Kanin iFokus

Kanin

Etikettmedlemspresentation
Läst 1940 ggr
Banankaka320
0

Oj då ...

Ehm .. jag skämms lite av att skriva detta. Har varit så tydlig mot mig själv och alla omkring mig att jag vill skaffa kanin men inte förens efter några år.

Idag så kom jag till ett ställe där han skulle bli av med sina smådjur, och mamma kom och lämnade några fåglar och då fick jag en klapp på axeln och han i butiken frågade om jag ville ha smådjur så kunde jag bara plocka och skämtade lite. Jag blev lite smågalen och hittade genast kaniner!!!

Jag sa att jag kunde ta en hona, men neeej jag fick ett par! En hane och en gravid hona! Jag har inga erfarenheter av kaninungar men ska genast läsa på igen, har redan lärt mig och läst massa men efter att läst om så många olika djur så blandas allt lätt ihop. Ngn får gärna hålla mail/pm kontakt med mig som jag kan höra av mig kanske vid mer "akuta" tillfällen om nåt händer :)

Allafall, min syster tog hand om hanen och jag sitter nu med honan här i sängen. Jag får dåligt samvete eftersom jag sagt till alla att kaniner är tråkiga, denna tanten är hur mysig som helst! Hon är inte alls sådär rädd och hysterisk som alla kaniner jag haft förr, hon är inte ens rädd för rottisen. Rottisen har tvättat igenom hela henne och hon bara sitter där och verka tycka om det! :)

Kaninen är en tan, (min drömkanin hah!) och heter Camberra på sin stamtavla, men jag kallar henne för Berra! :)

Såå .. im in the rabbitgang!

Fridaaaa
0

Roligt att du har skaffat kanin.
Vet du vem pappan är till blivande ungarna?
Hur gammal är honan?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Banankaka320
0

Honan är fem år, vet att det är gammalt för henne för att få ungar >.< Ja, pappan är han som är hos syrran nu, båda har stamtavla så dem är inte släkt :)

dermot
0

^Åh vad roligt! ^^

Jag har själv sagt till alla att jag aldrig någonsin ska skaffa fiskar men emh… jaa… nu har jag ett par - i mitt eget rum!! Jag tillochmed brukar "kela" med dem xd Så du är inte ensam om sådant ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Banankaka320
0

#3 haha :D Jag känner mig jättedålig för detta "impulsköp", fick dem .. höö.. Men jag tycker sånt är liiite okej så länge man liksom vet vad man ger sig in på och har haft såna djur innan :)

Fridaaaa
0

#2 Okej hoppas det går bra då och att hon har haft ungar innan.
Min ena lejonhuvade ddv hona fick ungar midsommardagen, tjuvparning (ungarna togs dock bort pga sjukdom vid födsel), hon var 5 år gammal men hade haft kull innan, och det gick bra som tur var:)

Viccan92
0

Hoppas att det går bra. Du får gärna prata med mig om du behöver hjälp med något.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

dermot
0

#4 Ja precis! Vi hade ju fiskar tidigare när jag var mindre, men när min brors kompis skulle sälja sitt akvarium köpte jag det eftersom jag sett några otroligt söta fiskar i affären! ^^ :3

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Banankaka320
0

#5 Okej skönt att höra! Jag tror denna tanten klarar av det för hon är väldigt pigg och så :)

#6 Bra, lägger dig på minnet då :D

Förresten, läste lite snabbt om extra tillskott och vitaminer. Som vadå? Något spec som man köper eller några speciella grönsaker? :)

Viccan92
0

Kalk har jag hört ska vara bra men jag har aldrig fått mina honor att äta det. Min ena hona fick sin sista kull när hon var 5år och det var inga problem alls trots att dem var 5st. Bara hon är friskt så ska det nog funka bra tror jag. Hoppas bara att hon har haft ungar innan.

Fridaaaa
0

#8 Ja jag var orolig, men det gick kanon. Ang vitaminer osv, mina har aldrig fått extra tillskott, enbart pellets, hö, grenar (t.ex äppel, björk, lönn mm). och morot 1-3 dagar/vecka, och någon frukt då och då:)

Banankaka320
0

#9 Hmm kalk, i pulverform då? Eller kalksten?

#10 Okej, då är det ingen panik då. Hon ligger i sängen nu och käkar en morot och har redan ätit upp en hel och massa maskrosblad :D

[Momiji]
0

Har läst i andra trådar här att hallonkvistar & blad ska vara bra för en dräktig kaninhona Glad

dermot
0

Ett tips? är att ge hallonblad EFTER hon fött, det ska vara bra med mjölken och så :)

// Anka

Fridaaaa
0

#11 Nej behöver man inte ge, mina kaniner som har fått ungar har aldrig fått sånt, alltid gått bra, en kanin får det den behöver via fodret.

Och som Dermot säger, hallonkvistar är bra efter hon har fött:) men skadar inte innan heller:)

Banankaka320
0

Okej, hallonblad! Finns massa hallon några kvarter härifrån, kan kolla imorgon om det finns några kvar så kanske man kan frysa in dem? :)

Viccan92
0

Kalksten men som sagt så åt dem aldrig av det. Men alla förlossningar har gått så himla bra ändå.

Fridaaaa
0

#15 Tror inte sånt är lämpligt att frysa in, förlorar en del näring då, bättre att ta direkt ifrån naturen:)

[pixa3]
0

#12 Måste bara fråga, är hallonkvistar och blad bra under honans graviditet? 
När jag som människa var gravid blev jag avrådd från att dricka hallonbladste eftersom att det kan sätta igång små värkar, och alltså kunde jag få missfall av det.

Fast det kanske inte är lika för kaniner, men jag skulle inte våga chansa att ge min dräktiga kanin det, utan snarare efteråt för mjölkens skull och för att få ut efterbörden :)

Banankaka320
0

#16 Okii, läste nyss att maskrosblad innehåller mkt kalk och hela trädgården är ju full med det :D (Läste också att dem inte får äta för mkt av det också)

#17 Okej :)

Viccan92
0

Ja dem kan bli dåliga i magen av för mycket. Du får ge lite åt gången helt enkelt och hålla lite koll så att hon inte blir dålig.

Banankaka320
0

Ja, hon har ätit några blad idag. Nu sitter och krafsar i sängen och bäddar lite :o Ska känna på hennes mage sen om man kan känna nåt

[Momiji]
0

# 13 okej, har själv aldrig haft en dräktig hona(och jag kommer inte ta nå ungar på Éire eftersom hon är från en djuraffär, så jag vet inget om sjukdommar o.s.v i hennes släkt) men det är fullt möjligt att hallonkvistar och blad ska ges först efter ungarna är födda Glad

# 18 som sagt, bara något jag har läst, men det är fullt möjligt att man ska vänta till efter födseln. Har även aldrig haft en dräktig hona, och kommer nog inte att ha det, så jag har inte riktigt koll på vad som ska ges före och efter födseln, bara att många har pratat om hallonkvistar/blad Glad

Någon som har erfarenhet av hallonkvistar och hallonblad till dräktig hona som vet hur det ligger till?

Viccan92
0

Hur många veckor gravid är hon. Det är inte alltid man märker något alls förren ungarna väl är ute.

Fridaaaa
0

#19 Mina äter fritt av det i hagen, mina kaniner tål det men dem är vana vid maskrosblad, dem får alltid mycket var dag :) Av både gräs och maskrosblad, likså marsvinen :)

Sweet Teddy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad kul att du blivit med kanin!
Några bilder skulle inte skada! :D

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

dermot
0

Hallonblad ska ges efter förlossning då det kan ge sammandragningar under graviditeten, så ge henne helst efter hon har fått bebisarna, annars kan det bli missfall som någon nämde här ovanför :)

// Anka

Eriikaa
0

Vad kul! Grattis till kaninerna. :D

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[pixa3]
0

#26 Tack för att du förklarade lite mer :) Jag tappade helt och hållet bort meningen jag tänkte skriva, och sammandragningar var helt rätt ord :)

dermot
0

#28 Inga problem ^^

// Anka

Banankaka320
0

Ingen aning hur långt hon är kommen men de känns lite "buckligt" i magen, ska försöka jämnföra hanen idag. Hon tyckte de var lite obehagligt xP kanske kan fixa en bild idag :D

Zvintos
0

Gällande just saltsten/kalksten så är det olika vad man anser när det gäller dräktiga honor.
Normalt sett behövs ingen saltsten.
Men en dräktig hona kan ha ett ökat behov utav salt.
Jag brukar sätta in en saltsten till honan när hon är dräktig samt digivande och sedan ta bort den igen efter kullen är flyttklar.

[Momiji]
0

# 26 Okej, då vet jag :) fick man lära sig något nytt Glad

Banankaka320
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi en bild på tanten som sitter i transportburen just nu och äter massa gräs! Hon fick tyvärr sova där inatt för buren är inte riktigt fixat ännu, men hon var jättelugn hela natten! :o Buren blir förmodligen fixat idag, hon kommer vara lös tills den är fixat. Är den inte fixat inatt får hon nog sova i transportburen igen, blir hon hyper där så kan hon nog sova i badrummet där uppe.

Haha min rottis är så fjantig, hon förväntar sig hela tiden att kaninen ska vara rädd så hon försöker typ skrämma henne. Hon slickar massa på henne och låtsas bli rädd för kaninen men den bryr sig inte, och så äter hon hennes gräs också!

Fridaaaa
0

#33 Vad söt hon är Glad

Banankaka320
0

Hon tackar (a)
Filmade henne lite nydligen, finns upplagt på bloggen :)
Länk

[Cameliont]
0

Grattis och välkommen till kaningänget!

Jag bestämde mig för att aldrig mer ha kaniner i våras när jag hade förlorat båda mina dåvarande kaniner pga medfött fel (de var syskon). Men jag har saknat kaninlivet så grymt mycket så nu har jag kanin igen.

Min kan är frigående, jag tänkte att det är mycket bättre för din "tant" att skutta helt fritt och använda transportburen som toalåda (om du inte har någon kattlåda hemma) så slipper hon sitta instängd så där smått.

Bara göm undan alla kablar och sånt och ha henne i ett rum så länge.

Hon var superfin förresten, grattis igen!