Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2585 ggr
REXbunny
0

övertyga föreldrar

hej

vill grymmt gärna han en kanin men min pappa är tveksamm för jag bor var annan vecka hos mamma

tips?? kan ej har den där för vi har katter

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

GabbiS87
0

Är ju rätt mycket jobb med en kanin, då den inte ska spendera hela långa dagar i bur utan aktiveras och pysslas med!

Så om din pappa inte vill göra dom sakerna med kaninen varannan vecka så blir det ju en väldigt ensam och olycklig kanin varannan vecka :(

Man ska alltid tänka på djurets bästa även om man verkligen vill ha!

[Kanintokan]
0

kan man inte ta med kaninen när man byter? Har aldrig behövt flytta kaninen så jag vet inte riktigt om det går.

[schipperke]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför hyr du inte en kanin eller är skötare till en?

så gjorde jag innan jag skaffade en "egen" kanin :)

GabbiS87
0

Jag tror det blir lite väl mycket stress för kaninen att flytta varannan vecka…men jag är ingen expert!

natha-mjau
0

#2 jo klart att man kan, jag tar med min kanin till pojkvännen ibland när jag är där ett tag. Men hon kunde ju inte ha kanin hos mamman där de hade katter?

min pojkvän har två katter och det funkade faktiskt bra, bara de fick hälsa på varandra. katterna brydde sig inte om kaninen sen.

[Kanintokan]
0

#5 oj läste lite för fort xD

Ja, tycker du ska typ låna en kanin och se vad katterna tycker om den ;) Jag tror att man kan ta med kaninen när man flyttar. fast, är det långt mellan dina föräldrar?

natha-mjau
0

och sen om du inte kan ha kaninen hos din mamma så tycker jag verkligen inte du ska skaffa en.

GabbiS87
0

Jo jag har iof också varit med om katter och kaniner som varit kompisar så det kan ju gå :) Då kan den ju bo hos din mamma jämt så slipper din pappa bli involverad och kaninen slipper flytta!

[schipperke]
0

Låna/hyr en kanin först och se hur det funkar tycker inte du ska skaffa "egen" kanin före du vet hur det går för ifall det inte funkar nå bra så kanske du är tvungen att sälja/ge bort kaninen så prova först med att hyra/låna en kanin så får du ju se hur det fungerar och så :D

Lycka till!!!

hälsningar Skogsglimtens kaninuppfödning av Tyska jättesheckar och Belgiska jättar :D

Viccan92
0

Det borde inte bli något problem mellan kanin och katt. Jag har just nu 5st kaniner och 6st katter och det är inga problem alls. Jag har haft kaniner och katter samtidigt jättelänge. Det är bara när jag har kaninungar som det blir lite problem. Men katterna som är födda här hemma hos oss tror att kaninerna tillhör familjen och är jättesnälla.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Blenky
0

Vår katt har lärt sig att hon inte får vara i närheten av våra kaniner. Ser hon någon av dem så går hon en omväg för att slippa gå för nära. Hon och kaninerna har inte haft några problem med varandra. Däremot så köpte jag en viltgrå kanin för ca 3 år sedan och henne ville katten åt, eftersom hon hade samma färg som en hare :P  Men hon har lärt sig :)

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

REXbunny
0

#5 jag en en kille!!!!!!!!

bur i lägenhet där så kan ej ha den ute. och vi har haft en kanin hemma en gång och då skada nästan katterna kaninen.

fler tips??

Mvh/ REXbunny

REXbunny
0

men har en liten tom som den kan vara på ibland

Mvh/ REXbunny

natha-mjau
0

#12 va?

Då går ju inte katterna ihop med kanin alltså, då har du inte så mycket val enligt mig. antingen skaffar du en kanin och ser till att din pappa tar hand om den varje dag när du inte är hemma.

Eller så skaffar du inte kanin alls.

Eller så bor du permanent hos en förälder och hälsa på den andra då och då.

GabbiS87
0

Säger som #14

REXbunny
0

#5 skkrev hon

ska ta ett snack med farsan och försöka övertyga honom.

har några argumment

1 min lillebror kommer tycka det är kul

2 jag tar hand om den när jag är där

3 jag betalar allt

4 jag kommer tycka det är jätte kul

5 i köpet följer det med en kanin+betesbur+resebur/transportbur (gäller endast om jag köper av en bekant)

6 har har läst på och kan väldigt mycket om kaniner och de olika raserna

tips? på mer argumment

Mvh/ REXbunny

LitenPyssling
0

Att flytta en kanin varje vecka fram och tillbaka är inte bra för kaninen, precis som #4 sa så blir kaninerna stressade vid för mycket flytt.
Det är visserligen fårn individ till individ men normalt blir de väldigt stressade av att flyttas mellan olika miljöer titt som tätt, så det rekommenderar jag verkligen inte oavsett hur nära det är till den andre.

Om inte din mammas katter accepterar en kanin så är svaret ganska givet, då ska heller ingen kanin vara där. Det kan i bästa fall bli bra av det hela men om de inte accepterar kaninen på en gång så brukar det ta antingen lång tid eller så funkar det inte alls.
Eftersom att det är två katter som inte accepterar kaninen så bir det även ännu mer stress för din kanin.
Då din mammas katter verkar vara väldigt jaktintresserade katter så är det en ännu sämre idé att ens försöka då det kan sluta väldigt illa, hade det varit en katt och en kanin så hade det varit bättre även om de skulle hamna i slagsmål, en kanin vinner oftast det slagsmålet även om man inte vill tro det. Men är det två katter så är det lätt till att de samarbetar och då är det mer eller mindre kört för kaninen, tyvärr.
Så jag rekommenderar att du inte ens testar, för kaninens säkerhet.

Då återstår en fråga, kan din pappa ta hand om kaninen medan du är hos din mamma?
Det handlar om Motion, städning, mat, vatten och eventuell pälsvård. Kan han ställa upp på det varannan vecka så kan du först hyra en kanin för att se så att det fungerar, även om din pappa ställer upp på det nu så kan det bli annat efter en månad och då är det inte roligt att sitta med en permanent kanin.

Kan han inte, tyvärr är det inte så mycket att göra åt då.

Jag rekomenderar dig att sätta dig ner med din pappa och diskutera detta, berätta för honom allt vad som kommer att behöva göras och inte. Sen är det bara att se vad svaret blir.
Lycka till!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

natha-mjau
0

vad har grejen med att göra att du har en kille?
Jag skrev bara att jag har med min kanin till min pojkvän ibland och det funkar.

men som de andra säger, en flytt varannan vecka för en kanin är absolut inte bra.
jag tycker du ska tänkte över vad som är bäst för kaninen i ditt läge, och inte vad som är bäst för dig.

REXbunny
0

#17 tack för svaret

min pappa har en flickvän som tidigare hade kaniner så hon kanse kan hjälpa till lite.

men kan det räcka om kaninen bara får typ 45 min Motion per dag?

så blir det mindre jobb för min pappa

Mvh/ REXbunny

REXbunny
0

#16 inget men du skrev hon till mig bara!

Mvh/ REXbunny

mjuhm
0

Vill bara säga att jag har ALLA djur hos min pappa fastän jag bor varannan vecka, & mamma & pappa bor 1 mil i från varandra. Dock far jag hem till pappa varje dag efter skolan & är där i flera timmar tsm me djuren.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

LitenPyssling
0

#19 Tänkte lite på dina argument också.

Att ha din bror som argument är inte så bra då du aldrig vet när han tröttnar, han kanske tröttnar redan efter första veckan. Det vet man aldrig även om han säger att det är roligt nu.

Ditt 5:e argument är till viss del bra men jag skulle inte ta det som argument utan snarare som ett +.
Du måste vara beredd att köpa till allt, om de bestämmer sig för att inte sälja eller säljer till någon annan så måste du vara beredd att köpa till allt.

Att du betalar allt är inte säkert, blir det veterinär besök kan kostnaderna bli mycket höga och det är dina föräldrar som i första hand har ansvaret för kaninen och därmed måste gå in om något sker.

De argument jag tycker är bra är: 2, det är ju du som ska ta hand om den och då måste de vara säkra på det så de vet att du tar ditt ansvar när du är hemma. 
6 är ett jätte bra argument, att du läst på betyder att du är intresserad och du vet på förhand vad som gäller.

Fridaaaa
0

#19 Nej 45 min motion/dag räcker inte. Vad ska kaninen föra reserande 23 timmarna? blir tråkigt för den.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0

Minst 2-3 timmar Motion om dagen, + att den ska få massa kärlek och bus får man ju räkna med. Minst? eller vad tror du?

Fridaaaa
0

#24 Ja precis:) Det är ganska lagom :)

GabbiS87
0

Så mycket Motion och aktivitet som möjligt tycker jag! Men minst 2-3 timmar!

Många kaniner kan ju vara lösa hemma, iaf om man är hemma och håller lite koll på dom och då får dom ju chansen att skutta runt hur mycket som helst… eller mysa i soffan när man kollar på tv ^^

REXbunny
0

#22 han är 4 år så han för inte ta hand om det bara titta och leka lite med den

Mvh/ REXbunny

REXbunny
0

#23 jag har läst 1 timme och kaninen har en stor bur så den kan leka och har läst att man kan ha ett gossedjur i buren som den "leker" med.

#21 kan också åka hem efter skolan och vara med den

Mvh/ REXbunny

REXbunny
0

annars kan jag ha två så blir de inte ensamma

Mvh/ REXbunny

Fridaaaa
0

#28 Kaniner "leker" inte med gosedjur.
Stor bur? Till en stor bur till dvärgkanin är minst 130 bur och uppåt för mig.
Vart har du läst 1 timme? Allting beror på kaninen också,min Smilla t.ex hade inte mått bra av att bara ha Motion 1 timme/dag.

REXbunny
0

# 30 den har två våningar och är ca 130 bredd

Mvh/ REXbunny

LitenPyssling
0

#29 Har du två så blir det dubbelt upp med jobb och det är heller inte säkert att de kan vara med varandra. Kaniner brukar heller inte leka med varandra så för den delen gör det ingen skillnad mer än att du får dubbelt upp.

En kanin blir inte ensam om man är där med den, har du två så spelar det ingen roll då det fortfarande är du som ska vara med de så att de håller sig lugna och får sällskap. Två kaniner tillsammans löper dessutom större risk att förvilda varandra om man inte är där och håller på med de, är den andre lite mer stressad och rädd så finns risken att den lugnare också blir mer rädd av sig. Men kan även bli tvärtom.
En kanin blir ensammen om man inte är där, två kaniner blir ensamma om man inte är där. Antalet spelar ingen roll med andra ord =)

REXbunny
0

#32 okej!

fler tips??

Mvh/ REXbunny

REXbunny
0

putt

Mvh/ REXbunny

natha-mjau
0

#34 behöver du fler tips??
jag tycker allt är ganska uppenbart om du läst vad alla skrivit.

REXbunny
0

kan aldrig få för mycket lärdom! hehe

tack för alla fina tips? ska testa allt. tror jag kan övertyga han med att jag kommer hem till han efter skolan och sköter kaninen då får han bara byta vatten och ge mat på morgonen

Mvh/ REXbunny

[ninnakm]
0

Mina kaniner är ute hela dagarna, absolut inte mindre, men det är för mina kaniner det. Då har jag de i säkra beteshagar, sedan får de vara ute ca 2 timmar/dag i större hagar på 30 kompostgaller. Kan visa en bild på beteshagana senare om du vill? Sånna fall är d ju lätt för din pappa/hans tjej att bara släppa ut kaninen:)

Anema
0

**# - 23-24
**Minst  2-3 timmar haha, vilka krav. Visst det är väl jättebra om man kan ge sina kaniner den tiden varje dag, jättebra! Men tänk då på uppfödarkaniner, då snackar jag om uppfödare med ett kaninantal på ca 20-30-40 och uppåt. De kaninerna lär ju knappast få 2-3 timmar/dag, de får väl vara glada om de änns får 10 minuter.

Och ändå ser man dessa uppfödare som mer seriösa och pålitliga ägare än TS/(REXbunny), som verkligen försöker knepa ihop tid och lösningar till ett efterlängtat kaninägarskap. Känns inte det lite absurt?

Dessutom, tänk på alla kaniner världen över som inte har nåt fast hem. Djur som sitter hos grossister, djuraffärer, massavlare och om de är riktigt lyckligt lottade - ett omplaceringshem. Djur som är hotade av avlivning. Jag tror dessa kaniner skulle vara mer än tacksamma för 45 hela minuter, som REXbunny säger sig erbjuda.

Jag tror även att dessa kaniner hellre skulle utstå en transport var o varannan vecka, än att sitta o trängas med massa andra kaniner utan någon klar framtid, hos en grossist eller liknande.

REXbunny vill ju uppenbarligen ge kaninen bästa möjliga vård och skötsel som denne kan erbjuda. Vad mer kan ett djur önska?
**En husse/matte som älskar sitt djur och bryr sig om den

**Om REXbunny tar hand om sitt djur på ett bra sätt.
Dvs kan erbjuda mat, vatten & kärlek.

Då ser jag inga problem med att denne skaffar en kanin,
sålänge föräldrarna har en bra relation till djurägandeskapet, samt  ett överliggande ansvar. Även om REXbunny själv vill stå för all omvårdnad, så är viktigt att djuret har ett någorlunda stöd av alla i familjen, för dennes välmående.

Alltså är ett tips? till REXbunny att se till att det finns något slags engagemang för djuret av alla parter i familjen, annars blir det lätt ohållbart och svårt, i och med att någon måste ta hand om kaninen om REXbunny blir tillfälligt sjuk exempelvis.

Anema
0

# 32 - Klart 2 kaniner som sällskapar och trivs med varandra tar upp ett stort tomrum av varandra. Det blir som en naturlig avlastning för TS eftersom kaninerna har varandra, dock håller det ju inte om de sitter inomhus i en bur dygnet runt,  vecka in och vecka ut. 

Men som TS uttryckt sig så verkar inte så vara fallet.
Sen är det ju också TS stora ansvar att själv bedöma om en kanin faktiskt skulle passa in i familjesituationen osv.

Det kan ju vara svårt för något utan större kaninkunskaper att fatta ett sådant beslut själv. Så det är jättebra att TS engagerar sig i att läsa på om kaniner, för det behövs verkligen!

Sedan är det också viktigt att tänka på att kaniner kan leva rätt länge, så innan köpet så måste man ha det klart! Det innebär ju som sagt flera års ansvar, om man inte bestämmer sig för att hyra kaninen på prov. Något som är väldigt smart att göra i en sådan här situation, för då går det att ångra sig om allt inte går som det ska!

LinneaJohaanson
0

Han menade att han är en kille, och att någon hade kallat honom för "hon". Inte att han har en.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

REXbunny
0

tack #38 för dinna fina tips? och tack alla ni andra

fler tips? e välkomna

Mvh/ REXbunny

Jonaflax
0

Tänkte bara tillägga att om kaninen är trygg och stabil, och resan mellan dina föräldrar är kort så tar den knappast skada av att åka emellan.
De flesta kaniner tycks ju fixa både utställningar och hopptävlingar, som nog är långt mer stressande än en halvtimmes tur i bil varje vecka.

Bra är dock om även dina föräldrar gillar kaninen. I min familj var det jämt jag och mamma som skaffade djur.
Nu när jag har egna barn så använder jag dem som ursäkt när jag vill skaffa djur (typ "barn behöver få umgås med djur"). Skrattande
Men jag tar ansvaret, och de får inte skaffa djur som jag inte vill ha, eftersom jag vet att de lessnar fort.
Vi har 8 kaniner (ute, och i uthuset) och ska hämta två dvärghamstrar idag! Glad
Lycka till!

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Fridaaaa
0

Jag hade rekommenderat en vuxen omplaceringskanin, dem klarar i regel "stress" bättre än en kaninunge plus att det finns ju så många kaniner som behöver ettt nytt hem, har själv 3 omplaceringskaniner:)

[Cameliont]
0

Jag tror att kaninen blir gladare av att flytta med dig varannan vecka än att lämnas med en ointresserad vuxen. Fixar du iordning så den har en trygg plats, stort utrymme och aktivering på båda håll så kommer den vänja sig vid att ha två hem. Bäst är väl om du har två uppsättningar av allt så behöver du bara ta med kaninen i transportbur och mat när du åker mellan mamma och pappa.

Om du vet med dig att du inte kommer ha mer än någon timme till din kanin per dag skulle jag rekommendera att den får en stor Hage eller ett eget rum, du kanske kan kaninsäkra ditt rum (om du har eget rum hos både mamma och pappa) så kan kaninen skutta fritt där dygnet runt.

Några timmars kvalitetstid per dag går säkert bra, men en kanin behöver mycket mer Motion och aktivering än. Det finns lektunnlar, aktiveringsleksaker mm som du kan ge din kanin så den har något att pyssla med när du är ute med kompisar eller går i skolan.

Hur gammal är du? Låter som att du tänkt igenom detta ordentligt, det är jättebra! Skaffar du kanin så har du förhoppningsvis en kompis för 8-10 år framöver.

Angående katterna så skulle det väl funka om kaninen bara är i ditt rum och får selpromenader ute? Jag håller på och introducerar mina tre katter och min kanin just nu. Har haft katter och kaniner tillsammans i många år och det har alltid fungerat bra, men det beror på individerna och hur man umgås med dom.

Lycka till!

REXbunny
0

#44 okej man kan ju testa :)

men om jag kommer till min pappa efter skolan varje dag. går det bra? men kan ej ha den ute hos mamma (i ute bur) men har tänkt att ha den ute hos pappa (han tillåter inte om den är inne , han säger det luktar för mycket)

hur blir det då?

Mvh/ REXbunny

Suskiv
0

Du kan inte ha en kanin ute ena veckan och inne ena veckan. Antingen måste den vara inne hela tiden eller ute hela tiden.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#45 Om du ska ha den både hos din mamma och pappa, måste du välja om den ska vara ute eller inte, för det går inte att "skifta" varannan vecka :)
Men ska du ha den enbart hos din pappa så spelar det ingen större roll om den är ute hela tiden eller inne hela tiden :)

natha-mjau
0

Tycker inte att min kanin luktar, och jag bor ändå i en liten 2:a

Kassy
0

# 46 & 47 Han skrev ju att kaninen skulle bo ute hos pappan..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[Ai-chan]
0

hehe. lite roligt…

#5) "#2 jo klart att man kan, jag tar med min kanin till pojkvännen ibland när jag är där ett tag. Men hon kunde ju inte ha kanin hos mamman där de hade katter?"

#12) " #5 jag en en kille!!!!!!!!"

#14) "#12 va?"

#16) "#5 skkrev hon"

#18) "#16 vad har grejen med att göra att du har en kille?"

#20) "#16 inget men du skrev hon till mig bara!"

Någon som är trött tror jag =)

natha-mjau  det som REXbunny försöker säga är att REXbunny är en kille. Och inte har en kille. Du natha-mjau skrev hon tidigare och antog att REXbunny var en tjej antagligen. Men REXbunny försäkte rätta till det med att säga att han är en han. Och inte att "hon" har en kille. :)

natha-mjau
0

"#12) " #5 jag en en kille!!!!!!!!""
hur skulle jag kunna tolka det att det var en kille när jag inte fattade vad som menades?

[Ai-chan]
0

Om man lägger ihop resten som hade skrivits så får man ihop det rätt så enkelt. =)  tyckte också att det var enkelt utav den meningen. men men. jag tyckte det var lite roligt bara ändå =)

rabzzit
0

Följde det med en rasthage så kan vell kaninen vara i den när du inte är där och så tar din pappa in den i buren sen?

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

natha-mjau
0

jag kanske är lite seg da :/

[linneasandberg]
0

det där med Motion per dag, du kan ju tänka dig lite ur dens vinkel att sitta i en bur halva dan :/ fast det är väl löst nu så, lycka till! :)

BusBella
0

Katt och kanin går utmärkt ihop om man håller koll på dem. Man ska alltid kunna gripa in om kaninen blir skrämd och springer för då kan kattens jaktinstinkt ta överhanden. Men man behöver ju inte ha katterna i samma rum samtidigt som kaninen är ute ur buren och springer runt.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla