Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 800 ggr
nykanin
0

kön?

Hej!

jag har 2 hon kaniner ( hoppas jag)

som är 4månader dom bor ihop och går i Hage ihop men då är problemet att i hagen och ibland i bure så gå ena på den andra asså typ försöker parasig med den andra och jag vet inte om de är att ta över någon makt eller är de en hona och en hane?

varför gör de så?

Mvh Linnéa

nykanin
0

ingen som vet vad de håller på??

Mvh Linnéa

Sonso
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina kaniner gör samma sak. De är två tjej syskon. Mina gör det nog för att visa vem som bestämmer. Men kolla ifall att. Jag trodde först också att det var en hane och e hona. Men det är det inte. Fast det kan ju vara lätt att kolla fel. Kolla annars om deras kön ser lika dana ut om du är osäker Glad

Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se

nykanin
0

ena är bara lejon och andra är mellan lejon och hermelin

de va svårt att se.

hoppas de är att visa vem som bestämmer.

Mvh Linnéa

dermot
0

Du kan inte be någon fota medan ni kollar könet och lägga upp här? Så kan någon här kanske se :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Sonso
0

#3 Kan du inte lägga upp en bild så att vis ser, som dermot sa? :)
En film skulle också gå lika bra :)

nykanin
0

jo de kanske jag skulle göra

men hon vi köpte dom av hade haft kaninuppfödning i typ 20 år och dom hade jätte många kaniner minst 50 kanin burar och kanske 4-5 i en bur och hon hade typ trippelkollat dom innan vi fick dom.

Mvh Linnéa

[mla0826]
0

#6 jag köpte två kaniner av en erfaren uppfödare och hon sa att det var två hanar men sen visade det sig att det är en hane och en hona så det är bäst att kontrollera en gång till, om man vill inte få oväntade ungar i framtiden :)

nykanin
0

#7 jaha :/ inte roligt de med oväntade ungar :S

Mvh Linnéa

Sonso
0

#8 Hon som jag köpte mina kaniner av sa att hon hade råkat kolla fel ibalnd. Så det är rätt lätt att ta fel. Men hoppas det är två tjejer, fast annars blir det ju kanin massor av kaninungar :D :P

LucyLove
0

Det är mycket vanligt att kaniner gör så. Både två honor & hona och kastrerad hane. Det är ett sätt att visa dominans. :) Två hanar är väl inte så 'milda' utan många (Inte alla) brukar börja bråka.
Så länge dom inte skadar varandra och verkligen börjar bråka, dvs börjar bitas och rivas.
Kom ihåg att klippa klorna, så att inte långa klor kan ge sår på ryggen. :)

Linnet
0

#7 Det kan inte ha varit en så erfaren uppfödare om hon sålde två hanar som du skulle ha tillsammans. Två hanar ska man aldrig ha tillsammans, det ska en uppfödare veta och informera sian köpare om.

LucyLove
0

#11 Dock kan det, i sällsynta fall, funka med två hanar om de är kullsyskon. :) Kanske just de två hanarna kunde det? Absolut inte omöjligt.

nykanin
0

TACK för svaren jag blev jätte orolig då jag såg va de höll på med ;)

men jag litar på uppfödaren och hoppas de va rätt val :)

Mvh Linnéa

Linnet
0

#12 Jo i väldigt sällsynta fall vet jag att det har fungerat, men att dom slåss på liv och död är mycket vanligare och ofta slutar det med att båda måste avlivas pga att dom skadat varann så illa, så det är knappast en seriös uppfödare som säljer två hanar att ha tillsammans. Jag vet flera fall där kullbrödes slagits så att en eller båda måste avlivas.

nykanin
0

#14 fy vad hemskt

sånna männsikor måste skaffa sig en utbildning om kaniner ;)

Mvh Linnéa

[mla0826]
0

#11 dom var okönsmogna,vi skulle ha ihop dom tills dom var 4 månader sen tänkte vi kastrera dom (det är det tidigaste man kan kastera dom sa veterinären),jag vet att det rekomenderas ej att ha två okastrerade hanar ihop :) och det tänkte jag inte göra (ha ihop dom utan att kastrera)

LucyLove
0

#14 Ja absolut. Men som sagt, det finns vissa hanar. Dock är det sällsynt & ovanligt!
Hanar som bråkar vet jag mycket väl är mycket vanligt. Tråkigt att det förekommer i samband med uppfödarköp, då uppfödare borde ha stor kunskap om kaniner.

#15 A, det finns ju kurser m.m :)

Linnet
0

#16 Det finns ingen garanti att du kan ha dom tillsammans även om du kastrerar, men chansen är ju större. Men eftersom det var en hona och en hane så var det ju bra, då behöver du bara kastrera hanen så kommer dom att komma jättebra överens.

#17 Hanar som bråkar ska ju inte alls vara vanligt, mycket dumt och oansvarigt att ens försöka ha hanar tillsammans, det är uppfödarens sak att informera om detta. Det är många köpare som tror att det går bra och vill köpa två hanar, så då måste man berätta att man inte får ha två hanar tillsammans, det är väl tom. förbjudet enligt djurskyddslagen att ha två okastrerade hanar tillsammans.

Fridaaaa
0

#16 Kanin kan bli könmogen innan 3 månaders ålder, och få ungar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LucyLove
0

#18 Alltså jag menar inte att det är vanligt att ha hanar tillsammans som slåss, jag menar att om två hanar sätts ihop (Vilket man ej bör göra) så börjar i princip alla bråka.

[mla0826]
0

#18 vi var medvetna om detta och vi var beredda på att köpa en till bur om dom skulle slåss efter kastreringen också

#19 vi trodde det var två hanar :)

beror det på vilken kanin det är när dom blir könsmogna? våran hane och hona rymde en gång och var tillsammans hela dagen utan att vi visste om det (vi var i stan då) men honan fick aldrig ungar efter detta fast hon var 5 månader gammal.hanen var inte könsmogen då kanske,har hört att dom blir könsmogna senare än honor?(blev lite OT här)

Fridaaaa
0

#21 Behöver itne ha varit en lyckad PARNING heller :) Kan vara vilket som, sånt man aldrig vet.
Hanar blir iregel könsmogna fortare än honor

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[mla0826]
0

#22 jaha då trodde jag fel :P