Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1520 ggr
Eriikaa
0

Loppor?

Hej!

Under de senaste dagarna har jag sett små röda kryp i min kanins päls. Jag misstänker att detta är loppor av något slag. Det är inte särskilt många men jag har hittat kanske fem stycken. Dessa har även bitit både mig och min pappa. De håller till vid nästan nere vid huden på honom. Han har inte tappat något päls någonstanns. Vad ska jag göra? Finns det något medel att behandla det med? Eller vart kommer de ifrån? Tack i förhand. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Eriikaa
0

Tror ni det kan vara något som ger kaninpest? D:

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

dermot
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tror det är bäst att åka till eller ringa veterinären och fråga, kan hända att de vill göra en analys. Är det så små så du inte kan fota dem? annars kanske du kan lägga upp en bild? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Eriikaa
0

Har mejlat till en vererinär. Kan se om jag hittar någon mer loppa imorgon, så kan jag ta kort på den. :)

Kiyona
0

Loppor avskyr vatten.

Pröva att skölja din kanin flyger krypen ner i avloppet så var det loppor.

Ring veteinär eller kolla info om loppor har för mig att mindre angrepp där de ej lagt ägg går att bli av med genom 1-2 dushar. och descinfektion av bur och inte besöka hagen på någon vecka tills de dött ut.

Ett besök hos veterinären är alltid bra. Försök få tag på kunnig veterinär gällande, hardjur/kaniner ring roslagstull de skall tydligen vara specialutbildad personal inom kaniner. och prata med dom om vilken behandling (preparateta namn och åter besök/upprepad medicinering)

Kolla först om de är loppor eller annan art av parasiter och de kolla hur man behandlar dessa preparat samt eventuella upprepningar.

Och sen bokar du tid hos veterinär för undersökning och se till att du får rätt preparat som passar hardjur skonsamt och effektivt och inte gnagare effektivt. Stronghold spot on fungerar som engångs behandling snabbt, enkelt utan att göra större skada HOS RÅTTOR men vet att detta inte rekomenderades mot parasitangrepp hos kaniner för något år sedan.

Antar att det kommer handla om en injektion med 2-3 upprepmimgar.

Hoppas det löser sig för er!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **