och koppel. Och om kaninen känner obehag av det, väntar jag lite till. Det viktiga är igentligen att man bara ser till så att det inte blir "ryck" i selen, då de kan göra illa sig!

En av mina hanar sätter jag på sele och sedan går han med mig till stallet, visst kan det bli många lukt och märka revir paouser men visst går det och jag tycker det flyter på bra när han följer med. Ibland tar jag de på lite längre promenader på vägen och skogen är en favorit, vi kommer dock inte så långt, då det är en väg dit på ca 100 m, så vi hinner bara precis komma in i skogen, vi har aldrig kommit längre, då det tar sin lilla tid att komma dit med vissa kaniner. Mitt råd är då att vänta med selen, antar att du inte har haft henne så länge? Låt henne installera sig i buren och med dig, lär känna henne osv. så att hon litar på dig innan du tar henne på promenader. Sen finns det jätte bra artiklar på de olika kaninrelaterade forumen, där kan man lära sig massor och det finns även ett flertal seltränings artiklar och att lära kaninen komma på inkallning om det skulle vara intresseant. Vad är det för ras? *nyfiken* Lycka till!Glad

[ninnakm]
0

Men gud vad jag slarvskrev, blev himla många stavfel, hoppas den går att läsa i alla fall!

Sonso
0

#5 Men hon vet ju att man inte ska sätta på en kanin selen innan 3 månaders ålder. När man skaffar kanin borde man också veta att man inte får ta på selen förrens 3 månaders ålder. Kaninen kan lätt bli skadad vid förtidig ålder.

Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se

cocos_t
0

Då har jag lärt mig lite och vet vad jag kan jobba efter. Kanin före och jag efter, är det som gäller. Tack för hjälpen.

Jag kan garantera alla här att kaninen inte blivit skadad. Hon fick vara med ute i trädgården, under fullständig uppsikt, med en löst sittande sele på sig och hon fick hoppa dit hon ville. När hon skuttat klart fick hon komma tillbaka till sin mamma och syskon. Hon var så pigg och nyfiken, att frågan där och då väcktes: "Hur duktig kan en kanin egentligen bli på att gå i koppel?". Att skelettet var för mjukt hade jag inte tänkt på. (Jag ser nu när ni påpekat det, att det lätt kan ske en olycka om något oförutsett skulle hända.) Det tar jag till mig och väntar med nästa promenad tills hon är äldre.

Till claryy skulle jag vilja säga att jag håller med dig i att det var lite dumt att ta ut kaninen när jag kände i magen att det var tidigt. Men, som du kommer märka när du kommer ut i livet, så stöter man på okänd mark lite då och då. Man vet inte allt (även om det känns så i ungdomen ibland…), i alla situationer, om alla ämnen, men man skaffar sig erfarenheter. Man får helt enkelt lära sig undan för undan när man stöter på något nytt. Vem vet, till och med du kanske behöver fråga någon om något, någon gång. Det är så man växer och lär sig. Men det är bara min åsikt;)

Sweet Teddy
0

Jag brukar ta med min äldsta gammelkanin ut på promendader, & han går faktiskt dit jag vill. :) Jag styr bara lite & han kutar på åt det hållet jag vill. Riktigt kul faktiskt!

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Sonso
0

#9 Bra att höra din text. Om du någon gång skulle vilja ha jätte Hage kan du ju sätta den runt hela tomten. Då kan alla kaniner vara lösa där :D Min ena kanin kan gå lös på tomten, det värsta med henne är att hon ibland brukar gömma sig i busken där det finns brännässlor. Tyvärr får jag gå in där och hämta henne. Man blir hel prickig på hela benen av brännässlor. :/ Hon brukar också följa med upp till skogen. På vägen dit brukar jag ha en sele på henne efter som man går ungefär 30 meter på en väg. Men i skogen brukar hon springa på en jätte lång lina som sitter fast i ett träd eller mig, om jag inte håller så mycket koll på henne. Annars kan hon också gå lös :) Så promenad kan du ju gå med dina kaniner, se bara till hur mycket dom orkar :)

cocos_t
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Det är en "vägkorsning". Till stösta delen är det dvärgvädur på både pappans och mammans sida. I mamman är det lite dvärghare och har för mig förra ägaren sa lejon också. Pappan är det hermelin i också.

Sonso
0

#12 Vilken sötis! :D <3

LovePoppy
0

#11 Det är nog inte så bra att sätta fast linan i trädet, tänk om kaninen blir rädd för något och trasslar in sig, då tar det tid för dig att knyta upp linan. Ett litet tips? bara! :)

Sonso
0

#14 Det har aldrig hänt innan ^^
Men tack för tippset :)

LucyLove
0

#3 Man lär sig ju eftersom? Jag kunde inte heller så jättemycket när jag hade min första kanin. Men jag lärde mig av misstag och nu kan jag en hel del! :)

Kanin.ifokus är ett forum för alla. Man ska kunna fråga i princip vad man vill utan att folk kommer med negativa invändningar.

claryy
0

#9 Selen ska inte sitta "löst" den ska sitta rätt.

#5 Eftersom hon är så okunnig så tycker jag inte att hon skulle skaffa kanin, fråga hade hon kunna gjort innan.

#11 Kaniner biter lätt av en sådan lina, inte speciellt smart.

LucyLove
0

#17 Men herregud, som ni beter er? Man behöver inte vara ett proffs på kaniner för att skaffa en kanin? Huvudsaken är väl att den får mat, vatten & kärlek.
Hur kan man veta exakt vad man kommer undra innan man ens skaffat?
Lite påhopp tycker jag.

claryy
0

#18 Påhopp? Det är väl klart man ska läsa på om djuret man tänker skaffa? Eller åtminstonde lära sig grundfaktan?

LucyLove
0

#17 Och sen att den inte ska sitta löst, utan "rätt", det var väl bara bra att hon satte den lite lösare? Det är ju en liten unge vi snackar om? Jag vet att man inte ska ta ut en sådan ung kanin i sele. Absolut.
Men tänk om hon skulle satt den hårdare? Som sagt, skelettet kan ta skada.

[ninnakm]
0

#18 Håller med LucyLove, när jag fick min första kanin kunde jag knappt hålla i henne, för jag visste inte hur man skulle hålla eller inte skada henne. Även om man inte är proffs kan man väl få skaffa en kanin och lära sig mera? Man lär sig eftersom, alla har väl en gång varit nybörjare.

claryy
0

#20 Jag syftade på en 3mån kanin och uppåt, kaniner under 3 månader är för små för att ha sele på sig.

[ninnakm]
0

#22 Det är väl inte så kul om någon skriver "Eftersom hon är så okunnig så tycker jag inte att hon skulle skaffa kanin" en så himla onödig kommentar enligt mig, jag är så trött på vissa som ska vara så dryga i alla trådar, hjälp henne i stället för att vara dryg, är man så i verkligheten också, eller är det bara för att man sitter bakom en data skärm som man är så? Skärpning.

conejos
0

sluta vara så otrevliga och hjälp varandra istället! :)

Alla gör väl fel och är nybörjare?

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

LucyLove
0

#23 Instämmer.

cocos_t
0

#17 Tack för att du satte ord på vad jag känner. Blir stämningen för tuff på forumet kanske folk inte vågar fråga.

Aldrig haft såhär små ungar (och hur det blev på detta sättet är en lång och helt annan historia.) Plötsligt undrar man saker som man inte visste man undrade tidigare. Har haft djur hela livet, men hur man "tämjer" små kaninungar är nytt för mig. Och jag kan ärligt säga att jag inte hade för avsikt att gå ut med henne flera månader för tidigt. Nu slutade det väl. Tror till och med att Vitnos hade en rolig skutt-tur, även om det var mer tur än skicklighet från min sida.

Sonso
0

#17 Hon biter inte av sin lina om hon inte är hemma och är uttråkad. Plus att i skogen kan hon ändå gå lös, så hon springer ingen stanns. Jag och också en rätt kraftig lina som tar en stund att bita sönder. Men tack för tippsen. :)

Detta har blivigt som någon tjaffs tråd. (jag kan också ha tjaffsat lite)Kanin.ifokus, eller alla iFokus sajter ska man inte behöva bete sig såhär. Jag säger som cocos_7 säger. Man behöver inte vara proffs på kaniner för att man har en kanin. Det viktigaste är vell att den får mat, vatten och kärlek. Visst är det bra om den får andra saker också. Men man behöver inte vara proffs. Visst kan man bli proffs på kaniner, men man måste oftas ha en kanin för att bli det. Lära sig hur den beter sig, lära sig hur den är. Visst måste man läsa på lite innan man skaffar ett djur. Det gällar alla, men man behöver inte vara proffs. Ni kan säga vad ni tycker. Men detta forumet ska man inte behöva vara rädd att fråga saker. Alla kan göra fel ibland, men man ska inte behöva vara rädd för att fråga. Man ska inte behöva vara rädd för att det ska bli tjaffs. T.ex. om kaninen är rädd för en och biter ägaren, till slut kanske man blir rädd för kaninen och behöver hjälp. Då måste man vell ändå fråga om hjälp, om dom andra medlemmarna säger. Varför skaffa kanin när du är rädd och sådant. Jag tycker inte det är okej. Men som sagt. Jag säger vad jag tycker, ni kanske tycker något annat. Men bli inte så sura för att folk tycker vad dom tycker.

hellah
0

Vi brukade ta våra kaniner i sele i en ryggsäck och gå eller cykla till skogen. Sen hade vi med en löplina som fästs mellan 2 träd på lagom höjd, så att kopplet blir nästan sträckt när man fäster det i linan. Då kan de springa fram och tillbaka (men med 2 kaniner trasslar kopplen ibland ihop sig…)

Jag hade heller inte hört om att man ska vänta med sele tills senare (det står inte i min kaninbok), men bra att jag fått veta det nu när jag skaffat nya kaniner (de förra var av andra skäl ändå tillräckligt gamla när vi började med sele)

[Momiji]
0

Ett tips? för att undvika "ryck" i kopplet i början så inte kaninerna skadar sig är att använda ett koppel som är elastiskt. Jag har ett sånt till en av mina kaniner som har en tendens att sätta iväg åt olika håll innan man ens hinner med att se att han börjat skutta. Då tar det aldrig tvärstopp, utan blir tyngre och tyngre ju längre bort han far. Har då en bred kardborresele så den inte ska "skära in" när det börjar ta emot. Då hinner man också vända sig om åt hans håll och följa efter så det inte hinner ta stopp. Lycka till med kaninungarna Glad

LucyLove
0

#28 Kaninböcker brukar inte vara särskilt pålitliga! ;)

Eriikaa
0

Tycker att claryy är otroligt dum som lämnar en sådan kommentar. Själv kan inte jag gå på promenad med min kanin. Då han själv ska bestämma allt. ;)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

claryy
0

#31 Tack det var gulligt av dig-.-

Pallar inte er, försöker bara hjälpa kaninerna, er skiter jag faktiskt i.

LucyLove
0

#32 Vi menar bara att du borde tänka på vad du skriver. Du uttrycker dig fel.

Sonso
0

#32 Men om du ska hjälpa kaninerna måste du ju hjälpa ägarna.

Linnet
0

#17 Men snälla lilla du, jag tycker inte att du ska försöka "läxa upp" nån som antagligen är gammal nog att vara din mamma och som säkert vet en hel del om kaniner, eftersom hon har haft kanin i flera år. Det enda hon undrade var detta med sele och det måste man väl få fråga om man aldrig haft nån kanin i sele tidigare och även få trevliga svar. Tycker du är otrevlig och skriver dumma kommentarer som inte hör hemma här.

[Momiji]
0

# 33, 34 & 35 har rätt

Om man får otrevliga kommentarer när man ber om hjälp kanske man slutar be om hjälp, och vem får lida då, kaninen. Ge konstruktiv kritik istället, det vinner alla på. Har någon gjort något som man anser kanske inte är det bästa för kaninen, så ge tips? på vad man kan göra istället. Det blir mycket trevligare då!

Wilmuut
0

Bara jag som tkr den här tråden har blivit en "taskig" tråd?

Släpp det! TS har fattat att hon har gjort ett fel och ska inte göra om det.

Ingen större skada skedd. Så varför hacka?

Bamse 08
0

#37 Håller med men det är väll ingen ide att dra upp tråden när den är 2 days old? och folk har börjat skita i den? inget illa menat ;)

What doesn't kill you makes you stronger.

[linneasandberg]
0

nu skiter vi i det och återgår till ämnet tycker jag! :D

Jag andvänder faktiskt ett sån där hund kopper som går att dra ut! kommer inte på vad det heter xd aja ni fattar väl hoppas jag ! annars får jag väl förklara mer… så då kan man välja hur lång kopplet ska vara och spärra det eller låta det va så får det dra hur mkt man vill :) tycker det funkar superbra!!

Lycka till men ninen! :D

[_annaH]
0

Claryy du vet väll att forumet här är till för att hjälpa personerna som behöver hjälp med sin kanin? Det är inte så att du säger till kaninerna hur dom ska göra? Du hjälper ju ägaren att förbättra/hjälpa sin/a kanin/er. Så det va en riktigt onödig kommentar du skrev där. 
Du hjälper inte ägaren med sin kanin genom att vara otrevlig.

Har haft kanin så länge jag kan minnas men jag vet att jag inte är expert på kaniner och behöver hjälp när det behövs. Låter som att man måste läsa på en jävla massa om kaniner innan man får skaffa en, enligt dig. Man lär sig lättast genom att ha en kanin än att inte ha en, typ bara sitta o läsa om dom, i praktiken lär man sig mest.

TS: Du har fått bra svar! Hoppas att allt går bra och lycka till med kaninen!

Naiz
0

#32 Haha tragiskt. Att vara elak och anta saker gör livet inte så lätt. Hoppas för din skull att du inte är så utanför cybervärlden, för då tycker jag synd som dej.

Säger som dom andra, om du vill hjälpa kaninerna måste du ju hjälpa den som äger kaninen. Jag kan långt ifrån allt om kaniner men jag skaffade en ändå. Jag kan grunden, sen får jag lära mej allt eftersom. Man blir aldrig fullärd. Och jag tror,utav vad jag läst här, att TS kan betydligt mkt mer om kaniner än vad du gör.

Jättesöt kanin :) Hoppas det går bra i framtiden :)

(Ni får ursäkta om det kom ett ytterligare "spydigt" inlägg.. men jag kunde inte låta bli. Blir så less på personer som bara ska klanka ner på andra)

cocos_t
0

Tack för alla goda råd. Elastiskt koppel eller flexkoppel låter spännande att prova, när det är dax.

#35 har rätt i att jag förmodligen är gammal nog (nästan iallafall;) ) att vara mamma till flera av er:) Men här finns så många kunniga kanin-människor, att jag inte skäms för att ta råd av någon som är mer än hälften så gammal när det dyker upp något som är nytt för mig. För som #41 säger, blir man aldrig fullärd, och ju snabbare man inser det, desto mer lär man sig:)

Tack för hjälpen allihop, även claryy:) Allt du ville var kaninens bästa.

LovePoppy
0

Om ni använder flexkoppel. Tänk på att inte ha för långt, för om kaninen trasslar in sig och du är långt ifrån så kanske kaninen hinner skada sig innan du hunnit fram. Föredrar att ni spärrar längden om ni använder flexkoppel, för det är ju inte så roligt om kaninen fastnar och får panik och springer och drar ut kopplet så det blir jättelångt och trasslar in sig. Använd hellre ett lite längre koppel istället för flexkoppel! :D