Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 512 ggr
dermot
0

"Problemkanin"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina hanar, som jag förövrigt tänkt sälja, har visat ett väldigt annorlunda beteende. Han sprattlar otroligt mycket (rev sönder min tröja och hela jag (bland annat på halsen och nacken) är sönderriven. Han har huggt efter mig och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har haft kaniner som varit sprattliga i tonåren men aldrig så här. Han är född i år (mars tror jag) och har varit sprattlig tidigare men inte så här. Innan har han blivit lugn snabbt, nu måste jag sätta ner honom på marken igen för att han ska sluta. Jag kan knappt lyfta ut honom i hagen, så nu använder jag transportlåda den lilla biten.

Jag funderar på att avliva honom. Inte ens jag som är van vid sprattliga kaniner och aggressiva hanar kan hantera honom längre. Gör jag rätt i att tänka så då? Jag kan väl knappast sälja honom, tänk så kommer han till en barnfamilj eller liknande? Eller till någon annan som inte heller kan hantera honom? Då får han ju bara flytta rundor. Han är jättesöt med sina stora öron men vad hjälper det i det här läget?

Vad tycker ni? Avliva eller sälja honom? - givetvis till någon som kan hantera honom då.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[_annaH]
0

Du kan ju försöka sälja honom till någon som hanterar "agressiva" kaniner. Så tänk inte på att avliva honom för det finns hopp för han. :)

Förövrigt så är det nog tonåren då han är ca 5månader om jag räknat rätt. Kastrering kan ju hjälpa, tyvär är det en rätt stor kostand om du ändå ska sälja honom.

Hoppas det löser sig:)

dermot
0

#1 Tyvärr så finns det ju inte allt för många personer som vill ha agressiva kaniner. Men jag ska höra med några jag känner.

Kastrering har jag ingen möjlighet till (kan ej ha honom inomhus när han har kastrerats), så det får i såfall nästa ägare fixa. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~