Ensam kanin?
Dont kill me now! Men jag undrar om man kan ha en kanin ensam? Jag har hört att man ska ha två och två men jag ser allt mer och mer ensamma kaniner och jag undrar om detta är hanar som är ensamma?
Vill höra vad ni tycker! :)
Anledningen att jag vill bara ha en kanin, det är mest för jag är lite allergisk mot hö så det ju mindre av det. Och att jag gillar inte såna småburar, så om jag skaffar kanin i framtiden (inga allvarliga planer än.) så vill jag ha så mycket plats som möjligt för en. :)
Och om jag skaffar kanin så kommer dem förmodligen vara mycket lös inomhus, är van att ha en iller springandes runt så det blir nog inte så stor skillnad med en kanin .. förutom att dem gnager mer.
(Illern har rymt nu och om jag får tillbaka den så blir det ingen kanin på fleeeeeera år, mina kaninplaner kanske slår in om 10år! XD)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kaniner är kolonidjur, inte flockdjur, så det går allderles ypperligt att ha en kanin ensam! :)
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
Ja man kan ha en kanin ensam, eftersom att de inte är flock djur, utan kolonidjur.
Man kan ha både hanar och honor ensamma :)
What doesn't kill you makes you stronger.
#1 Okej :o Jag har alltid hört att kaniner SKA VARA TVÅ OCH TVÅ annars jävlar typ XD
Säger som #1, de är kolonidjur. Så det går helt utmärkt.
Bara den får all kärlek den behöver av dig!
#3: Troligen beror det på att lagen säger att gnagare ska vara 2 och 2.
Kaniner klassar ej som gnagare, utan hardjur, och står därmed under rekommendationer att man bör ha kaniner 2 och 2.
Det är alltså inget tvång, utan helt frivilligt.
Har bara en kanin, då han trivs allra bäst med att vara själv. Han har stor utebur och får springa flera timmar inne varje dag, och han får otroligt mycket uppmärksamhet. ;)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Okej! Skönt att veta helt säkert nu då:)
Vi har just nu 6 kaniner, alla bor ensamma, vissa trivs bra med det, (de flesta), medan andra trivs bättre med en trygg kompis. Vi har en kastrerad hane som bodde ihop med en hona, de trivdes super bra, men hon gick dock bort för inte så länge sedan, så han bor ensam nu. Förr hade vi en annan kastrerad hane, han bodde ensam till han blev 1, sedan fick han en hona som kompis, de stormtrivdes verkligen, när han gick bort blev hon "deppig" och strax där på dog hon.
Medan jag haft en hona och en annan kastrerad hane som absolut inte trivdes med sällskap. Individuellt det där. :)
Men jag håller med de andra :)
Jag förstår inte hur alla kan antyda att kaniner är kolonidjur men ändå trivs ensamma? Livet i en koloni betyder att man lever tillsammans med andra artfränder men man har sitt egna lilla kryp-in i sitt eget revir. De träffar och ser kontinuerligt andra kaniner. Det vill säga, de lever INTE ensamma! Om man har kanin inomhus som du TS så tycker inte jag att du behöver en kaninkompis då den kommer att få mycket mänskligt sällskap, och kaniner kan lära sig att människor tillhör "flocken". En helt annan sak med en ensam utekanin, då tycker även jag att man bör ha två kaniner (men inte nödvändigtvis i en bur om det inte fungerar, då två burar inom syn- och lukthåll för varandra).
Ljustadalens kaningård
Ja kaniner kan bo själva. Ska kan ha 2 kaniner ihop bör det vara 2 honor som växt upp tillsammas (dock kan även dem börja slåss vid t.ex brunst), eller 1 kastrerad hane med en hona.
Min ena hona Flizan, var surig och morrade och knuffades i buren, var jättejobbig, men sedan testade jag att släppa henne ihop med min äldre hona (Flizan var lite mer än 1 år gammal och Tufsan var ca 5 år), och hon blev en helt annan kanin! :)
Nu går dem 2 och Smilla ihop, går hur bra somhelst, dem har stor yta ute i en bod.
Mina 2 hanar går själva, då jag inte vill utsätta dem för risker vid kastrering.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
tror vissa trivs själva och andra inte. mina hanar går för sig själva . men när mina honor går ute så går alla 6 tillsammans och de funkar jätte bra (=
Okej! Kul att läsa att alla är olika :) om jag skaffar en kanin i framtiden så blir de ju förmodligen en unge (tan) och den kommer, eller måste bli vän med hundarna xD
Som #9 skriver så räcker det ofta med ett sällskap i en annan bur bara en bit bort, eller att dom ses när de är i hagen/gården, (skilda mellan ett galler ex.) Vi har våra kaniner i olika burar men i samma "stall"/bod och vissa av dom bor i stora dygnet-runt hagar (med bur på ben) där enbart ett galler särar dom, de kan fortfarande lukta och se på varandra, det känns bättre än att ha en kanin helt "isolerad" och ensam. Om den nu inte bor inne i huset med en och får massa sällskap av allt som händer inne. :)