Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2207 ggr
natha-mjau
0

Holländare

Hej!

Undrar om någon har lite erarenheter av japantecknade holländare, är lite sugen på en…

Vill veta lite om tempramentet och hur de är allmänt som kaniner :)

Fridaaaa
0

Holländska kaniner har underbart temperament tycker jag :D
I framtiden ska jag ha en japantecknad holländare har jag bestämt ;)

Men de är som vilka andra kaniner som helst :)
Ganska livliga, nyfikna och trevliga :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sussii92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Holländare är helt underbara! :) Min lilla hane jag har hemma är som en liten hund och han pussas precis heeella tiden :P Haha sötnöten :)

Allmänt kan jag säga att det är en trevlig och social ras som jag själv funderar på att föda upp någon gång :) De är väldigt orädda och nyfikna överlag samt har en hel del energi ;)

De är vad man skulle kunna kalla "allroundkaniner" alltså de passar till det mest :) De är bra kelkaniner men har också bra möjligheter till att bli hoppkaniner om intresset finns hos individen :)

Bilden är på min lilla busiga hane. (bilden är tagen av hans uppfödare då jag själv inte har mycket till kamera att visa upp :P)

Nicklasangora
0

Det är är garanterat en av dom trevligaste raserna!!! Jag säger bara en gång holländare alltid holländare!!! japanteckningen kan ju vara klurig eftersom det är en väldigt svår teckning! Men vill du ha en godkändt tecknad unge så har jag några till salu! Självklart har dom stamtavla!

Jag bor utanför borås!
Här finns bilder:
http://orrelundskaniner.webs.com/kullb2011.htm

natha-mjau
0

#3 vad menar du med att japanteckningen är klurig?

Har en tjej ganska nära mig som har en kull med japantecknade som är godkända, därför jag funderar :)

natha-mjau
0

är det någon större skillnad mellan honor och hanar?

Nicklasangora
0

#5#4 ne om man ska avla så är den ju klurig det var så jag mena :) Neah jag har inte märkt någon skillnad

natha-mjau
0

#6 okej :) jag tror inte att jag har tänkt att avla :o

har haft honor som varit förjävliga och aggresiva…

MH1994
0

#3 Jag varnade ju dej ;)

Som sagt man blir fast om nånsin skaffar en holländare, och man kan aldrig ta sig ur det Oskyldig

Helt underbar ras, gennerelt sett är både honor och hanar hur trevliga som helst men som alltid finns undantag..

Av de 11 vuxna holländar honor jag haft har en varit rent elak, har haft lika många hanar och även där en som vart elak, eller ja elak och elak är väl inte riktigt rätt ord för denna hane… man kan väl säga som så att just denna har lite mycket egen vilja och säger ifrån om man inte gör som han vill…
Men alla andra jag haft har varit genom snälla och goa.

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

natha-mjau
0

#8 okej :) bara för jag har en sån otur så får jag säkert ett utantag som är elak:(

Jag letar mest efter en kel/hopp kanin och holländare känns som en sån :)

MH1994
0

#8 nejdå, inte ska du säga så. Det är jag som haft otur som uppleft 2 otrevliga holländare, andra som haft betydligt fler har varit med om färre Tungan ute

Holländare är kanom bra hoppare, det är ju bla en holländare som har världsrekord i höjd hopp Glad
De är ngt trögfattade i början men sen när de fattar så får man inte stopp på dem   XP

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Satin

natha-mjau
0

#10 mjo, jag har inte så bra tålamod, men får ge mig fan på att jag ska lära kaninen att hoppa :D har velat haft en hoppkanin sedan jag var lite, så ser verligen fram emot det :D

MH1994
0

#11 jag personligen kollar efter tecken på vilka som jag tror kan bli hoppare eller ej, flera av mina uppfödningar tycker det är kul att hoppa jag tror dock ingen tävlat på riktigt ännu…
Du kan ju alltid ta en vuxen/ungdjur som i så fall redan kan ha börjat hoppträningen…

Jag har en ur go vuxen hane till salu just nu, inte perfekt teckning och har tyvärr inte provat hoppa med honom då jag visste att jag inte skulle ha kvar honom då han kom tillbaka när en familj blev allergiska… Är du intresserad skulle jag kunna pröva om han har hoppglädjen Glad

// Matilda

Satin

natha-mjau
0

#12 mjo, men jag vill helst ha en unge ja ;/

Nicklasangora
0

#8 haha ja det gjorde du men jag kommer aldrig ångra att jag köpte hem lila gunborg och fridolf <3 dom lyser verkligen upp hela kaningården :D!

MH1994
0

#13 då är mitt enda tips? att se till att skaffa tålamod och ev ta en unge från en uppfödare som själv hoppar med sina holländare.

#14 hehe, tänk om nån kunde varnat mig Tungan ute jag skulle bara ha 6 kaniner, nu har jag 10 holländare, 3 kelisar varav en är holländar/rhinsk blandning XP

// Matilda

Satin

kaningodis
0

#16 Vad är det mer du vill veta?

Tycker att du fått några bra beskrivningar.

De är nyfikna, lugna, sociala, lätthanterliga, energirika (=tycker om att akiveras). De har oftast ett jämt temperament.

Jag vågar nog inte pröva en ny ras då jag troligtvis kommer bli besviken då jag är van med holländarnas underbara temperament! Den ultimata kaninen för mig!

(Sen så är ju alla olika indvider men överlag så är det en bra kanin till sällskap då de är kelsjuka av sig.)

Kastanjegårdens Kaniner

Lina R
0

Holländare är supertrevliga, bra mödrar, men det är en väldigt svår ras om man ska ställa ut. Det föds många feltecknade i kullarna, speciellt om man jobbar med japantecknat. Holländare kan bli riktigt bra hoppkaniner, speciellt på längd och höjd (finns rekordtagande holländare).

Jag bytte från holländare till hermeliner för att hermeliner äter hälften så mycket, bajsar hälften så mycket, och kräver mindre utrymme (jag har de flesta av mina 120x60cm, jordbruksverkets minimi för en holländare och i min mening för litet för en holländare och det minsta jag vill ha en hermelin i). Men de är inte alls lika trevliga.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Viccan92
0

Jag skaffade min första holländare i somras och fastnade direkt. Har fransk vädur och dvärgvädur men hon slår dem också. Men hon är ganska lugn av sig och så himla go. Har aldrig varit med om en kanin som är så cool i alla situationer.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

natha-mjau
0

Tack alla!

Har skaffat en japantecknad holländare, Maja.
Snart 4 månader gammal och ställt ut i slutet av månaden för första gången :)

Viccan92
0

Jo såg först efter att jag skickat kommentaren är den var ganska gammal. Sry.

Viccan92
0

Lycka till på utställningen. Jag ska nog på min första i december när min bebis är 5mån.