Färghjälp
Vad kan det bli för färger på ungarna om man parar en hotot med en helsvart?
Har ni lust får ni gärna förklara lite grundläggande om färggenetik för mig, förstår mig inte på det när jag försöker själv :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En bra hemsida med färger jag rekomenderar är kaninfarg.se, :)
Ang frågan "Vad kan det bli för färger på ungarna om man parar en hotot med en helsvart?" så beror de helt på vad föräldrarna har för färger i släkten. ;)
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
#1 Tack för tipset, men jag förstår inte så mycket av den hemsidan :P
Färgkoderna för hotot är ju: "A_ B_ C_ D_ gg Kk dudu" -något jag absolut inte förstår någonting av, hade det bara varit 2 bokstäver och man gör ett "schema" av den så är det enklare, men nu är det ju så himla många bokstäver och jag har ingen aning om hur jag ska tolka dem :)

DU behöver veta vad det finns för färger bakåt, ifall det finns dolda färganlag.
Rent färgmässigt går det inte att säga.
Däremot kan man få brokat och holländartecknat.
Tror inte det blir någon hotot, då holländarteckningen troligen lär komma från båda för att få bra teckning.
Ni som har koll på just holländarteckningen kan ju säga huruvida det ärvs från bara en förälder, dvs hur pass teckningen blir.
En hotot är ju brokat (Kk) och holländartecknat (dudu).
#3-4 Tack för svaren :)
Kan tillägga att jag inte tänker avla eftersom jag inte har koll på alla kaninerna bakåt, kan bara föräldrarna.
Svart är ju dominant så skulle säga att kaninungarna skulle bli svarta. Iaf minst en av dem. Nästan helt säkert.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#6: Svart är inte en dominant färg, utan tvärtom recessivt då det kräver enfärgsanlag från båda.
Det är ju det mest "dominanta" av de enfärgade, ja.

#7 Det handlade ju om två kaniner med enfärgsanlag, så då är det ju svart som är dominant dom emellan, men du menar väl då att det är viltgrått som är mest dominant, men då måste ju en av kaninerna vara viltgrå vilket inte var fallet i detta exempel.
#8: Jag syftade mest generellt, då det som sagt är lite både ja och nej med att svart är dominant.