Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 994 ggr
vilmap
0

Måste veta könen !

Hej :)

Jag är inte så duktig på att kolla kön på kaniner . Men visst är det så att kanin ungar honer har en 11 ? Och kanin bebis  hanar ett Y ?

Katti
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den artikeln tycker jag är bra! Det är marsvin som ser ut som Y Skrattande. Kaninhonor är snarare ! och hanar : Men kolla artikeln!

Linnet
0

#2 Ja marsvinshonor är y och marsvinshanar är i. Med kaniner är det inte lika lätt, men hanarna har en rund könsöppning och honorna har en avlång.

Linnet
0

#1 Fast jag tyckte inte det var så lätt att se på dom bilderna och att hanarna har pung vid 8 veckors ålder är ju helt fel, jag har en hane som är 15-16 veckor och inte ens han har någon pung ännu.

[mla0826]
0

#4 mina hanar har pung när dem är 6-7 veckor gammla så jag tror att det är olika från kanin till kanin ;)

Grizzlans
0

Lättast tycker jag är att titta på avstånden. Honor har mindre avstånd till könet än vad hanar har.

zezagena
0

Tror inte man kan lita på avståndet helt .. Man får kika upprepade ggr under veckorna 3-6 för att vara helt säker, händer, ej vanligt, att en hane faktiskt "gömmer sin snopp" (egen erfarenhet)..Förvånad

Katti
0

Lär man sig bara att trycka rätt (det behövs bara ett mycket lätt tryck om det är på rätt ställe) så är det mycket plättlätt. På hanarna kommer det ut som ett litet rör med prick. På honorna "sitter det fast" i bakkanten och blir därför ett streck (som ett utropstecken där punkten är rumpan!)!

Linnet
0

#8 Precis så, bra förklaring!

Linnet
0

#5 Jag har fött upp kaniner i mer än 10 år och aldrig har jag haft en hane som haft pungkulor vid 6-7 veckors ålder. I så fall skulle det ju aldrig vara nåt problem att könsbestämma dom. Inte för att jag tycker det är svårt, gör det redan vid 2 veckors ålder, men många har ju svårt att könsbestämma kaniner fast dom är 7-8 veckor gamla. Skulle det vara så att dom har pung så tidigt, så skulle dom ju vara könsmogna redan då och det är dom knappast. Har just nu en hane som är just 6 snart 7 veckor och det finns ju inte minsta lilla tillstymmelse till nån pung på honom.

Katti
0

Har aldrig sett en pung på så små ungar heller, och jag har fött upp i 30 år Skrattande.

Man kastrerar ju inte före 4 månaders ålder, Bland annat på grund av att "utrustningen" inte finns på plats tidigare!

Linnet
0

#11 Precis!

Fridaaaa
0

#5 Måste vara något annat du har sett:P
Har haft några kullar innan, aldrig sett pung så tidigt heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.