Klickerträning
Hejsan hoppsan!
Tänkte bara höra om det finns intresse för en tråd eller liknande där jag skriver som en liten dag/veckobok om när jag klicker tränar min/a kanin/er?
Mvh Alice och Morpen :)
Ja! Jag vill läsa!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#1 Vad roligt! återkommer hur det blir :)
Vill med gärna läsa, gör gärna en på klickerträning.ifokus med :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 okej vad roligt! :D menar du en tråd eller själva dagboken?:P
Spännande! Jag har klickertränat hundar + hästar, så det ska bli kul att höra hur du gör med kaninerna! ;-)
#5 vad roligt!:)
Vill också läsa :D
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
*tassavtryck*
kul :)
Tass!:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tass
Ojj, va kul att alla ni vill följa :D jättekul att det uppskattas!
Det kliar i fringrarna på självaste tanken så MÅSTE ut å pröva nu.. dock med en penna, hehe ^^ Blir nog mest inkallning och ev. puss+stå :)
(Ska även börja klicka in dem lite)
Imorgon bär det av till zoo för kloklippning, klickerinköp & ev. selprovning!
Har även en bok för inspiration, dock för hundar ;)
Hör av mig senare ikväll, & som sagt ROLIGT att ni vill följa våran utveckling!!
Jag vill också följa! :)
Tass! :)
FÖRSTA TRÄNINGEN, DAG 1
Idag tog jag ut dem på altanen så dem fick springa av sig, lite tokig var dem av lycka! Sen så började då klickerträningen..
Kan direkt säga att det gick SÅHÄÄÄÄÄR bra, så himla nöjd med mina gofisar för att vara deras första träning!! Aja nu ska jag berätta, håll i er så ska ni få höra,
Först tränade vi inkallning, de har ja tränat på förut så gick super!
Sen efter dem hade fått gjort de någon minut, vila några minuter, köra osv i ca 10 min-15min så började vi med en av de saker ja skrev, nämligen PUSS!:*
Vi började med Bella, hon fattade efter bara va 5 ggr! Sen ville hon bara fortsätta att pussa mig utan godis, haha sööt!:)
Sen kommer vi till Amber.. hon var inte lika lätt men hon lärde sig till slut :p samma här, hon ville också bara pussas sen :P
Såhär gjorde jag för er som kanske vill testa:
- ropa på din kanin(träna FÖRST inkallning om den inte kan det)
- säg PUSS tydligt & sträck sedan ner huvudet mot dens nos så den förstår (PRECIS NÄR NI PUSSAS KLICKAR DU och strax efter en LITEN godisbit!;))
- upprepa ca 5 ggr vila upprepa igen
- antagligen har din kanin förstått på ett ungefär vad den ska göra, (dvs. nudda dig på munnen med nosen)
- då är det bara att fortsätta träna tills det sitter utan godisen!(självklart får den godisen efter den gjort tricket, kanske efter flera gånger?)
- Jag körde först med godisen som dem kände lukten av, (dethär låter fel) förde den mot min mun och när kaninen var tillräckligt nära pussade JAG den först (så den förstår) dem blev lite rädda första gången men dem vänjer sig efter någon gång!:)
- Efter ni gjort det några gånger kan du prova ta bort godisen och kaninen ska fokusera på rösten/munnen (alltså kaninen ska inte jaga efter godisen utan dig!)
- Tillslut kan ni bara säga puss och kaninen pussar dig DÅ precis när den pussar dig klickar du och ger den en godis strax efter ;)
- JÄTTEVIKTIGT med VILA emellanåt, även fast kaninen klänger på dig osv. Kör några minuter, vila nästan dubbel så lång tid, då blir både du och kanin mer fokuserade & koncentrerade!:)
Sen prövade jag snurr med Bella, gick också ganska bra :) Dock behöver hon lite handvisning med ett finger.
Som sagt så himla GLAD och NÖJD! Nu hoppas jag att jag inte skriver allt för ivrigt så ni förstår, fråga gärna om någon om ni vill!
Lite måste man ju få skryta när de gick såhär bra.. :D
OM MIG
Tänkte att ni nog vill veta mer specifikt kanske om mig, det kommer isf här ;)
OM MIG:
Mitt namn är Alice jag bor i Gävle med min ena syster (som fyller 18 första dec), mamma & pappa. Jag har även en till syster som är 36 som är gift och har en liten son på ca 2 år. Jag själv är 15 år och adopterad från Kina. På min fritid förutom kaninerna tränar jag både själv och mindre barn i (trupp)gymnastik, ska även börja på poledance INTE STRIPP för er som tror det…! (Är även med vänner osv osv) Jag går på Internationella Engelska Skolan i Gävle, ska börja i klass 9c, för er som ville veta, haha :P
Min kaninhistoria: Jag har i mitt liv haft guldfiskar, kampfiskar, eremitkräftor och hamstrar. Jag är allergisk mot pälsdjur förutom hamster. Då kan man ju undra varför jag har kanin? Jo jag fullkomligt ÄLSKAR DJUR! (INTEEEEE spindlar kryp baggar osv, Fobi typ ;)) Men andra :P Jag har tjatat på mamma och pappa i evigheter om hund, katt , häst, kanin, degus osv och fick slutligen igenom mitt förslag om kanin mot att JAG betalar alla kostnader & om JAG visar tecken på allergi så ska vi inte skaffa, vilket jag också förstår :)
Ja, då var det dags för köpet.. köpte en begangnad bur på blänkan för 600kr då ingick även spån, hö osv.(deras kaniner hade nyligen dött pga ålder så ingenting var gammalt!!) Då var det ju bara kaninerna kvar, det får ni läsa om i nästa inlägg för er som vill!:D
NÄSTA INLÄGG; MINA KANINER!<3
Tass! <3

Intressant! :)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Tack så mycket till alla som vill följa, verkligen jätteroligt!:)
INKÖP AV MINA KANINER<3
Efter att ha haft eremitkräftor, fiskar & hamstrar kom vi slutligen fram till efter alla disskusioner, bråk och diverse förhandlingar:
Jag skulle få skaffa en kanin!
Blev självklart jätteglad! Började genast leta lagar om burar på internet och sedan burar på blocket. Hittade till slut en som var hyfsat nära och det medföljde ett ganska stort startpaket i priset(hö, halm, spån pellets, borstar, sele, koppel osv), samt en liten utehage. Jag bestämde mig för den ska jag ha! Vi åkte och hämtade den och ställde den på en vindstilla, skuggig, sval och skön plats tills vi också hade hittat kaninerna.
Jag letade och letade efter kanin i ca två veckor tills jag slutligen fann Stjärnans Kaningård strax utanför Gävle!! Jag gick in under fliken kullar och såg där 2 kullar som såldes. Så söööta! Jag fastnade direkt för en svartbrokad liten sötsak och som tur var var det en hona!(hört att hanar sprätter, spc min kompis kanin.. jaja) Jag skyndade mig att mejla Annelie för ev. köp av kanin. Jag fick ett glatt svar tillbaka att ingen hade tingat henne och hon var till salu. Dagarna gick och vi mejlade fram och tillbaka..
Det uppkom ett problem: Hon ville inte sälja min "önskekanin" om jag inte köpte två. Jag behövde inte köpa två av henne men hon ville att dem skulle vara två för att inte känna sig ensamma (dem skulle ju bo i utebur). Jag pratade med mamma och som jag förväntade mig, INTE två EN! Jag försökte förklara att dem behövde bo två styckna för att inte känna sig ensamma. Men icke sa nicke!
Nästa dag bar vi iväg till zoo och tittade, där hittade vi först en supercharmig lejonhuvad kanin, dock var han hane och sprätte… Sen bredvid honom satt det två dvärgvädurar som såklart också var supersöta, men dem var jätterädda så vi bestämde oss för att inte köpa några där för vi vill ju inte ha vettskrämda kaniner med oss hem..Nästa stopp var på djurmagazinet dem hade nyligen fått in kaniner. Men det lät ju jätte bra! Men det visade sig att när vi kom dit var dem inte bara jätterädda, dem var MATVRAK! Hon som jobbade där sa typ att dem hade åkt enda ner från skåne typ och upp till Gävle(djurplågeri???:s) så dem kunde vara lite rädda, trötta och hungriga.. GAV DEM INTE KANINERNA MAT UNDER RESAN?? Jag fnös lite och tänkte de var nog någon som bara ville bli av med dem, stackars kaniner! Så där ville jag absolut inte köpa heller.. Hur skulle jag göra nudå? Jag hade varit på vartenda zoo i Gävle! Vi tog å åt på Ikea för att fundera.. Nää jag MÅSTE köpa två! Jag förhandlade med min syster (18 år ju, ingen småunge!!) om hon inte ville ha en som kelkanin? Hon gick med på att ta hand om den osv bara ja skötte buren. Nu var det bara att övertala mamma, men förvånande nog sa hon typ OKEJ sen var de inge mer än de?! Förvånad men samtidigt GLAD nu kunde jag ju köpa min älskling!:D Det enda problemet var pappa.. vad skulle han säga?? Aja men strunt i honom ;)
Jag pratade med Annelie och vi valde en till kanin från hennes gård. (samma kull) Efter ett tag hörde hon av sig och sa att vi skulle få köpa båda som vi önskade! SÅ HIMLA GLAAD!
Nästa del: PRESENATATION AV MINA KANINER<3
Bor du nära Gävle-Valbo? :) Brukar också vara dit ibland. :)
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
PRESENTATION AV MINA KANINER!<3
Födda: 7 Juni 2011
Ras: Dvärgvädur
Från: Stjärnanas Kaningård - Annelie Hörberg
"Inriktining": Hoppning & Kel (& klicker då förstås) ;)
Far: Regnbågens Gt Ch Power of Love "Pontus"
E: Grenens Gt Ch Flight at Night of Vallmon
U: Hillkos Mea Culpa¨
Mor: Trombens Russian Lullaby ”Engla”
E: S Ch Prins Eliott
U: Gt Ch Giant Diablo
Först ut: Stjärnans Kokos "Amber"
Teckning: Svart Brokad
Sen har vi: Stjärnans Pralin "Bella"
Teckning: Japantecknad
(jag är lite dålig på dehär med bilder på i.fokus så vi får se hur de hamnar..)
#20 Ja, jag bor i Gävle :D Vart bor du?:)
#25, I Söderhamn, :) Då bor vi ganska nära, så om du vill ha en teddytuss någon gång, hör av dej! (a)
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
#26 haha jadå:)
Bella var jätte sut ju! :) Gullig! :)
#28 haha hon tackar nog ;)
Jag skriver om träningen imorgon då jag sover borta inatt, Hare bra!:)
jag börjar alltid med att vid utfodring ha med klickern och klicka varje gång de får något gott.
Sen håller man på så i sängen ta med lite vitkål eller något annat gott och ge dn kanin och klicka samtidigt. När ni kommit såpass långt att du kian klicka och kaninen letar efter godis då är det dags för trcks.
Mina tricks som juag tränar är fallande ordning lättast högst upp:
Stå upp
plats (ställer fram en filt eller kudde och klappar händerna på föremålet max 3ggr i början)
Pussa Mamma/någonannan beroende på vem man pekar på.
Framåt
Höger
Vänster
Stanna
(här tar jag hjälp av en pinne som når ner till marken. Du pekar med pinnen åt vänster och säger vänster klicka varje gång kaninen visar intresse för staven. efter att man tränat främåt, höger, vänster och stanna kan man försöka ta bort staven och se om ni klarar det utan staven. Ha en härlig promenad!)
Snurra
har aldrig tränat in kallning med klicker men ska börja med det.
Min kanin willbur försökte jag klicker träna men han var ca 1½år när vi började så det blev aldrig hans expertis. Men höger,vänster.stanna,frammåt, hoppa och pussa mamma kan han men inte med hjälp av klickern.
Men nu har jag två ynglingar som jag tränar klickr med och det går jätte bra! de är så ivriga att de prövar allt om dem inte vet vad dem skall göra :D
ett tips?!
Träna vid skymmningen/solnedgången på tom mage då gör de allt och har som mest energi och vet dssutom att det ä mat dags snart)
Ska spela in en video och lägga upp på min hemsida så fort min pojkvän och jag kommer ihåg att göra det^^
Lyckatill med klickern!
vet nån vart man kan köpa klickers ?
köpte en idag för 29 kr på zoo :)
i djuraffärer på nätet och vanlig djuraffär, hundtrim m.m……
Jag ska i veckan beställa från gibbon och säljer av mig så det blir 4kvar här hemma så du kan köpa klickers billigt av mig. beställer på torsdag- fredag sen skall beställningen komma hem också men då får u dina klickers billigt.
Pwss.se och guldfisken.se har klickers om du vill ha din klicker nu direkt de är ju inyte så dyra i butik heller.
Klickers och bortstar/kammar kommer jag sälja av mig kaninväg vad jag kan komma ihåg.
vad är klickerträning ? :3
man lär i detta fall kaniner att klick (som den låter när man rycker på den) är lika med godis och beröm. När du lärt kaninen att klick=beröm och något gott utnyttjar u det när du vill lära kaninen trick och olika kommandon. I början klickar man vid ett trick kanske mer än en gång för att berömma minbsta lilla på rätt väg för att motevera kaninen att fortsätta försöka tills den gjort rätt. Ett lätt system att träna på och beröma likadant varje gång så kaninen förstår alla gånger på långt håll och kort håll.
det är som en bärbar knapp som man klickar, ger godis, klickar, ger godis osv. sen när den vet att man får godis när det klickar kan man börja öva saker :)
oj såg inte att du redan hade skrivit :o
Man kan köpa på t.ex tradera, djuraffärer osv :)
#35 Man tränar kaninen att göra saker, man klicker med en såkallad "klicker" oistället för att t.ex säga "bra" :) Och direkt efter man har klickat, ger man godis som beröm, för klicka går snabbare än att t.ex säga "bra" :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
nu har jag köpt en klicker så nu håller jag på att klicka, ge godis, klicka, ge godis… :D
jag har typ inge internet men skriver så fort ja kan!