Djur i pälsen
Hej, skulle behöva hjälp. Såg i dag att två av mina kaniner har djur i pälsen. Har inte märkt att de kliar sig och de har inte visat något tecken på att ha ohyra. Har ingen aning hur länge de haft det heller. Det är iaf som små korn som sitter nere i pälsen, de är svarta och lite vita. De är pyttesmå men man kan se att de rör sig, så nåt slags äckligt djur är det iaf.. Borde vara loppor, löss, kvalster eller skabb eller nåt sånt. De har inte något i öronen.
Vet inte vad de fått det ifrån. Borde inte vara för att de har skitiga burar då jag städar varje dag ^^
Och till min fråga: Hur ska jag "bota" det här? Smittar det till mina andra kaniner?
Vill ha alla tips? och råd jag kan få! Har aldrig vart med om ohyra tidigare.
Du bör ta en av kaninerna till veterinär för att fastställa vilken typ av ohyra det är för att veta vilket medel du ska använda. Du måste sedan använda detta på alla dina kaniner även om du inte ser något i deras päls, dom kan vara smittade ändå.
Jaha då ska jag försöka ta nån av dom till vetten..
Nån annan som vet vad man kan göra?
Jag vet iten riktigt vad man ska göra…
Men tror du Bella har det som jag lånar av dig? Är inte hemma nu men kollar när jag kommer hem ;)
Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se

Är det synliga kryp så är det väl mest troligt löss då, bada i ohyreschampo och upprepa efter 1 vecka-10 dar.
Skabb lever väl under huden så dom ser man ju inte.
Jag kallar det för pälskvalster (små "korn" som förflyttar sig långsamt i pälsen).
Kan behandlas receptfritt med Flusa som kan köpas på granngården. Dock så är dyrt fast iof så räcker det lääääänge. Tar ca 1 droppe/kg och droppar i nacken, upprepar efter 14 dagar.
Ett bättre medel enligt mig är Stronghold men det måste en veterinär skriva ut. Bahandlar en gång, ingen speciell rengöring/desinficering krävs samt att kaninen är skyddad mot nya angrepp i en månad efter bahndlingen.
Kastanjegårdens Kaniner
#4 Ingen aning. Du får ta och kolla själv. :p
Tror att jag kanske har fått det från den nyaste kaninen jag fått hem, och hon och Bella har inte vart i kontakt med varandra. Så Bella borde inte ha såna där äckliga djur, men det är såklart möjligt att hon skulle kunna ha det.
Okej. Tror jag köper nåt medel :)
Är det inte ganska normalt egentligen att kaniner har lite djur i pälsen? Jag menar, de flesta är ju ute kaniner och är ute och springer och gräver… Då är det klarta att de får skit i pälsen?
Fästtingar?
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Fästingar får de såklart men de sätter sig runt ögonen och såna ställen där det inte är så mycket päls. Fästingar tar jag bort, men det dom har i pälsen är inte fästingar.
Allra bäst är väl att ta kaninerna till vetten, men… Det hände en gång att min ena kanin hade vita prickar i pälsen vid rumpan. Jag tog det ohyreschampo jag hade hemma och tvättade honom. Det försvann faktiskt. Det kan nog dock vara klokt att upprepa det som någon innan skrivit. Fungerar det inte bör du ta den till veterinären?
Ja, jag ska kolla efter sånt schampo. Men bor ute på landet så inte helt lätt att hitta :)