Maten
Hej jag är en tjej som undrar om mat, Kan man ge sin kanin knäckebröd (mina kompisar gör det med sin kanin är det bra?) sallad päron äpple? och nu till blad. Vilka blad kan man ge sin kanin ? maskrosblad vet jag men alla andra också eller ??
Och förslag på något som e bra för kaninen förutom hö och gräs…
Jag har läst(nu är jag ju inte 100% säker på att det stämmer) att man inte ska ge någon form av bröd till sin kanin. Sallad, päron och äpple går utmärkt, bara man inte ger dom för mycket(eftersom det innehåller socker, iallafall päron och äpplen). Hallonblad har jag hört ska vara bra för kaninen, och björkblad kan dom också äta. Se bara till att bladen inte är plockade nära en väg så dom är "fulla med avgaser". Sen gillar kaniner ju oftast morötter och gurka, men det ska ges i lagom mängd(Av samma anledning som äpplen och päron) 
Knäckebröd kan du ge, du kan även torka mörkt bröd och ge. Men i små mängder.
Sallad kan ge diareè men du kan ge lite ibland. Päron och äpple ska bara ges som godis.
Du kan ge hallonblad, frukträdsblad och jordgubbsblad.
Jag ger mina morot varje dag, för de inehåller mycket bra vitaminer och annat nyttigt. Såklart ska de ha nytt vatten varje dag. Blomkål, vitkål, brockoli och palsternacka brukar upskattas här hemma!
Titta runt på internet för mera info ;)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Där ser man, stod fel där jag läste om brödet alltså
Fick jag lära mig något nytt 
#3 Jag har läst det i "kaninhoppning 2", och vi torkar bröd här hemma, Personliga favoriten är Torkat rågbröd ;)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Mjukt bröd får man se upp med så att det inte har börjat mögla - det är riktigt farligt. Så om du tar något mörkt bröd, se till att du torkar skivorna när det är färskt! T.ex. rosta lätt (absolut inte så det blir något brunt!!).
Knäckebröd är ju redan färdigtorkat och möglar därmed inte (mögel behöver fukt för att leva och må bra).
Bröd i allmänhet är inte speciellt värdefullt för kaniner, så ge det bara som godis någon gång ibland. Samma sak gäller ju frukterna du nämnde, och morot. Väldigt sockerrika, och bör alltså ransoneras kraftigt.
Om du har en trädgård (eller känner någon som har) kan du ge hela kvistar av äpple / plommon m.m. Det är både gott och nyttigt. Sen är en massa andra träd också bra - rönn, sälg (vide), lönn, asp…
Det viktigaste är att kaninen alltid har fri tillgång på bra hö. Och med "bra" menar jag friskt (som inte är mögligt/dammigt) och fräscht. Det ska lukta gott av höet när man kör ner näsan i det. Om det luktar svampigt eller dammigt ska du INTE köpa det, och absolut inte om det luktar mögel!!! Hö som man köper i småpåsar på t.ex. granngården brukar alltid vara kontrollerat, men nu menar jag ifall du köper av någon bonde eller hästägare osv.
#5 Instämmer!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Jättebra svar, jag instämmer till fullo!
:D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hö och gräs är ju liksom basen, så det e ju det bästa.
utöver det kan du ge det som dom andra har skrivit!
#2 Knäckebröd ska inte ges för ofta, så det innehåller mjöl som kaninen inte ska
ha! :)