Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1423 ggr
[Ai-chan]
2011-08-19 11:47

wienertecknad

Jag har hört en hel del om wienertecknad kaniner om vad folk anser om det. Vad tycker du om det? 

Förstör det hemskt mycket för färguppfödning?

Du som föder upp wienertecknade kaniner, varför? Någon speciellt annledning eller bara ändå?

Som jag uppfattat det så förstör wienertecknade kaniner en hel del för färguppfödningen, och jag har fått liten syn på att de som föder upp dem kanske föder upp dem bara för söthetens skull - eller vad man ska kalla. Typisk flick-söt-grej eller hur man ska förklara - och ingen annan speciell annledning för just en sån uppfödning. Svårt att förklara så att det låter bra och trevligt. Så det är inte grinigt menat. =)

Annons:
Norberg90
2011-08-19 12:17
#1

Ska man avla renrasigt för utställning förstör det enormt mycket med wienertecknat.

Men det är ju otroligt fint som kel :) Men inget man ska blanda in om man ska avla för utställning!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

NinniH
2011-08-19 12:47
#2

Precis som #1 säger så förstör det ju för renrasig utställningsavel.
Men till kel eller hoppning spelar det ingen roll.
Enda gången det är en fördel med wienertecknat i utställningsavel, är till vit blåögt.
Men det är enbart till den aveln man bör använda wienertecknat om det är för utställning.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Kassy
2011-08-19 13:08
#3

Har mina kaniner till kel och hoppning och tycker wienerteckning är superhäftigt ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Peak303
2011-08-19 13:12
#4

Jag föder inte upp för utställning och har wienertecknat i min Avel. Tycker de blir lite personligare på något sätt och ganska roligt att se hur nästa unge kommer få sin Wienerteckning. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[Luppa]
2011-08-19 13:16
#5

Wienertecknat förstör mycket i utställningsaveln, ja.
MEN, allt vitt som dyker upp behöver inte vara wienerteckning.

Sweet Teddy
2011-08-19 13:17
#6

Personligen älskar jag wienerteckning! Ingen är den andre lik. :)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Annons:
Blenky
2011-08-19 13:35
#7

Även jag tycker att det är sött med wienerteckning (har lite svårt för helvita kaniner), men det förstör ju för utställningssyfte. Vi köpte en fin dvärgvädur av en seriös uppfödare som sedan fick noll poäng på utställning pga vita klor. Kul, 400kr åt helvete…

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

NinniH
2011-08-19 13:44
#8

#7: Vita klor behöver inte automatiskt innebära wienerteckning.
Det tros att det kan vara ett eget anlag som ger vita klor och liknande.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Skogsdalens
2011-08-19 13:47
#9

Jag älskar wienerteckning! Då jag kommer börja föds upp dvv rex, för hoppning & kel så gör det ju inget om kaninen är wienertecknad, bara ett + enligt mig ;) Men jag kan första om dom som föder upp för utställning inte gillar wienerteckningen, det förstör ju… Men som sagt så älskar jag wienerteckningen, ett av mina mål är ju också att kaninungarna ska ha stooora wienertecken & blåa ögon.. :)

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

Blenky
2011-08-19 18:54
#10

#8: Är du säker? Har för mig att det endast kan uppkomma hos de kaniner som har vitt i släkten, även om det är väldigt väldigt långt bak. Det kan väl inte uppkomma bara sådär, eller? Förvånad 

Dessutom så tog vi en kull på henne eftersom vi ville se om hon hade wiener i sig. Detta resulterade i en viltgrå kanin med en vit tass. Så jag tror att vår kanin hade wierner i sig. Men om du säger att det kan uppkomma vita klor ändå så får jag väl tro på ditt ord, men i mitt fall så var det nog wiener. Glad

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

NinniH
2011-08-19 19:04
#11

#10: Ja, jag är säker.
Ibland dyker det upp nya "mutationer" och det är långt ifrån all genetik man kan till 100%.
Tidigare har man ju antagit att vita klor automatiskt är wienerteckning, men så verkar inte vara fallet, utan det verkar vara ett eget anlag som styr det.
Dock går det ju att testpara.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Blenky
2011-08-19 19:34
#12

#11: Ok, där ser man. Nu har jag lärt mig något nytt Glad Tror du att vår kanin kan ha fått en sådan mutation? Och att det var anledningen på ungens vita tass? Fattade inte riktigt det XD

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

NinniH
2011-08-19 20:41
#13

#12: Troligen är det väl wienerteckning det är fråga om, ifall det finns i stammen.
Det jag menade var bara att vita klor inte automatiskt är wienerteckning alla gånger. Glad


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Blenky
2011-08-19 21:17
#14

#13: Okej, då förstår jag. Tack för dina svar! Skrattande

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

Upp till toppen
Annons: